AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
598

CD Växlare med MP3

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har ingen BMW i dag men har en E39 528iT på gång.

Som jag förstår det så verkar det onödigt svårt det här med CD och BMW. Ska sanningen fram så har jag ingen aning om hur BMW hanterar detta med CD-växlare.

Om man har en orginal BMW CD-växlare i skuffen, finns det då en display som visar CD-Text?

Och om så inte är fallet, kan man på något sätt fixa detta?

Min rubrik innehåller MP3 och det är det jag tänker installera i min framtida BMW. Har nu hittat att Alpine har en CD/MP3-växlare som kostar runt 4.500:-. Om man kopplar in denna får man då tillgång till utförlig folder/låtbeskrivning? Fungerar den med multirattfunktionen?
I dag är ju det inget konstigt på den vanliga audiomarknaden men det verkar som sagt som att det är onödigt svårt i samband med BMW.

Så en sak till. Om man har ett HiFi-soundsystem med CD-växlare kan man då montera in en vanlig CD-spelare i frontpanelen utan problem?
Jag ser nämligen ingen vits med en CD-växlare utan vill kunna byta mina skivor under färden.
Det "svåra" är väl bara det att BMW styr spelare och växlare via sin I-buss från/till rattknappar, MID-panel osv. Andra bilar har möjligen andra lösningar, liksom olika bilstereotillverkare har sina egna lösningar på överföring av styrsignaler och displaysignaler. Det är alltid en eller annan förm av dataöverföring, det finns adaptrar till BMW för att styra Alpine och Sony har jag för mig.
Angående hur mycket info det kan visas i displayen: Inte så mycket i MID tror jag, jag har ingen växlare men den visar bara Track xx osv. Med växlare troligen CD xx och Track xx, alltså inget för MP3 skulle jag påstå. Finns säkert de som kan har MID och växlare och kan flika in svar på detta.
Med TV eller navi/TV är det en annan sak, då finns det gott om plats på skärmen för info. Sen är det ju en annan sak om det finns MP3-spelare med adapter som anpassar signalleringen till BMW:s buss och display.
Kombinationen HiFi-system med enkel CD borde funka, men med navi/TV är platsen i panelen upptagen, det blir växlare för CD:n.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.