AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
410

AMS rapport: Vingligt med 225/50-16?

Har ni läst AutoMotorSport:s (svenska) reportage om att 320i /E46 skulle vara vinglig med 225/50-16 hjulen som ingår i Sthlm Openpaketet med Stjärneker 43, jämfört med 205/55-16?
De hjulen har ju funnits sen E46 kom 1998! Har ni några erfarenheter av detta och dessa hjul?
Vinglig vet jag inte men visst verkar det konstigt med 225/50 däck på 7*16 fälgar. För det första ser det ju helt fel ut, man kan direkt konstatera att fälgen är för smal för däcket. 205/55 däck på samma fälgar ser mycket smartare ut. Jag hade sommardäck 225/50 och vinterdäck 205/55 på samma fälgar, så lite svårt att jämföra vinglighet pga att vinterdäcket har så mycket sämre grepp på torr asfalt.
Perret: de stämmer 225 på 7 tum breda fälgar måste se lite komiskt ut.
Att e46:an med orginal dimension skulle vara vinglig kan vi dementera direkt. Den är mycket stabilare än min e36:a.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Det aktuella testet är ett mysterium! Kan det verkligen bara bero på hjulen att E46 helt plötsligt får så dåliga köregenskaper! I alla andra tester säger de precis tvärtom, att E46:an är väldigt balanserad o s v!

Jens
Beställer man Stjärneker 43 så får man den dimensionen från fabrik, har alltid (nåja, sen 1998) varit så. Även till Stjärneker 45 i tillbehörskatalogen, finns 225/50 som alternativ till 205/55 så det borde ju vara utprovat och funka.
Nu har jag inte läst ifrågavarande artikel, men jag kan tänka mig att köregenskaperna kan betraktas som välbalanserade i jämförelse med de flesta andra bilar men inte ifall man jämför med en E46 med lämpligare däck/fälg kombination. Det jag kunde konstatera var att min 325Ci var lite väl understyrd på torr asfalt, man måste alltså provocera den rätt ordentligt för att få sladd. När den väl bröt ut i sladd blev det ibland rätt häftigt men för det mesta var det bara skojiga sladdar som lätt kunde hanteras med en hand på ratten. Före 325:an hade jag tillfälligt en E46 328Ci med 225/45 på 17-tums fälgar. Den tyckte jag var lite mer konsekvent med mjukare sladdgränser.
För övrigt kan det väl konstateras att en E46 coupé kräver 17 tums fälgar för att se riktigt bra ut.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I nummer 19 (nov) provar de igen med andra däck. Dunlop (225) uppträder nästan likadant som första gången (Dunlop i samma dimension den gången med!).

Med Pirelli i 225-bredd var uppträdandet betydligt bättre men fortfarande inte bra.

Med 205mm (Continental) var uppträdandet betydligt bättre än med de bredare varianterna.

De skulle tydligen återkomma med tester av samma däck i olika dimensioner!

För övrigt kan det vara så att just Dunlop-däcket inte passar E46 riktigt.

Tänk på att det gäller Full last och stora/snabba styrutslag i slalombana!

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blev lite fel! Det var det första testet som var i numer 19! Det uppföljande testet var i nummer 22 (november).

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.