|
|
|
|---|---|
| Hej på min BMW så börjar alla lampor att blinka vid tomgångkörning och vid körning.Det händer att ABS + antispinn+airbag börjar lysa när blinkningarna uppstår.kan det vara generator som inte ger tillräckligt med ström. | |
| Dålig laddning från generatorn alternativt dåligt batteri. Börja med att mäta på batteriet. | |
|
Hade samma fel på min... de hade inte dragit åt minuspolen på batteriet ordentligt efter en inspection 2!!! ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
| Fick likande symptom på min 540iA -96. I början blinkande lampor och till slut helt stopp och ärgning. I mitt fall var det ett brott på en matarkabel från generatorn till batteriet, en grenkoppling hadde gått upp. Därav de smygande symptomen. Brottet fanns under passagerarstolen, under mattan. | |
|
För kännedom: Kan flika in att på E39 finns en hel "elcentral" under mattan strax framför passagerarstolen. Fördelning av B+, fördelning av tändn.+ (15), jord (bruna), intr.bel (grå/röda) om jag minns rätt. Samt ett antal specialsäkringar av samma typ som de som sitter bak vid batteriet. Allt snyggt inbäddat under formpressad HD frigolit under mattan. Ett h---e att komma åt. FP |
|
|
Var och kollade laddningen den låg på 15,20V är det inte lite väl mycket. |
|
|
Jo om det är mätt direkt på batteriet. Även om du mäter på generatorns terminaler så är det i överkant. Har du kollat din voltmeter? Inte ovanligt med en del felvisning på dessa. 14,0-14,4 på generatorn är OK. FP |
|
|
Har ett liknade problem, instrumentbelysningen samt innerbelysningen "svajar" svagt ibland både på tomgång och vid körning. Problemet försvann i ett par veckor men har nu återkommit. (E39-523iTA-99) Har läst någonstans att det kan det vara regularorn men hittatar inte det inlägget igen. /Fredrik |
|
|
Kan egentligen bara vara spänningsregulatorn eller annat generatorfel, eller möjligen någon riktigt kraftig belastning som kopplas in/ur. Om du t.ex bromsar över isfläckar så att ABS:en får jobba lite så brukar man se att belysningen kan svaja lite. Solenoiderna i ABS-enhetens hydraulventiler drar rätt bra med ström. Om det bara är i instrumenten och inte på t.ex innerbelysningen i taket som du ser störningarna så skulle jag däremot sätta en peng på nånting med dimmern eller regleringen till just instrumenten. det sitter t.ex ett par fotoceller som styr instrumentens belysning, du är helt säker på att det även syns i t.ex takbelysningen? Ett annat känt fenomen som stämmer med din beskrivning är om du har stolsvärmen igång, i synnerhet om båda är igång. När dessa kommer upp i temperatur så regleras värmen genom att strömmen till värmeslingorna pulsas, och om de båda stolarna dessutom råkar pulsa "i takt" så syns det tydligt på instrumentbelysningen. Du kan lätt se om det är dessa genom att reglera värmen på knapparna, vid lägre värme så pulsar de med längre "pauser" mellan pulserna. FP |
|
|
Mycket interssant teori med stolsvärmen, båda var på i går kväll när problemet kom tillbaka. Och det är så att innerbelysningen svajar ganska markant faktiskt. Min fru skulle ur bilen efter att vi åkt en bit för att ge vår dotter en docka och då var definitivt stolsvärmen uppe i temeratur. Skall kolla saken så snart möjlighet ges. /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.