AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
790

Check coolant level trots byte

He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Check coolant level trots byte

Har nyligen köpt en 540 -96, den larmade innan köpet för Check coolant level. Säljaren bytte kylvätskenivågivare, trots detta larmar den när man gör kallstarter.
När givaren byttes fick man enligt säljaren tappa ur en del av kylvätskan, jag har försökt att lufta systemet genom att ställa mig i en riktigt brant backe, med nosen högt, och öppna luftningsskruven vid expansionskärlet. Det kommer ingen luft utan det sipprar bara ut kylvätska. Som det är nu är det lite för mycket vätska i expansionskärlet, men det larmar väl bara om det är för litet eller?

Det är även så att om motorn är igång och man öppnare på locket till expansionskärlet, när motorna är kall, är det mindre vätska i den än när motorn är avstängd, ska det vara så?

Har sökt på tidigare inlägg och förstått att det är ganska vanligt, har ni några idéer eller blir det att köra in till BMW?

//Henrik
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Är det verkligen inte någon som har några idéer.
Det hade verkligen varit till stor hjälp.

//Henrik
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag hade samma problem då jag köpte min bil för 2 år sedan. BMW bytte nivåvakt man det hjälpte inte helt. Ibland då bilen var mycket kall på vintermorgnar så kom larmet tillbaka. Jag höjde då vätskenivån med 2 centimeter och inga nya larm! det var som sagt nästan 2 år sedan.

Mvh, Steaman

He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Det är samma här, när det är kallt ute och motorn är kall larmar det. Jag får ta och prova att fylla lite till och se om det hjälper. Tack för svaret Steaman

Däremot kvarstår frågan om det är normalt att nivån sjunker när man startar bilen eller betyder det att det är luft i systemet?

Mvh
Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.