|
|
|
|---|---|
|
Jag har en fråga som lyder.. Hur breda däck kan man ha på en 325:a e36 utan att behöva falsa skärmkantern Jag har nämligen fått tag på 18" med 235:er på men jag vet inte om jag ska köpa dom bara för att jag inite vet om det tar i eller inte??? Alla svar beaktas BMW POWER | |
|
235 breda i sig är inget problem men även däckets profil och fälgens ET påverkar. Vet inte vilken profil du har på däcket men 235/35-18 är väl det som ligger närmast originalomkretsen. Har det högre profil än så så tror jag det blir för stort. Nästa fråga är om fälgen har rätt inpressning (ET). Tror att ET ska vara 35 för E36. T ex E39 har betydligt lägre ET vilket gör att 5-seriens fälgar inte passar på 3-serien. Har du alltså fälgar som är anpassade för 3-serien så funkar 235:or i rätt profil. Hade själv M3-fälgar med 235/40-17 på min E36:a och den bilen var även sänkt. Inga problem |
|
|
det är ju så att min är ju med sänkt och det skulle vara 40 profil på dom däcken.... Vad är et BMW POWER |
|
|
Standard dim till 325 är väl 205/60-15 om jag inte minns fel. Vet inte vad du har på bilen idag. Omretsen för däcken är följande: 205/60-15 = 197,0 cm 235/40-17 = 194,7 cm = -1,15% jmfr m orig 235/40-18 = 202.7 cm = +2,90% jmfr m orig Dividerar du måtten ovan med 3,14 så får du däcken diameter vilket kanske är lättare att utgå från. Känns som 2,9% är lite för mycket. 235/40-18 är ju den dimension som passar 5-serien om man kör på 18". ET = inpressningsdjup. Om du ställer däcken upp och tänker dig en linje som går rakt igenom halva däcket. Om fälgensanläggningsyta mot ligger exakt i denna linje så är ET = 0. Ofta så ligger anläggningsytan längre mot fälgens utsida och då är skillnaden räknat i mm samma som ET. Sätter du t ex 5-serie fälgar på en 3-serie så har dessa ET = 15 istället för 35 och således kommer däcken att sitta 20 mm för långt ut. Vet inte om min förklaring var solklar? Tror det finns mer om detta om du söker på forumet samt att vissa däckfirmor även har info om det på sina hemsidor. |
|
|
Ska vara: Om fälgens anläggningsyta mot bilens "nav" ligger exakt i denna linje så är ET = 0. |
|
|
Programmer, ET till E36/46 skall vara 42mm i original! ET till 5-serien skall vara 20mm i original. BMW hade själva upp till 245/40/17 (bak) på 8,5" breda fälgar till E-36. Fram t.om 05/91 kan det behövas bearbetning av karossen bak, fram till 03/93 kan det behövas bearbetning av ljuddämparen bak om du skall ha däck som är 215mm eller bredare (originalinpressning). Allt enligt BMW:s fälgkatalog Mvh |
|
|
Johan: Tack för dina tillägg, hade själv inte tillgång till BMW's katalog utan tittade Molway's hemsida vilka ET som angavs på fälgar till 3- resp 5-serien. Det är rätt att det satt 245/40-17 på t ex M3:an bak och denna dimensions omkrets är ju mer eller mindre identisk med original dimensionen. Att få plats med ett 235/40-18 däck på en sänkt E36:a utan "bearbetning" är jag tveksam till. |
|
|
Programmer, jag vet att det är många "eftermarknadsfälgar" (även BBS) som anger ET35 som det riktiga, men det stämmer inte riktigt. Däremot ligger det inom de tillåtna 7,5mm man får ändra inpressningen från original på bilar som inte är helbilsgodkända. (Helbilsgodkända bilar måste ha det inpressningsdjup som de är intypade med!) Däremot kan bilen bli mer spårkänslig om man minskar inpressningsdjupet pga ökad hävstångseffekt på styrlederna = håll dig till originalinpressningen så blir bilen trevligare att köra! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.