AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.015

VORTECH V-5 G-TRIM SUPERCHARGER...

ingen som övervägt att köra kompressor på en 325 e30?

Länk

nån som har erfarenheter ang. den "totala" kostnaden mellan en vettig kompressor vs. turbo?

jag menar, laddare, dump, wg, grenrör osv blir ju lite dyrt det också...

iofs kostar kompressorn ovan 23 papp, men håller i gengäld bättre och man får inte glömma trycket på alla varv...

fakta:
Straight cut spur gear
Fits engines up to 575 horsepower
Maximum airflow: 800 CFM
Maximum boost pressure: 25 PSI
Absolute maximum impeller speed: 65,000 RPM
Adiabatic efficiency: 73%
Available with straight discharge and clockwise or counter clockwise rotation
Har vurdert kompressor jeg også... det har jo flere fordeler ved at du har effekten med en gang, du slipper høye eksostemparaturer osv... Jeg fant vel ut at Procharger var det beste alternativet, men økonomien tillater dessverre ikke overlading akkurat nå. :) Selvfølgelig har du ulemper som at kompressoren også tar effekt, men hvis man satser på moderat effekt (300-400hk?) tror hvertfall jeg at det vil fungere en del bedre enn turbo ved f.eks. banekjøring o.l.
jag håller med.
kompressorn är överlägsen turbon på alla sätt.
procharger P600B matchar m20´n rätt bra och pallar ju 24 psi = 1,656 bar (bar = psi x 0,069) max 775 hp
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
kika på www.jepp.nu
Det blir nog dyrare än ett turbo-bygge men
klart roligare...

rodge dodge

Länk
Fl
113
Flygarn
325iA -88
325ix -90
2002T -73
Varför inte prova en Lysholm skruvkompressor(samma som Whipple supercharger, Lysholm tillverkar nämligen kompressorerna till dem.) de ska ja... Ca pris 11 000:- Till en M20 B25 finns en perfekt kompressor och med den kan man ladda max 1,5 bar om man vill ha en som håller ett tag(kompressorn alltså). Givetvis kommer en vatten/luftkyld IC monteras så redan där börjar pengarna flyga sin egna lilla väg....

Rodge hur går det med ditt bygge??

Givetvis så ska det vara Skruvkompressor...
Visa användare
67
Eca
M3 98 hybrid Kompressor+NOS
Flygarn>> Jag kan inget annat än att hålla med! Lysholm /eller Autorotor eller vad dom nu behagar att kalla sig i dag är klart ett bland dom bästa alternativen. Om man snackar kompressor så skall det ju vara en skruv och inte en centrifugal kompressor som vissa verkar vilja ha. Men då kan man ju lika gärna köpa sig en turbo som ändå i regel funkar bättre än en centrifugal kompressor. Nä en skruv är klart det bästa.

rodge
Bmw 745 e65
Mitt bygge blev aldrig av...snyft...har sålt det till Bmw-tokiga avesta tyvärr, hoppas det kommer rulla i någon form. Jag bor i sthlm och fick ej tag på rätt garage för att pyssla i...

rodge dodge

Länk
Visa användare
67
Eca
M3 98 hybrid Kompressor+NOS
rodge>>
Illa illa det där du *ler* men men om det som vi har hört om Avesta stämmer så kommer du nog att få både se och höra om den igen och det är ju inte så illa bara det. lycka till med sökandet i framtiden
Mvh Ace Eca Cea

Flygarn
325iA -88
325ix -90
2002T -73
Jajamensan så ska det se ut SKRUV ska de va!!!

Rodge>> Det är ju synd att man ska bo i Sthlm ibland, hade ja bott kvar i Hälsingland har ja haft ett dubbelgarage alldeles för mig själv... men men har fått tag på ett garage där ja kan bygga motorn iallafall. Synd att du blev tvungen att sälja grejorna, har börjat på det ultimata arbetet nu så nu har man lite rabatt på de flesta motor delarna man behöver....

Eca>> Lysholm heter dem och är en del av SRM(Svenska RotorMaskiner) Autorotor är en annan firma som också tillverkar skruvkompressorer, själva skruvarna tillverkas på licens från SRM men gör egna hus, så har jag för mig att det är... Skruv rules....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.