AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
502

skakigt vid 85 och uppåt

jo
3
jokke
525 ia -91
tjena! har en 525:a av årsmodell 91 som rullat 16000 mil. när jag i våras satte på ett par 17" med 235/255, så började bilen vibrera väldigt(!) kraftigt vid ca 85km/H för att sedan avta vid ca 110km/h. min första tanke var obalans, så jag lät balansera om däcken vilket enligt däckfirman inte behövdes eftersom de var korrekta. vibrationerna fortsatte,ringde till BMW och förklarade, dom sa samma sak och dessutom att vanliga däckfirmor inte var lika duktiga på att balansera pga. någon centreringsblablabla(?) mycket riktigt dom var inte korrekt balanserade. vibrationerna avtog något men bra blev det inte. passade på att byta centreringsringar. hjälpte dock inte. bytte däck, hjälpte inte heller! hjulinställning hade jag också gjort några veckor innan jag satte på fälgarna. till saken hör att jag med vinterdäcken (195/65/15) inte alls känner dessa vibbar på samma sätt. någon som haft liknande problem? tack på förhand!
W.Taikon
Jajamän jag hade samma problem när jag körde med Hankook Ventus däck 205,50.15..det skakade överallt kom
ungefär i 70km/h Det skakade så att båda hjullagrena fick bytas...Bytte sedan till 17" falken 215.40.17
No problems...Funkar perfekt nu.
jo
3
jokke
525 ia -91
jag kör med pirelli-däck, och tror inte det beror på däcken.men tack för tipset i alllafall!
eddie
Har problemet fortfarande.De skakade vid 100-100km\h först efter ja satt 17tum 235\40.Gick för att balansera dem,blev lite bättre.Men nu skakar den vid 160+km\h.Har bytt centreringarna men ingen skillnad.Framvagnsinställning har ja gjort men icke.Ska prova med vinterdäcken.
Kanske hjälper :)

Montana
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det kan också vara korden som har släppt på något däck, och då brukar det uppkomma sådant iriterande skak. Eller så kan det helt enkelt vara en vikt har släppt från fästet från fälgen, den lilla vikten kan verkligen göra mycket. Hade en kompis som råkade ut för det en gång.

//Schnitzer
ca
14
carle29
735 -92
318it -90
Detta har jag på min bil med,väldigt frustrerande.
Jag har bytt dämparna fram och fjädrar, gjort hjulinst,
däck balansering inget har hjälpt. Men däcken är dåliga och däckhandlaren jag pratat med och som gjort hjulinställningen tror (som schnitzer) att det är något med däcken. Jag väntar själv ivrigt att få på nya sulor, som förhoppningsvis ska bota detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.