AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.558

Bästa högprestandadäcket?

Sida 1 av 2
ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Nu när vinterdäcken sitter på ( 18" ) så börjar man ju planera för sommardäcken till våren.

Skall byta runt om på min M5 E39, 245 fram och 275 bak på original 18".

Körde Bridgestone Potenza S03 på min 540 E39 och var väldigt nöjd.

Är dessa de bästa prestandadäcken numera eller är fortfarande Michelin Pilot Sport nummer 1?

Intresserad av synpunkter.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det bästa högprestanda däcket är många däcksfabrikat,beroende
på vilka egenskaper som eftersträvas.
Kika på BMWcs klubbsida på denna länk.
Länk

MVH
Hasso
Länk

Fr
251
Fredric
320i -09
M3 E30 Köhler 2,7
just Michelin Pilot Sport e jag inte alls imponerad av...har kört upp en omgång på bana & det är inget däck att rekomendera... då e Toyos eller Falken 451 med hårdare stomme bra mycket bättre...enligt mitt tycke..

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag har kört både Pilot Sport och S03 på E39 M5 och S03 funkade inte alls bra förutom i regn då de är grymma. Annars är Pilot Sport tystare, går mjukare har bättre grepp på både bana och gata samt håller längre.

Har PZero Rosso på M3:an och för att vara gatdäck är de mkt bra, klart bättre än Pilot Sport i regn också.
Det kan vara värt att prova dessa då de är billigare än både Pilot Sport och S03. Dessutom vinner de ofta tester av högprestandadäck.
pravda1
Har läst att Bridgestone vinner över dom flesta märken av BREDA högprestanda däck, i både vått & torrt väglag....
ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Johann:
Varför funkade inte S03 på din M5:a?
Har inte PZero Rosso dålig livslängd?

Som sagt så var jag väldigt nöjd med S03 på min 540, förutom att det sjöng lite om framdäcken.
Men M5:an kräver ju mycket bra grepp bak har jag märkt!
Så kanske skall man ha olika däck fram/bak?

Svårt ä de´.

Tacksam för mera inputs.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
S03 hade sämre torrgrep både rakt fram och i kurvor, lät betydligt mer, gav stötigare gång slets fort coh kostade massor.

Dessutom blev bilen väldigt orolig vid hårda inbromsningar från hög fart.

det var dock lätt att köra på ställ med dem eftersom de släppte så lätt. :) Undrar om det var därför de slets fort..... :o

Kan inte uttala mig om PZero Rossos livslängd ännu.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Pravda1,

Vet att flera tester i USA gett Bridgestone bra betyg men här brukar det inte gå lika bra.

Kolla på bmwm5.com så får du se att flera som bytt till just S03 på M5 har varit missnöjda och sagt aldrig igen.

Jag hade förmodligen den första M5:an i världen med S03 och det är möjligt att de ändrat ngt på däcket sedan dess.

Har haft S02 PP på andra bilar och de har varit bra, tyvärr levede in S03 upp till det.

pravda1
Ok Johan! :0 Vad tyckte du om Pirelli däcken då? du måste väl ha slitit ut många däck och olika fabrikat/märken som kör så vilt på bana åxo ;-)

Förresten vad tyckte du om AC schnitzers ställbara chassi på din gammla E39 jämfört med Kelleners lilla chassi sänkning?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
pravda1,

Jag tycker PZero Rosso är bättre än Pilot Sport på alla punkter och mkt bättre än S03 på alla punkter än våtgrepp där S03 är ngt bättre.

Der har blivit rätt många omgångar med däck men alla utom en uppsättning var Pilot Sport på M5:an.

Menar du ACS DFC på M5 jämfört med sänkningen på M3:an?
Konstigt att det skiljer så mycket mellan tester i USA och Europa på dessa däck. Kan det vara så att de kommer ifrån olika fabriker och att man har olika gummiblandningar?

Annars har jag liknande erfarenheter som Johan. Jag upplever dock Pilot Sport vara lite bättre än PZero Rosso i regn.

Dessa tre är i alla fall helt klart de bästa högprestanda däcken för gatbruk!

/RS2
Yokohama AVS Sport tycker jag är bäst tätt följda av Bridgestone S-02. S-03 därimot var en flopp. Nu snackar vi banåka. Iofs inte med BMW men ett bra däck är nog ett bra däck oavsett bilen?

Yoko AVS har oxå banrekordet på Nurburgring för besiktigade gatbilar med gatdäck.

Qvarnis
di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
TRX
pravda1
Johan, jag tänkte på M5:an, du hade först Kelleners dämpare och fjädrar,,chassi,, för att sedan byta till AC schnitzers sportkontroll chassi..Du borde väl köra på R-däck hela tiden då Johan ;-) Vilka är dom bästa R-däcken då enligt din mening???...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
ACS DFC är klart bättre än Kelleners Sports sportchassi men också mer än dubbelt så dyrt nytt.

Jag kör med R-däcken på för det mesta på M3:an.
Jag tror RE540S är det bästa man kan ha om det passar, till M5:an och E46 M3 tror jag Pilot Cup är bäst.

ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Det verkar vara följande 3 däck som valet står emellan:

* Pirelli PZero Rosso
* Yokohama AVS Sport
* Michelin Pilot Sport

Bridgestone verkar vara ute ur leken enligt forumets åsikter?

Då gäller det att prioritera egenskaper som våtgrepp, livslängd, ljudkomfort m.m.

Vad säger ni om styrrespons/spårkänslighet för de 3 däcken ovan?
ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Glömde säga att min M5:a är rejält sänkt med Schnitzers fjädrar och dämpare.

Går otroligt komfortabelt men ändå väldigt fin vägkänsla när det svänger/går fort.

Enda problemet är att bakdäcken tar i skärmkanten ibland vid hård acceleration och ojämnheter i vägen.
pravda1
Ok tack Johan,funderar själv på ett byte av ett bättre chassi.. har aldrig själv kört med R-däck på M-bilar men skulle vara nyfiken om din åsikt angånde köregenskaper & vägrepp jämfört med vanliga gatdäck? både på bana och hårdare landsvägskörning. Går dessa däck igenom på en vanlig kontrollbesiktning?
Qvarnis skrev "men ett bra däck är nog ett bra däck oavsett bilen?"

Håller nog inte riktigt med där... Har iof ingen outsinlig erfarenhet på mängder med däck...

Men nog verkar vissa däck funka bättre på vissa bilar o sämre på andra.

Senaste exemplet för min egen del är PZero Corsa som absolut inte funkar på M3 (viker sig o strular) men verkar funka okej iaf på Porsche.

Pravda1>

Finns en genomgång av rdäck påbörjat på Länk

Någon som vet något högprestandadäck som är "tyst"??? Mina Eagle var fruktansvärda! :-( Funderar på Pilot Sport eller P-Zero Rosso. E de relativt tysta eller finns det något däck som e tystare??? :-/

Tacksam för svar!

Mvh Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.