|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte en 540-99 i somras och är helnöjd. Bilen har en omfattande utrustningslista, bl.a "latentvärmeackumulator". Säljaren påstod att detta skulle kunna värma upp bilen när den stått ute i minusgrader, på bara sekunder... D har nu blivit kallt o skulle vilja veta hur man får den att fungera, har ej kommit på hur, samt vad den drivs av? | |
|
Enligt instr.bok aktiveras latentvärmeackumulatorn automatiskt i tändningsnyckelläge 1 när restvärme funktionen används. Funktionen är möjlig vid yttertemp under ca + 15 grader, driftsvarm motor och tillräcklig batterispänning. Värmen som lagrats i motorn fortsätter att värma upp kupén när tändningen är frånslagen. MVh Hasse |
|
|
Latentvärmeackumulatorn sköter väl sig själv utan aktivering? Den skall hålla värmen i ca 48 timmar, dvs ge värme motsvarande en motorvärmare vid start inom denna tidsrymd. Teknologin är väl antingen en termosliknande konstruktionen eller en fasförändringssalt (typ Glaubersalt)av något slag som håller värmen. Hasse G: Restvärme fungerar utan latentvärmeoptionen. |
|
|
Tack för svaren. Den bör ju som sagt var aktiveras automatiskt, ska låta göra en närmare titt på den, för att se om den är i funktion. |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
VM i trådlyftning? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Snubblade på tråden i jakt på något helt annat, och då jag tidigare roat mig med att söka efter allt som har med ämnet att göra utan att få träff på denna tråd så la jag in en länk för framtida sökare som söker på "latentvärmeackumulator" och på så vis kan komma vidare... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.