AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.993

Olje tryckmätare

Sida 1 av 2
BMW 318 iS
Hej Alla BMW älskare!

Jag har monterat batteri mätare, olje tempmätare och nu återstår Olje tryck mätare så jag undrar om någon kan om detta och vet var man kan montera den.

Det är så att jag funderar eller har funderat färdigt att köpa kompressor/turbo till bilen.

Så det vore könt med lite tips om hur man monterar Tryckmätare.

// Mvh Loqman
ant
hur gjorde du när du monterade oljetemperaturmätraren? finns det en givare på m42 motorn? eller sätter man bara en termometer på typ blocket?
om det här vet jag precis ingenting, så det vore bra om du kunde förklara hur du har gjort.
har du bilder på dina mätare installerade? jag är intresserad på att göra samma sak i min bil. även fast din bil är en e36 så skulle det vara kul att se hur du har gjort.

=============================
Länk
BMW 318 iS
Jag har tyvär inga bilder men jag ska ta bilder på an.

Under färddatorn så är det ett tomrum på E36:an och där har jag passat in exakt som om det vore orginal med tre mätaren två digitala och en analog mätare.

Du köper en temp givare till oljeavtappnings plugget under bilen och kör in den istället sedan drar du en kabel till mätaren och så sim sala bim så har du en olje mätare.

Mycket enkelt, mekonom sälje sådana givare.

Det funkar inte om du bara sätter en tempmätare på motorblocket för då avger den fel värde medans den riktiga givare tar direkt tempen på själva oljan såm kommer ner.

// Loqman

Snart kommer jag med en hemsida om min bil men jag har en sådan j-a seg dator så det går inte att göra något.
Jag använder 133 MHz gammal IBM dator.
ant
ok, det var bra förklarat. då ska det monteras.
frågan är bara vart jag ska sätta mätaren. någon som vet? jag har sett ett mätarhus som man sätter på det ställe där luftutblåset sitter på mitten av instrumentbrädan. man byter ut det ena utsläppet mot ett mätarhus. jag har sett det i en gul e30 med m5 motor. nån som vet vart man kan få tag på nåt sånt?

=============================
Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Tja. Jag monterade kombiinstrument med oljetryck-, oljetemp- och amperemätare i min ex. 325 E30. Oljetempen tog jag från oljestickan. Bytte ut orig.stickan till en med givare på. Funkade bra.

Det som däremot inte blev helt lyckat var oljetryckm. Denna fladdrade från 1 till 7 (tror jag det var) bar när motorn gick på tomgång. Enligt den bilelektriker som monterade klabbet är detta ofrånkomligt på alla elektriska oljetrycksmätare. Ska man få en exakt visning av oljetrycket är det mekanisk mätare som gäller, som i riktiga racebilar och vissa jänkebilar. Mitt tips: hoppa över oljetrycksmätaren..

/// Ett halvårs abstinens...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min erfarenhet med att ta oljetempen ur samma uttag som original avtappnings pluggen sitter i är att tempen svårligen kommer över 50graders nivån(minsta visning på dem flesta mätare)pga att fartvinden kyler en hel del där..
Däremot låter det betydligt bättre som M3 Frazze skriver dvs mäta tempen i oljestickans "rör".

Mvh Janne.
ant
jag skickar upp den här tråden igen.

/// M3 Frazze: vart köpte du oljestickan med tempgivare? eller tillverkade du den själv? i sånafall var köpte du givaren?

==========
Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag köpte den på AD-center, har för mig fabrikatet var Equus.

ant
ök, AD-center.. vart hittar jag denna butik? vet du om jag kan köpa den nån annanstans? typ en webbutik?

==========
Länk
ant
hmm jag verkar inte vara riktigt nykter... hmm undrar hur stor sanningen är i det uttalandet...?
jag menar naturkigtvis ok, inte ök..

==========
Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Länk

ant
ok, då ska jag bege mig till närmsta affär och införskaffa en sådan oljesticka.
tack.

==========
Länk
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Det här är intressant!
Ett lagom onödigt vinterprojekt vid sidan om belyst vxl.knopp!
Skippar oljetryckm. Hur monteras en amperemätare, låter inte svårt.
BMW har alltså dessa instrumet orginalmonterade på vissa modeller? Är jag tvungen att installera Biltemamätare är det redan nedlagt!

Mvh Henrik.
ant:
Det mätarhuset med röda(antar jag) digitala siffror kommer från alpina, mycket svåra att få tag på.
Men ingenting är omöjligt;)
M3 wanabe
Jag har röda digitala mätare.

Köpt på Mekonomen.
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Dessa röda digitala mätare. Går ljusskenet att jämföra med det röda skenet från orginal instrumenteringen?
Är rädd att det blir Danmobility stuk?

Mvh Henrik.
Tja!!! undrar bara hur i h-vete man får in kablarna fråm motorrummet in till inne i bilen??? hittar fan ingen väg för att dra kablarna!!?? finns det ingång man ska dra??? måste ju finnas någon ingång??? någon som vet hur!! en 318 -95
M3 wanabe
Jag kan hjälpa dig.

På förar sidan kan du gömma (Det finns men glöm det orkar inte förklara)

På andra sidan.

Öppna ta bort eller skruva upp (hur du än gör) så har du en rund gummi aktikt sak under batteriet(om du har batteri fram) som det går att göra hål i (det kanske finns redan hål i där).

Har du batteriet bak så ska det finnas ett tjokt röd kabel som går den vägen och bredvid den så trycker du upp en fet skruv mejsel och drar in samtidigt en hår kabel eller något metall atktigt föremål som du sedan med hjälp av den kan dra den kabel som du ska ha där sedan.

Om det är något mer så kan du fråga.
ant
jo dom röda digitala instrumenten som sitter i alpina vet jag att dom inte är allt för lätta att få tag på. men det var inte såna jag har sett. det var analoga mätare i det huset jag såg. men annars är jag inne på att göra en platta att fästa i det fack som finns framför växelspaken i mittkonsolen. hurj ga gör vet jag inte riktigt ännu men det visar sig.

och ljuset i det digitala mätarhuset från alpina lyser med samma sken som övrig belysning i instrumenten.

==========
Länk
M3 wanabe
Gör som jag!
Har du frågor hur jag har gjort, Ställ de!

Länk

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Till E30 finns 2 varianter (vad jag vet). Den ena är likadan som M3 wanabe har på sin bil, nere vid askkoppen. Den andra, som jag hade på min ex-325 E30, är ett instrumenthus med uttag för 3 mätare, samma design som det stora framför ratten. Detta instrumenthus satte jag ovanför luftutblåsen, i mitten på instrumentbrädan. Fabrikat Kamei - köpte detta från en firma i Malmö, Bilmodehuset tror jag de hette.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.