AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.858

Vad göra åt ryckig motorbroms?

Hej!

Min bil motorbromsar väldigt ryckigt ibland. Har inte hittat nåt speciellt mönster. Vad kan detta bero på? Det är alltså ordentliga ryck vi pratar om. Om jag frikopplar försvinner det direkt och om jag bromsar blir det klart bättre. Uppkommer inte så jätteofta men det skulle kännas bra att göra något åt det.

// Joakim

.................................................................
Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Uppträder det bara när du släpper upp gasen helt?
Insprutningsbilar brukar fungera så att insprutningen stängs av helt under motorbroms när gassjället är helt stängt! Görs inte detta skulle jag kunna tänka mig att det kan uppstå ryck1

På mina gamla äldre BMW-bilar finns en "strömbrytare" på gassjällaxeln som talar om för elektroniken att "nu motorbromsar han- stäng av bränslet"! Någonstans vid 1000-1500 rpm släpps bränslet på igen för att det inte skall bli ett ryck när du gasar på från lågt varvatal!

Per L
Si
765
Simon01
120dM -08
jag har samma problem, men jag märker bara av det när bilen är kall
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Har samma problem med min, jag har också problem med tommgången när bilen är kall alltså den klocka som sitter vid spjället öppnar lite för mycket när den är kall alltså stängs inte inprutningen av och när man då motorbromsar ungefär vid tomgång (ca 1500 rpm när min är kall) så rycker den. Jag brukar slå dövörat till och växla ner eller upp.
bu
6
bulleminan
320d E91 -09
Hej,

Skaffade min första BMW i julas men har inte varit speciellt imponerad so far. Otur med ett inköpt måndagsex eller sönderkörd av tidigare ägare? En kombo kanske.
Det gäller en 320d E91 som hade gått 5500mil och som efter dryga 6500 mil började tjura. Då garantin jag fått med från bilförsäljaren precis hade passerat (1000 mil el 1 år) blev det till att pröjsa själv. 2 självrisker plus annat för sammanlagt 15 tuss. Sådär kul.
Fel var bränd koppling, trasigt svänghjul och fördelningsdosa växellåda kass. Efter dryga 1000 mil fick ett klånkande oljud vid inbromsning. Först bytte de, Wölkes, svänghjul o koppling men samma ljud bestod. Efter byte av fördelare växellåda har klånket försvunnit så det sistnämnda var garanterat fel.

Hur som, nu till nuvarande fel (?). Vid inbromsning ettan tvåan trean rycker bilen vid motorbroms. Gasar jag på tvåan och släpper gasen så rycker det några sek när den närmar sig tomgångskörning. Stööörigt! Kan det ha med svänghjul eller fördelare igen? Att Wölkes inte gjort rätt? Jag undviker helst att återgå till den verkstaden såvida det inte är deras utförande som inte blivit bra. Annars ska jag försöka med Gbg bilservice vilket jag fått höra goda ord om. Ngn som har koll?

Tack på förhand!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.