AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
688

Kamremsbyte 525 -90, mektips sökes

Hej på er, undrar om någon har ett utförligt mektips på ett kamremsbyte på min 525:a, gärna med bilder.

Om det är nån som har ett mektips på hur man byter stödlagret på kardanaxeln så skulle jag också bli glad.

Mickegywer
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Ja det är lite krånglit att byta kamrem på M20. Jag bytte min för ett år sedan. Du måste först tappa ur hela kylsystemet och lyfta bort kylare och fläkt. Sen ska du ta bort rotor och fördelare. Sen ska du bort med ev. remmar som är ivägen för att kunna plocka bort kåpan. Bakom denna kåpa sitter kamremen. När du byter kamrem ska du även byta spännrullen, då denna har tendens till att skära ihop annars. Det problem jag hade med att få ihop kamremen var att dreven inte är märkta. Du måste försöka rista in ett litet jack i varje drev så att de inte flyttar på sig när du monterar/avmonterar din nya/gamla kamrem. Om dessa flyttar på sig så kan det bli haveri! Var alltså mycket noga. Sen är det bara att montera ihop allting i omvänd ordning. Lycka till! MVH - Per.

Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Läste ett tips i en tidning för ett tag sedan att man skulle ta en vass mattkniv och dela den gamla remmen på mitten.
Sedan tar man bort den yttre delen, då kan man få på den nya remmen till hälften.
Sedan skär man av resterande del av remmenoch trycker på remmen helt.
Då är man garanterad att kamaxeln och vevaxeln är i rätt läge.
Detta tips var inte BMW relaterat men det borde väl funka på BMW också.
Lars
We
41
Wesse
525i Touring -93
Är det inte kedja på 525an??!!
Se
70
Sebban
525i -89
Wesse: Endast 24-ventils motorn (M50) from. -91 har kamkedja. De tidigare har rem.

Mvh. Sebban

Sex ÄR roligare än fyra!
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
det bästa tipset är att köpa en Haynes reparationshandbok för ca 300 kr på Mekonomen eller liknande...där står exakt hur du ska gå till väga...

/Henke

BMW CS #5075
We
41
Wesse
525i Touring -93
Sebban: Man lär sig nånting nytt varje dag!!

Tackar/Wesse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.