AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
963

Trimm för BMW nybörjare

Ni
126
Ninja rejser
850i -91
740i -97
Har börjat fundera på BMW till en riktig bus/gata/bana-bil. Men saken är bara att jag vet nada om BMW. Det jag tänkte på var en 325 E30. Kan nu nån hjälpa mig att berätta hur man billigaste och enklast trimmar en sån. Visst turbo kanske blir bra men det känns som en genväg. Den största frågan är hur mycket allt håller för. Orginal vev, block, transmission. JAg tänktebortot en +250hk. Detta är nu bara vilda funderingar. Det är därför jag inte orkar läsa igenom allt tidigare i forumet... TAcksam för svar

Om fartblindhet var en erkänd sjukdom skulle jag vara sjukskriven 24/7
Freddeko
Chippa är ju ett bra alternativ!!
Hela 325 motorn håller för 350hk...inga problem.
Med turbo skall du köra då!!

Chipp ger inte ett skit...en mappning ger lite..

bengan
Ninja rejser: Välkommen till Bmwpower.nu...

bengan
Ni
126
Ninja rejser
850i -91
740i -97
Tack. Saken är ju bara den att jag har inte turbo konventerat förut så vet inte så jätte mycket. Vart kan jag läsa in mig på detta för en 325:a. finns det nån guiad gjord av nån snäll. Måste man sänka kompet eller håller toppen. Andra kammar? Funkar det att sno ic och turbo från en 9000? Vill ju gärna hitta saker på skroten.

Visa användare
130
Eber
325i -87
Tjena.
Jag har ingen stor trimerfarenhet, men om du (tack och lov ;) inte ska turbokonventera så har du väl i princip två vägar att gå: Det ena är att fixa ett m20 b27-block (alltså en 2,7 litersmaskin), och med hjälp av lite 2,5-prylar få motorn att funka kanon!
Finns flera som gjort det här på bmwpower, men det är en del jobb.
Det lättaste sättet är dock att trimma sugmotor al'a old school. I med en jävligt vass kam, extractor och avgas. Gör sedan en mappning/alternativt chippa och din bil kommer garanterat att röra på sig, det gör min :o)

Fråga till någon mer kunnig. Hur pass viktig är portning av toppen på m20? Om man som jag har cirkus 200 kusar är en portning överhuvudtaget nödvändigt? det är ju trots allt en massa jobb och en del pengar o inte några höga effektuttag vi snackar om...

Fråga2: För att köra säkert med 200-220hk, vad behöver man göra med motorn? byta kolvar, stakar osv?
Eftersom folk lyckas blåsa chippade originalmotorer genom att varva lite väl mycket undrar jag vad jag borde göra för att vara på den säkra sidan av ett motorras med tanke på att jag har trimkam + en varvspärr på 7000rpm mm. En rejäl genomgång av toppen är på g, men ska jag bli mer seriös och byta ut något mer?

Summering: 325 e30 duger gott till en bus/gatbil. Hyfsat snabb vid rödljusen, släpper lätt på bakhjulen, och sist men inte minst... den är jävligt snygg.

Ha det
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ska du plocka ut +250hk utan överladdning så hoppas jag att du har GOTT om pengar. Skruvar du själv och har goda kontakter kanske du kommer undan med 50.000:-.

Ett alternativ är ju att lyfta i en motor som har den effekten redan standard, tex M3 (S50) som jag och några till har gjort.

Portning av toppen är inte nödvändigt/prisvärt vid 200hk.

BMWs bottendelar är väldigt stadiga. Du behöver inte byta stakar eller kolvar. Du bör kanske däremot renovera den med nya lager och ringar samt en ny oljepump för att säkra hållbarheten vid höga varv.

Kiip Spiiding!
Ni
126
Ninja rejser
850i -91
740i -97
Vet inte om 200hk gör så mycket? vad kan man köra på strippen? min 200sx med skruvet laddtryck gick hyfsat och inte många i min lilla stad hänge med. Förutom en gammal M5:a. Och den hade nästan 200hk. Som ni vet vill man alltid ha mer. Jag vill ha riktigt gå. Kanske mitten 13:or. o.s.v. Funkar det att byta slutväxel? 318 slutväxel har väl högre(?) utväxling? vet fan inte hur jag ska göra. Det jobbiga med forum så här att alla säger att dom inte vet... Är i och för sig sugen på turbo. Säg att man plockar ihop delar vad slutar det på?

Ni
126
Ninja rejser
850i -91
740i -97
Eber: snygg? nä har du någonsin varit hos optiker...

:-) (busigt va)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.