AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.450

Byte av olja i växellåda

ze
18
zeemon
528 -87
Tjena alla BMW älskare!

Jag har snackat med några jag känner angående oljebyte i växellådan och i den bakre klumpen. De flesta säger att oljan inte behöver bytas om den inte har läckt ut. Stämmer det här?
Annars är det nog god tid att byta kan jag tänka mig.

Känns skönt med så mycket experthjälp som det finns på detta stället!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

På E28:orna skall det bytas(ca intervall 4000mil).

Vad gäller den "nymodigheten" att aldrig byta olja är bara ett sätt för återförsäljarna att kunna sälja mera bakaxlar o lådor enligt mitt sätt att se..+ att det för somliga bilköpare anses som bra att man "slipper" det besväret.
Oljorna har naturligtvis blivit bättre likadant med konstruktioner/material(möjligen), men jag anser att det inte finns "outslitliga oljor" och mekanik överhuvudtaget.

Mvh Janne.

Jag har hört att om det "viner" i bilen när man ökar farten så kan det bero på att oljenivån i växellådan är låg. Stämmer det?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vinande kan vara ett tecken på låg eller obefintlig oljenivå i växellåda och/eller bakaxeldifferentialen.
Kan också vara ett tecken på felaktig olja.
I värsta fall kan det vara ett tecken på utsliten växellåda eller bakaxeldiff.
Många (lite äldre) BMW viner lite grand från bakaxeln utan att de egentligen är utslitna, mest ett "skönhetsfel".

Mvh
ze
18
zeemon
528 -87
Jo jag känner igen det lite grann. Det kan hända att ibland så viner det när man gasar på.
Får ta o kolla över oljan lite. Var o köpte en sån hylsa i dag som passar i hålet.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hur tusan gör man för att byta olja i lådan ? man vill ju ogärna slita ner den men det ska man väl inte behöva :)

Har försökt söka på forumet utan resultat !

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo wrath,man införskaffar lämplig insexnyckel(17mm har jag på min originallåda)med den öppnar man påfyllningspluggen ,sen avtappningspluggen...Sitter på höger sida.
O nej man behöver inte ta ned lådan,far lämpligen till en OK/Q8 mack med lyft då går bytet smidigast.

Min manuella låda rymmer ca 1,25liter.
Oljan jag använt hittills är Castrol SMX,kanske heter något annat nu...

Mvh Janne.

storlek 10-(sexkant) på bakdiffen o den rymmer 0.9 liter om jag inte missminner mig!

Om det viner väldigt mycket som det började göra på min för 10dagar sedan är det inte lika skoj. Pinjonglagret har gått sönder o billigast är att byta hela klumpen där bak! :(
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

E28:ans bakaxelväxeln rymmer 1,7 liter på 518i,520i,528i,524TD.

535i rymmer lite mer, nämligen 1,9liter( allt enl instruktionsboken).

Mvh Janne.
Nä! Inga 1,7 liter i min bakaxel det är på e34 som det går åt lite mer! 0.9liter i e28 & e30!!
enligt min instruktionsbok! + Haynes och praktiska övningar.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Min bil viner men jag vet inte vart det kommer ifrån ? och det kommer bara när man kör 150+ och släpper på gasen typ !

Länk
S-
50
S-Berg
M3 e46 2002 svensksåld
I min insrtktionsbok til M535i-87 e28.
skall det vara 1.7liter på alla utan 535 då det skall vara 1,9.mvh samuel

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.