|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag gjorde ett nytt inlägg här tidigt i morse och rubriken löd typ någe sånt här: >BMW Andreas, vilken koppling på M50 turbo. Men det dög tydligen inte som rubrik för den är borttagen nu. Frågan är alltså vad körde BMW Andreas med för koppling i sin M50 turbo?? Jag vet att det var en Sachs sport tryckplatta (det stod i bilsport) Men hur många Nm och var det vanlig eller sinter lamell?! | |
|
Tjena de var en vanlig sachs sport hårdare tryckplatta och en sachs sport organisk lamell från bildelsimporten!Den höll tyvärr inte i på högre växlarna när ja ladda 1,6,så de blir samma tryckplatta men sinterlamell nästa år,får se om de håller!Blir förhoppningsvis bra mycket mer effekt tills i vår MVH Andreas |
|
|
Ok! Antar att du inte vet hur många Nm den pallar. Hur stort är svänghjulet på M50 igentligen, 228 eller 240mm?? om den är 240mm så har du två alternativ på tryckplatta som är avsedd till M5. 530Nm den kostar bara 1200:- och sen var det..... hmmm.... kommer inte riktigt ihåg nu men ca: 700Nm den kostar 4000:- Med en sinter på det så borde det ju inte slira. Fast om du har 228mm svänghjul så skiter det ju sig. |
|
|
Bonje: Det är 240mm har jag för mig..samma som M5. Jag har kopplingen för 700nm. Köpte den hos www.reservdelar.se och dom skickade den till Mekonomen. Kommer inte håg vad den kostade. Men sen sitter det sinter orginal på M5,det gjorde det på mig iallafall och det gör det nu oxå. Bengan |
|
|
Det är 228mm på M50,S50 har 240mm,du kan ju köpa ett sånt svänghjul om du vill... Min var på 550nm har jag för mig /Andreas |
|
|
>Bengan. Jasså har M5 3,8 sinterlamell orginal?! Men jag antar att den iaf har fjädrat centrum. Hur ser den ut isf. den kan väl knappast ha enskilda puckar som en riktig sinter eller???? Varför har du en så stark koppling på M5:an? Den pallar ju ca dubbelt så många Nm som din motor levererar. Hu käns kopplingen, blev den mycket mer hårdtrampad eller?? Min koppling som jag hade på 325:an förra året (Sachs 455Nm med sinterlamel.) Den tycker jag var grymt hårdtrampad. Benet höll ju på att dommna bort efter två minuters bilkö... |
|
|
Den på 530nm och 240mm ska jag köra med i min 02a, och den har stigit till 1750kr, vilket (fortfarande) är billigt, men den stadigaste på 228mm är väl 450nm?? kommer inte riktigt ihåg!? dyrare är den iaf!! jag tror jag ska nita fast sinterpuckar på mitt fjädrande centrum!!, syndunkter på det nån?? |
|
|
Bonje: Det är en keramisk (ej enskilda puckar)lammel med stummt centrum på M5!! Kopplingen är mycket hård,dom som provat bilen klagar på hård koppling =) Har för mig att 3.8L motorn lämnar 402nm orginal,har bara hört det..är det någon som vet? bengan |
|
|
Blev tvungen att byta slavcylindern oxå,den pallade inte trycket. =( Cylindern kostade 1340kr.. Bengan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.