|
|
|
|---|---|
Kuniva |
Tja ! vet nån om en 24v motor passar i samma fästen som en 12v motor ??? |
|
du kommer inte kunna besiktiga, om dom inte är korkade på sbp... /mvh jocke Member of R-I-N, Proud Racer. - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
| Jag har för mig att det fanns en 525 -88 med 24V motor till salu på BMWbörsen här i våras, så det är nog inte omöjligt att bygga om till det, men ärligt talat är det inte bättre att köpa en 24V från början istället, de börjar ju bli billiga de också. | |
|
Man kan absolut besikta med 24ventils motorn, 15% extra effekt ökning gäller..och det motsvarar 25.5hk dvs 195.5hk totalt får 2.5litersmotorn leverera. Vet absolut ingen som åkt dit på detta, tillockmed 323E21 or finns besiktade med denna motor..och med M20 2.5 liters motorn är det absolut inga problem alls. Det viktiga är ingen turbo eller fler cylindrar för då blir det problem. Angående fästena är de nog liknande, med då det är en annan motorfamilj 24V så kan du nog räkna med att behöva modifiera något...men det är nog inte det största problemet. |
|
|
Spelar ingen roll om det så är mindre effekt i maskinen. Efter -76 krävs det intyg från tillverkaren att motorn ifråga är avgasgodkänd i den kaross/chassi-modell det är frågan om. Och eftersom BMW aldrig, säger igen, aldrig lämnar ut några sådana intyg, så är denna konvertering OLAGLIG. Jag hade denna diskussion med OPEL(urk...) för tolv år sedan, vid konvertering av morsans förgasarbil från 1,9 till 2.0 med motronic. Efter veckor av gnäll svordomar och 2000 spänn fick jag mitt intyg. Denna konvertering kan dock säkert gå igenom besiktningen, beroende på ouppmärksam besiktningsman. Dock kan detta byte oraska en del otrevliga efterdyningar, om man för exempel skulle bli inblandad i någon olycka, och konverteringen uppdagas. Där rök försäkringen..... Zigge |
|
Kuniva |
ok nu har jag fått ganska olika förslag! men det verkar vara ungefär som jag trodde att det kanske var nästan samma motorfästen och att besiktningen bör gå! tackar för svaren men fortsätt gärna diskusionen!! till J.L : jag har redan en 12v som jag gillar så mycket men jag vill ha lite mer att åka med! mvh/kim |
|
Naturligtvis är det olagligt med en annan motor om den inte klarar avgaskraven. Men det är mycket som är olagligt och oavsett om det är lagligt eller inte blir det inga problem med denna konvertering så något intyg från BMW är ändå helt onödigt. Meningslöst att ens tveka inför att göra detta, skillnad om man skall stoppa i turbo eller flercylindrar eller mycket större motorer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.