|
|
|
|---|---|
|
hej å hå.. det ska tydligen alldrig sluta jävlas.. Har en 525 tds -93b var ut till bilen i morse och öppnade huven mest för att kolla så att allt är okej.. och till min fasa så ser jag kraftigt droppande av diesel från undersidan av insprut-pumpen läckaget verkar komma från kåpan som spridarören är monterad i,läckaget slutar när motorn blir varm..nu funderar jag om nå´n annan haft det problemet? går det att byta enbart tätningen för kåpan..eller får man en överasskning i form av utflygande fjädrar och annat? pumpen skall vara ompackad för 4000-5000 mil sedan enligt förra ägarens utsago och vad jag förstår så måste läckaget vara på returen..eftersom bilen går perfekt..jämn och fin tomgång..startar lätt..och ryker inte..går exemplariskt..enligt mina öron..förrutom ett tickande..som jag tror är spridarna.. nu skulle jag behöva en sprängskiss på pumpen.. nå´n vänlig själ som kan tänka sig maila mig en sprängskiss? vore tacksam för eventuella tips.. //Dogge..:( | |
|
har förstått att det är lite knöligt att ta lös pumpen..å få dit kedjorna rätt..men det borde väll gå att byta den yttre packningen för kåpan,den kåpan som spridar-rören sitter i utan att ta lös pumpen? Är det ingen som har gett sig in i det här.? |
|
Nadja |
jag hade ingenfär samma problem på en MB 300D jag hade...i det fallet var det så att det läkte i fästet där spridarrören kommer från pumpen... på mercan var det bara att ta lös dom olika spridarrören och byta en liten packning som satt innanför....inte svårt alls...vet dock inte om det är samma på bmw förresten om det läker på samma ställe för dig så var försiktig med att ställa bilen så den lutar bakåt...jag gjorde det nån gång och då tar den in tjuvluft och är så gått som omöjlig att starta |
|
ja så fort man ser en läcka som relaterar till pumpen..så ser man juh hur lönekontot börjar brinna.. känns inte bra å ta isär bakdelen när man inte vet vad som finns där inne.. men tack för tipset. //nästa bil blir en toyota//.. |
|
Nadja |
har du kollat exakt var det läker ifrån för är det dom där packningarna som jag har problem med så kostar dom ca 20 spänn och tar 15 min att byta med rätt verktyg |
|
fy fan..säger jag bara...det blev inte 20 kr.. pumpen måste packas å bussas om.. har i veckan fått inblick i vilket lurendrejeri det förekommer i dieselbranschen.. var in på en firma här i umeå och fick där svaret..det kostar 15000 kr att bussa om den..och när jag frågade vad dom skulle ha om jag kom med pumpen lös så skruvade dom på sig å sa..för det första så får du inte lös pumpen..omöjligt är en massa specialverktyg..så det klarar du inte..men då skulle priset bli 4500-5000 kr??..så då skulle dom ha 10.000 enbart för att packa om pumpen!!!..vad jag kunnde se så hadde meakaikern bägge armarna kvar..får juh funderingarna om dom sätter ihop pumpen med fötterna?..lämnade denna firma för att få prisuppgift från nå´n annan disel firma.. nästa skulle ha 5300kr för samma arbete!!!.. hur i hel¤%#" är det ställt med verkstäderna nu förtiden!! gosse vad många som ska bli blåsta.. //Dogge |
|
|
Vege Motorer Norden AB Tel: 042-164245 Fax: 042-164246 Florettgatan 37 254 67 HELSINGBORG vege.motorer@vege.se Skåne län Denna firman har utbytespumpar till bra mycket bättre priser... Jag bytte pump i min bil och köpte en för 6900:- + en fimra som bytte den åt mig. Kostade TOTALT 10330:- körklart med ny utbytespump (=lika bra som ny originalpump) Diesel-räsern |
|
|
frågan är..firman skulle ha 4000 för att packa om och bussa om dieselpumpen ex demontage,montage..å vega skall ha 6900:- för en utbytes..undra sa flundran hur pass bra den håller när man bara packat om den (å bussat)..jämfört med utbytes..kanske värt att satsa 3000 till..nå´n som har några erfarenheter av det..bussat om ..å liksförbannat pajat efter några tusen mil??? //Dogge |
|
|
Fördelen med utbytes är att du får ett nytt ställverk (pumpens elektroniska del, den som gasar typ). Detta brukar vara slitet och det visar sig genom att det ibland kan uppstå nervösa ryckningar under körning i jämn fart samt svajande tomgång. Jag har själv endast packat om min pump och då provkörde dom pumpen i bänk och justerade ställverket. Bilen gick mycket bättre efter detta, men med fasit i hand så skulle jag tagit en utbytes då den fortfarande ibland visar små tendenser till nervösa ryckningar. Det är ju dumt om ställverket lägger av när man har lagt ut pengar på å packa om. Att byta endast ställverk kostar nästan lika mycket som en ny pump. Vad jag svamlar. Hoppas du fattar nåt. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
det jävliga är att den oring som gått sönder i min pump inte har med motorgången å göra..men dom är änndå tvugna å ta lös pumpen å riva den..bilen går helt perfekt inte så mycke som en ryckning..å när motorn är kall så läcker det..men när den blivit varm så är den tät..kanske man ska ta å doppa den i epoxy..*s*..ja..klart att det säkert är bättre å byta till en utbytes..men det får bli framtida problem..tänkte på ställverket..inge kul med ytterligare 3000 så här inför jul.. man får göra leksaker av ståltråd denna jul..*s* //Dogge.. |
|
|
byt oringar på båda sidor av pumpen den inre är svår men det går att fixa den,vi bytte en i fredagskväll,o pumpen blev tät!! 15000-40 kr=14960 kvar!! amatör |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.