|
|
|
|---|---|
Mr Apex |
Håller ni med om att bilar som är 5-15 år gamla (ofta nyligen importerade sportbilar) och har en mätarställning på 9 600-9 900 mil med stor säkerhet har skruvade mätare? I väldigt många annonser har bilarna en mätarställning strax under 10 000 mil. Är det en slump? Varför stannar mätaren där kan man undra... Är alla gamla bilar bara körda på sommaren? |
|
Det är ju ganska stor skillnad på 15 år gammal bil och 5 år gammal bil. Min gode far sålde en bil för ungefär 6 månadersen som hade gått 7000mil och det var en -95. Dock svensksåld och 1 ägare sen ny men ändå. Det är lite jobbigt att folk ska behöva ifrågasätta miltalen tex 16.500mil på en -94. Har alla blivit säljare och bilar under 20.000 mil är skruvad? (Generellt tänkade inget riktigat mot ditt inlägg). Jag tycker man ska kolla upp alla bilar. Vare sig dom gått 3000mil eller 20000mil. Extra försiktig ska man vara om man köper bil av någon vimpelförsäljare och då mittal runt 10k. 10.000mil för en 5 år gammal bil tycker jag inte är orimligt. |
|
|
I familjen har vi en -84 som gått ca 10000 mil. Den som såg den skulle nog inte ifrågasätta det. Visserligen har den stått ute så den är ju lite matt i lacken men ändå! Automat är bekvämt |
|
|
Min Svärfar hade en 91 och han har ägde bilen från den var 3 tre år gammal...han sålde sin bil nu i höstas och bilen har inte gått mer än 14tmil. 12 år gammal bil.. MvH Bmw 4-ever |
|
|
min mor sålde för ett par år sin shoping bil... årsmodell -85 med 5200 mil på mätaren. Det bör ju dock tas med i beräkningen hur en bil har körts... hennes bil som sällan gick sträckor längre än 5km har säkert kallstartats dubbelt så många gånger som en pendlarbil... Jag tycker man ska låta skicket och milen vägas tillsammans... /Jonas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag gav bort en SAAB-99-74 i kanonskick som rullat 7300 mil 1974-95.(plasten var kvar på dörrsidorna.) Det finns ju alltid undantag men på importerade bilar så är det nog sällsynt.Mera skruv än utan:)) MVH Hasso Länk |
| Min bror ägde en 240 DL -82 med 2400 mil på mätaren. Detta var 1994. Så visst förekommer det riktiga lågmilare ibland. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Ett tips är att det skruvar mycket svensk sålda bilar oxå. Men alla är så blinda och tror att bara för att det sv.såld, så tror folk att de inte är skruvat. |
|
Håller med Jörgen! Vilken f..n volvo eller annan bil kan vara skruvad och det är väl mycket lättare på sådana bilar än Bmw eftersom bmw har digitala mätare alla fall på de senare modellerna...eller har jag fel????På vanliga mätare kan väl vem som helst skruva med dem eller?? MvH Bmw 4-ever |
|
-RW- |
Jörgen// Klart att det finns sv-såld som är manipulerade, däremot kan man undersöka saken bättre, det kan du inte med en importerade 95;a som har gått 5000mil som säljs till REA pris. I WONDER WHY? |
| När man hämtar en bil i te x Tyskland så tar man ju en med lågt miltal. Man drar ju inte in en 99a med 30k på mätaren. Det kan kanske förklara varför import har mindre på mätaren än sv-sålda. Men visst händer det att det skruvas mätare på färjorna likaväl som det skruvas i lador utanför Tidaholm =) | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
-RW-, skulle vilja påstå att det är lika svårt/lätt på en svensk såld BMW. Din imp 95, kan du ha chassinummer och be BMW kolla upp den. Står du på dej kan du få redan på hos vilken BMW verkstand den är servad i Tyskland, sedan är det bara ringa dit och kolla. Alla BMW handlar är inte anslutan till Cobra här i Sverige heller. |
![]() 2.226 530d G31
peter78w, även gamla volvo, men analoga mätare, har en dold mätare. grejen är ju att de som vet du man gör, fixar så att det inte syns. |
-RW- |
Jörgen// Ok, jag säger inte nu att alla imp bilar är opålitliga, men antalet är bra mycket högre än de sv-sålda. Att kolla upp bilen är lättare om man själv åker ner och hämtar hem en, än att köpa en importerad här i sverige. Varför släljs så många importerade tyska lågmilare efter bara några månader i Sverige? Har man åkt ner och hämtat en lågmilare, varför göra sig av med bilen så snabbt? Kan det bero på att man köpte bilen billigt och vill tjäna några slantar på den på grund av den "låga miltalen"! |
-BeeMWe- |
Det värsta jag varit med om var iaf en 535 91a som var till salu i Danderyd. Killen sa att han köpte den av sin chef som servade den i verkstaden i huset han hade sitt kontor. Verkstaden ville dock inte stämpla boken något, varför kan man undra sig. Boken var iaf fullservad till 12 000 mil enligt boken och bilen hade gått 17600 mil på mätaren. Imp 95. Började med att kika på helheten, repig lack, stora repor. Oljeläckage från växellåda samt servo. Hål i tyget vid gaspedalen, bytt växelspaksknopp. Kort sagt bilen hade antagligen genomgått en topprenovering(maskinellt var den bra) men mer troligt att den gått 30 000 mil eller mer. Lite tråkigt att man ska behöva stöta på sånna bilar. Undrar vilken stackars sate som blev lurad. Importbilar är endå bättre, de är inte rostiga. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.