AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
965

oljor

Jag undrar och vill ha ett proffesionellt svar. Hur är det ? kan man gå över till syntet från att ha använt mineralolja, och vice versa gå över från mineralolja till syntet utan komplikationer eller risker vad beträffar motorolja. Tacksam för svar

J.D
W.Taikon
Ett proffesionellt svar kan jag ej ställa upp med.
Men jag kan dela med mig av erfarenheten när jag själv
bytte i från Castrol GTX...till Mobil:1 Motorn har aldrig gått bättre än nu...enda nackdelen är väl att
Det slammrar lite mer...låter lite som en diesel.
Kan inte se att det finns några risker.. min motor har
ännu ej havererat efter 5000 mil med helsyntet, samt
10,000mil innan med mineral....inga problem.
Du kan väl ta det lite lungt första veckan efter skiftet till helsyntet..så att motorn får vänja sig.
eddie
Du har risken att motorn kan haverera.För att syntetisk ränsar motorn mer en mineral.All skräp som mineral oljan har lämnat kan den syntetiska oljan rensa (kanske om du har otur) o då e de bara o ringa ARONS BILSKROT

Montana
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

När du byter din olja (helsyntet/mineral) finns risken för att kallslam (sörja) kommer igång och cirkulerar och på så vis sätter stopp i nån kanal. Detta är inte synteten som frigör denna, det är en ny fräsch olja oavsett typ eftersom samma tillsatser finns i både syntet och mineral. Vad som skiljer syntet och mineral är att synteten inte blir sotig (pga av dess egenskaper) eftersom den tål nästan 50% högre temperaturer bl.a. Finns det kallslam beror det mycket dåligt skötta oljebyten eller ovanligt mycket kallkörningar (när motorn aldrig får gå riktigt varm). Därför finns ingen risk att byta till helsyntet om du har haft mineral innan.

Mvh
Anders S.
cm
42
cmcswe1
735, 89
Jag har gått från mineral till syntet på flera bilar
både nya och gamla genom åren. Jag kör endast ca 50mil
efter på första syntetbytet sedan byte. Tro mig det rinner ut kolsvart olja redan då. Nästa byte efter ca. 200mil. Sedan enl boken. Det har funkat perfekt. Filter byter Jag naturligtvis också vid alla tilfällen. Lite dyrt men det är det (kanske) värt.
Min BMW 735 -89 med 5w-30w spinner som en dröm
efter att gått över till syntet. Jag kör på Misabs
syntet.
gör som cmcswe byt till syntet men kör bara ca 50-100mil sen gör du ett till byte då får du ut mycket avlagringar,
cm
42
cmcswe1
735, 89
Jag har gått från mineral till syntet på flera bilar
både nya och gamla genom åren. Jag kör endast ca 50mil
efter på första syntetbytet sedan byte. Tro mig det rinner ut kolsvart olja redan då. Nästa byte efter ca. 200mil. Sedan enl boken. Det har funkat perfekt. Filter byter Jag naturligtvis också vid alla tilfällen. Lite dyrt men det är det (kanske) värt.
Min BMW 735 -89 med 5w-30w spinner som en dröm
efter att gått över till syntet. Jag kör på Misabs
syntet.

// Michael
cm
42
cmcswe1
735, 89
En liten idé som poppade upp just nu. Om man använder min metod med två snabba byten för att "rensa ur". Anser Jag att det går att använda tex. biltemas lågprisolja vid de två första bytena, detta för att
spara en jäkla massa pengar. Vid det bytet som görs vid ca. 200 mil finns det för mig inget annat är kvalité som gäller vad oljan beträffar, oavsett pris kan tilläggas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.