AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
845

528 mest prisvärda bilen?

Fj
19
Fjasmannen
Between BMW's
528 verkar vara världens mest prisvärda bilen! Vad skall man ge för en fullmatad 528IAT med sportskinn, navi och pdc, dsc, dubbelglas etc? Vilken utrustnnig är ett måste när man ska sälja, en snik bmw utan rätt utrustning vill ju ingen ha! Hur stor skillnad är det i servicekostnad för en 540 mot en 528? Miltal och årmodell ca 99 -10.000mil

120
Håkan M
BMW 116i -16
Jag har faktiskt samma fråga men jag har inte riktigt lika höga krav vad det gäller utrustning.

Har bokat en resa till tyskland för att köpa en hyfsat utrustad 528iAT om tre veckor. Hur mycket tror ni jag skall betala för att få en med följande krav?
* 528iAT -99
* Stolsvärmare
* DSC
* Multiratt
* Klima (är väl standard?)
* 9-12000 mil
* AL-fälgar

Hur mycket mer tror ni jag måste ge för att få den fullsmetad enligt inlägget från Fjasmannen? Det är ju kul med utrustning.

Jag har kollat en hel del på bmw.de och mobile.de men jag vill ändå gärna ha er åsikt om det hela.

Tack på förhand.

/Håkan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det finns vissa här på forumet som tycker att en fullsmetad 528iAT -99 ligger klart under 200' vilket jag är tveksam till om man vill ha en bil som har riktiga mil och inte är krockad. Jag letade friskt i oktober-november förra året så de priser jag nämner får väl justeras ner lite. På BMW i Tyskland så låg dom från ca 24' euro lite beroende på om man kan avstå från någon utrustning. Mina "krav" var navi och elstolar i första hand och finns detta med så finns oftast det mesta med. På mobile.de så fanns det bilar som var billigare men inga låg under 20' utan mer kring 22-23' euro. I Sverige har jag kollat upp ett par men alla som var "billiga" var bara att glömma då dom hade fel mil, var krockade eller liknande. Såg en fullsmetad 00:a hos Pååarp som gått 7000 mil och dom begärde 258' för den, vet dock ej vad den såldes för.

Kan t ex avstå från navi/tv och elstolar så är utbudet hur stort som helst och då kan man säkert hitta fina bilar en bit under 200'. 8000 mil fullsmetad jämfört med 12000 mil med enbart skinn, multiratt + standard gör en hel del tusenlappar på priset. T ex navi/tv höjer nästan priset lika mycket på en begagnad som det kostade som tillval då bilen var ny.

För bilarna i Tyskland så får man ju lägga på ksotnaden för import som varierar lite beroende på hur man går tillväga. Prutmånen är ofta aningen högre på bilar i Sverige (enligt uppgift).

Lycka till!

Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kommentar om 540 kontra 528...Servicekostnaden ska inte vara överdrivet mycket mer för 540 men det är ju lite mer olja att fylla på och två extra tändstift. Däremot så är försäkringen säkert en 25-30% högre och detsamma gäller bensinförbrukningen men det glömmer man snabbt när man sitter bakom ratten i V8:an ;-)

En bilen med mycket utrustning är ofta lättare att sälja men man ska för den skull inte ge avkall på skicket och välja en sämre bil med mer utrustning. Bättre att leta vidare tills rätt bil i rätt skick dyker upp.

Brukar normalt sett värdera bilar, men denna typ av bil ger värderingarna upphov till känslostormar hos många så avstår jag . Kan konstatera att desto dyrare bil desto mer skiljer det i värderingarna. På denna typen av bil tror jag att värderingar från 160-240' enligt den spec som Håkan M vill ha.

Mitt råd är att kolla mobile.de och bmw.de ring på intressanta bilar, känn efter om det känns seriöst och förhandla pris.

/Simon
Tror som simon här om man klara sig UTAN DSC(ASC+T är ju redan på plats i alla bilar) resp Navi kan man välja och vraka mellan många bilar från 150 och uppåt just Navi är efter sökt både här och i tyskland , udda saker som dubbel glas mm är vanligare ju högre upp man kommer i modellserien

Sånt som är "måste" i nästa försäljning är nog skinn
120
Håkan M
BMW 116i -16
Jag har sett en del 528:or på bmw.de från 99/10 och framåt som har DSC, så det finns med det är nog som du säger Simon att det blir svårt att hitta. DSC är dock den utrustning jag har lättast att avstå från.

Tack för tipsen.

/Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.