AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.532

Äntligen hittat en passande E39

Sida 1 av 2
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har en E39 -97 528i Shadowline Touring på gång.

I princip all utrustning inkl läderklädsel Vad bilen inte är utrustad med är Navi+TV samt att den har 16" Orginal LM fälgar. Bilen har rullat strax under 10.000 garanterade mil.

Bilen har genomgått en M-test (inte jag som gjorde den) och det var ett par punkter som påpekades. Är det någon som har lust att ge sina synpunkter på följande:

En fönsterhiss fungerar inte, vad kostar en sådan ny?

Kopplingen slirar men det är tydligen inget fel på kopplingen i sig själv, allvarligt?

Påpekande om värmeavledningsplåt under katalysatorn, är det allvarligt?

Bromsverkan bak ojämn enligt testet men säljaren säger att bromsarna precis bytats.

Sen var det det där med priset. Vad kan en 97:a Touring i kanonskick (förutom en plåtblesyr under förardörren) vara värd? Importerad i förra månaden och har inte tagits i trafik ännu enligt bilregistret. Bilen säljs privat.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Slirar kopplingen är nog ett byte inom faggorna.
Slirar den så är det fel.
Jag fick svetsa en katplåten för ett par veckor sedan,
det verkar som den "isolering"som finns mellan katten och skyddsplåten bränns bort av värmen, tillslut så börjar katplåten glappa.En punktsvets med rostfri tråd avhjälper felet.(Min bil har rullat 7500)
Är bromsarna nybytta så kan de ta lite ojämnt i början,
kolla av så dom är bytta. är dom det OK.
Fönsterhissen ingen aning´, finns väl på skroten.
Priset ?Räkna av ett kopplingsbyte, fönsterhisskostnad.
Och KOLLA mätarställning hos BMW vem garanterar annars?? (Men en 540T med aut??? var inte det målet)
Priset 130-140 känns det som. (såg en -99-523 17,000 mil för 159 idag lokalpressen.)

MVH
Hasso
Länk

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack för ett utförligt svar (som alltid :-)) hasso!

Priset ligger innan prut på strax under 150k men jag ska nog kunna få ner priset ett par procent.

Jo, jag har varit "på jakt" efter några olika modeller men har fastnat för 528an eftersom 540 är i kraftigaste laget för mig som kör stadstrafik och 6-800mil om året. Åker bara ner till Hamburg några gånger om året och shoppar och tycker att den prisökning i försäkringspremie inte är försvarbar i och med detta. Inte ens färgen stämmer med mina "gamla" önsekmål men den är så närma grå man kan komma :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Länk
Länk
Länk

Några att jämnföra med.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Länk
Den här kan jag åtaga mig att kika på.

MVH
Hasso
Länk

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack Hasso. Den första är den som är mest intressant och jag tror jag varit i kontakt med säljaren men bilen är såld har jag för mig.

Ska kolla upp det en gång till.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!
Jag har ju sålt några 528 touringar på sista tiden, och de verkar gå iväg för 160-195000 kr, beroende på årsmodell (97-99), utrustning och mätarställning. Om du hittar en ärlig 10000-milare i felfritt skick (förutom de småsaker som alltid finns på en beg. bil) med den utrustning du beskriver (fullutr utom navi/TV = kom-paket, telefon, rails, elkomfortstolar, HIFI DSP, CD, glaslucka, sportchassi, dubbelglas, bensinvärmare, larm, PDC, steptronic, xenon, M-ratt, servotronic mm mm) borde den vara värd 170' kr, kanske uppåt 175' pga milen. då förutsätter jag att den har multiratt, annars får du säkert dra av 10-15000 kr.
håller för övrigt med hasso, mätarställningen är aldrig garanterar förrän bilen varit DIS-uppkopplad och servicetillfällen är verifierade av tysk verkstad.
tycker kopplingen låter som ett konstigt fel, vadå slirar men det är inget fel på kopplingen? är den ny? då är det nåt annat som är fel, som säkert kostar lika mycket. för man vill ju inte ha en slirande koppling! dessutom, är kopplingen slut på under 10000 mil? då lär den ha gått mycket stadskörning. inte ens de långmilare E39 jag har haft på runt 18000 mil har haft kopplingsproblem. men då har de säkert gått mer landsväg än stad.
lycka till!

Mvh Johan
Kopplingen kostar ca 5000:- monterat och klart hos BMW. Att kopplingen är dålig behöver inte betyda att bilen rullat endast i stan. Det räcker med en enda start för att slita ut de asbetsfria lammelerna. Till exempel i en brant uppförsbacke med husvagn eller då båten skall dras upp på hösten. Vad bilen är värd tänker jag inte kommentera. Det verkar som om värderingsforumet används främst av BMW-spekulanter som försöker värdera bilarna så lågt som möjligt för att få ner priserna. Eller också är det jag som är paranoid? Mitt råd till Stout är att kolla vad motsvarande bilar kostar och strunta i vad forumanvändarna värderar dem till!

Ps. Vad kan min min välvårdade svensksålda touring -97:a med 7600 mil på mätaren vara värd? Är sjuttiofem tusen ett rimligt pris eller är det för dyrt? ds.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej bjoerck,
min värdering baserar sig på faktiska avslut vid försäljning av importerade 528-touringar. inga gissningar.
annars håller jag med dig, ofta värderas bilarna mycket lägre här än marknadsvärdet. kanske är det så att de som värderar inte gillar en viss modell, och därför värderar den lågt?
men diskussionen gällde ju stouts bil. jag antar att du inte ville ha någon värdering på din bil, så jag låter bli....

mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Bilens värde är ju vad någon kan tänka sig att betala.
köper ingen bilen så är värdet för högt eller fel satt.
bjoerck: om du plussar på 85-95t så tror jag du hamnar rätt:))
Bilen ifråga som det handlar om är denna.
Länk
Om den tycker inte jag iallafall.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hej!

Jag tror många inte vill inse verkligheten. Många kommentarer är basserade på att få sålt bilen. Jag fick sålt min e36a för över 20k över marknadsvärdet enligt värderingsforumet här. Men mitt pris behöver naturligtvis inte vara riktpriser för e36or.

Det är skillnad på att köpa från bmw solna och import janne på hörnet eller privat person mats. Tex så kan en e36 3.2 m3a skilja mer än 100k i pris beroende på säljare / skick osv.

Varför skriver man ihuvudtaget till värderingsforumet? Varje bil ska ju betraktas som den är. Fullutrustad, topskick osv betyder olika för olika personer.

Bjoerck: Jag tror att du bör kunna få ut mer än så.

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Även den bilen hamnade på "svarta listan" :-)

Skrev en smiley men det är tragiskt att marknaden på importerade bilar är så sjuk som den är.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Stout: Skruvad? Krockad?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stout: Var bara uppmärksam, säljaren av bilen var uppe till diskussion nyligen angående en risig 540T som någon hade provkört. Sökte efter tråden men den är borttagen.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Programmer:
Jag har fått besked om det och är oerhört tacksam att människor bryr sig :-)
Johan (BMWPower) och Hasso: Jag syftade inte på de värderingar ni gjort då jag skrev mitt inlägg. Johan (BMWPower) bör ha haft insikt i vad en 528 är värd och Hasso är vis av erfarenhet! :-) Däremot tycker jag mig ofta märka att bilar värderas oerhört lågt på detta forum. Ofta under priset som bilhandlarna har i sin gröna lista.

BMW är ett märke som är ohyggligt svårt att värdera. Detta på grund av ett enormt utbud av bilar i alla möjliga skick och varianter utrustningsmässigt.
Stout: Med all respekt för de som händelsevis sålt en ärlig bil billigt vill jag ändå säga att det är svårt att hitta en perfekt bil för små pengar. En ärlig 528 touring med relativt kort körsträcka och mycket utrustning kostar mer än 148000:-. De bilar som säljs till fyndpris har ofta någon otrevlig överaskning i bagaget. Det behöver inte alltid vara så, ibland finns det fynd bland alla annonser men det är ytterst sällan.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Bara att skriva i annonsen att ingen prutmån finnes pga stort intresse, varför är bilen då inte såld?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Precis som bjoerck skriver, fynd kan man göra. Men då oftast hos någon privatperson med akut penningbrist men inte hos exempelvis bakgårdsbilhandlare i -08 området.Bättre att lägga till en peng och slippa det sura som garanterat kommer efteråt vid köp av allt för billig bil hos någon oseriös importör som valsar ihop samma story till alla kunder.

MVH
Hasso
Länk

Bjoerck,

jag tycker att många bilar värderas oerhört högt ibland på detta forum. Det är som bekant ingen vetenskap att värdera beg bilar.

Sanningen är som Hasso skriver att en bil är inte värd mer än någon vill betala för den.

Min erfarenhet som jag delar med många vänner(de har sålt många fler bilar än mig) är att det går fint att snacka om att man ska få bra betalt för bilar i fint skick. När det kommer till försäljningsläge är det dock få/inga köpare som har den inställningen....

/Simon
Simon_en: En välhållen svensksåld bil med känd historik och skött serviceprogram är värd mer än motsvarande direktimporterade bil med okänd historik. De gånger jag sålt mina svensksålda och ytterst välskötta BMW:ar har många spekulanter hävdat att priset är för högt och refererar till andra BMW:ar av likadan modell. Att de bilarna har gått dubbelt så långt, saknar servicebok och är direktimporterade spelar enligt dessa personer inte någon roll. Köp då en sådan bil istället har jag kategoriskt svarat dessa personer. Förr eller senare kommer den rätta köparen, ofta en lite äldre person, som värdesätter en välskött, lite dyrare bil istället.

Servicebok och mycket dokumentation har blivit allt viktigare då många av de BMW:ar som säljs idag har en skum historia.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.