|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Ni som har chippat/mappat era 3.8:or, hur gick det med avgasvärdena på besiktningen? | |
///M5T |
Har besiktigat min 3 ggr nu med chip, gått bra varje gång efter att besiktnings-mannen fått dra ett varv runt kvarteret för att värma upp (blåsa ur?) katalysatorerna. |
|
När jag var och besiktade bilen så fick besiktningsmannen ta ett varv runt huset sedan var avgasvärderna bra. Är det normalt att de ska få behöva göra det? //Schnitzer |
|
|
Schnitzer: Ja, det händer ofta. Vid min senaste besiktning så var det samma sak. |
|
|
Schnitzer: Ja, det händer ofta. Vid min senaste besiktning så var det samma sak. |
|
///M5T |
På den besiktnings-station jag åker till har de byggt en avgas-mätnings plats utanför hallen. Anledningen verkar vara att slippa åka in i hallen igen efter "varm-körningar", så jag tycker/tror nog att det är rätt vanligt. |
|
Det är väldigt vanligt på BMW, speciellt M-bilarna. Är den inte riktigt varm i katalysatorn så blir värdena inte bra. Jeppe |
|
|
M5 -95! Före chippning (02-04-02). Dessa värden blev det efter ca 3-5 min förhöjd tomgång i bes.hallan: - CO: 0,0 - CO 2500: 0,2 - HC: 038 - LAMBDA: 1,01 Efter UNICHIP-chippning (02-10-24). Dessa värden "kom direkt" vid avgastesten: - CO: 0,1 - CO 2500: 0,1 - HC: 001 - LAMBDA: 1,01 Per L |
|
|
Tack för ett bra svar där Pär! Mitt lilla "problem" e att bilen går fett. Det luktar ordentligt med bensin om den när den e kall. Vid fullast kommer ett rejält svartmoln ut bakom bilen. Claus på turbocenter sa i och för sig att han har fetat på max på de högre varven för att minska risken att den ska gå varm (varvstoppet flyttat 500 rpm). Han har även kopplat ur någon form av sensor som i orginalluftburken, tror att den har med kallstartsanrikningen att göra. Någon som tror att han har koll på detta? |
|
|
Claus är grym på mappning!!!! Han borde veta då...min bil skall till honom.. Han fixade min 2.7 M20 motor...fungerade kanonbra när den blev varm!!! När bilen var kall så var den lite tjurig... Bengan |
|
|
Kan även tänka mig UNICHIP till min M5.. Vad kostade det PER L? Var det Ts-motor som gjorde det? Bengan |
|
ant |
det är ingen risk att sbp gubbarna blir griniga när dom måste ut och dra lite med bilen? och istället för att åka en sväng skriver en anmärkning? är det något dom gör "för att vara sjyssta"? ============================= Länk |
|
Lidberg: Hur mycket var värdet för dig då? //Schnitzer |
|
|
Schnitzer: Precis över gränsvärdet på co. Jag tror det beror på mina tändstift var dåliga. Jag hade bytt det kända membranet på insuget strax innan, men ej bytt stiften som borde fått mycket stryk av att det kom in olja i cylindrarna. |
|
|
Teknikern är skyldig att se till att bilen är ordentligt varm innan bilen underkänns på avgasvärdena. Men visst, det är ju en riktig pina att köra en sväng med en M5:a...? :) Jeppe |
|
|
Att UNICHIP:pa min M5 -95 kostade 6612 kr i april i år! Är säkert något dyrare nu för jag beställde jobbet redan förra året och fick 2001:s priser! Sedan passade jag på att ultraljudstvätta insprutningsventilerna också! Det kostade 1000 kr! Det var TS-motor i Åstorp som gjorde jobbet! Per L |
|
| "teknikern" skulle inte få varva min maskin över 3000, inte ens med växeln i friläge. ska det varmköras, varmkör jag själv. som sist när jag var där, hc-värde på 600-700 på tomgång, gissa om jag var ute på en liten sväng. men det sket sig ändå. med glödgade grenrör och oljetemp på 95-100 grader hoppade mätarn likförbannat upp till 650, på tomgång. så om nån vill låna ut sin lambda eller har en fungerande liggandes kan ju han/hon maila mig. :) | |
|
Lidberg: Hur mycket var HC-värdet? Var det över 100? //Schnitzer |
|
|
Ska man varmköra en "M5:a" effektivt är det ingen mening att varva över 3000 varv. Jeppe |
|
| Jesperado> Varför då?, förutom att det inte är nyttigt att varva motorn kall. | |
|
Det mest effektiva sättet att värma en katalysator är att låta motorn jobba hårt på låga varv, gärna tjuvhålla lite på bromsen samtidigt. Jeppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.