AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
16.728

svetsköp! lite vilsen...

Sida 2 av 2
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
köp en mig/mag svets typ esab lka 180 begad runt 5000kr passar perfeket för bilplåt och betydligt grövre saker klarar 15kg bobin och kan byggas om så du kan svetsa aluminium bara byta till teflonledare.

mma är inge bra ide till bilplåt

Joakim Eriksson
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
köp en mig/mag svets typ esab lka 180 begad runt 5000kr passar perfeket för bilplåt och betydligt grövre saker klarar 15kg bobin och kan byggas om så du kan svetsa aluminium bara byta till teflonledare.
eller om du får tag på en bra billig tig det slår allt

mma är inge bra ide till bilplåt

Joakim Eriksson
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
jojje80 mag är ju täntkt för svetsning utomhus då du kör utan gas med så kallad flusstråd (gaslösa tråd)

Joakim Eriksson
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Jag skulle rekomdera ren co2 till svetsning i begagnat stål som innehåller lite ytoxid, är helt oslagbart.
Har haft fri gas genom brandsläckarfyllning, blev av med den nyligt och i samma veva hade jag kvar svetsning på ett epe bygga när vi bytte till blandgas av mison25 modell, helt omöjligt att svetsa klart ett ställe.
Skulle rekomendera att köpa en begagnad svets en leksakerna ovannämnda, särskilt när man inte har erfarenhet blir det svårare att svetsa med dessa.
Skulle satsa på ett 250 agg. GÄRNA ett TIG strömkälla tex. kampii arc med lisa matarverk. En dröm på tunn rostig plåt.

W
sh
820
shu!
525i -91
-BeemWee- : Den bör fungera aldeles utmärkt , iom att du kan ställa ändå upp till 120ampere och använda 0.9:s tråd. Skulle juh aldrig skada med en 3:fas svets dock , men fungera ska det göra.

Mvh Robbin
sh
820
shu!
525i -91
Skall tilläggas att jag ej har testat en sån svets i praktiken , men enligt speccarna så ska det vara tillräckligt att köra med.
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Joakim:
mig= inaktivgas
mag=aktivgas tex ren co2 kolsyra och denna väljs inte pga inom eller utomhus. Däremot ger kolsyre mer inträngning av smältan men smalare bredd och viktigast av allt den kan klara en del orenheter i eller på plåten därav aktiv. Detta ger en stor fördel i bilvärlden där man inte alltid rengör med bläster eller dylikt på rostlagning eller begade avgassystem.

Flussfylld tråd utan gas används vad jag vet endast i hobby/lek svetsar och när man använder s.k rörtråd används skyddsgas.
Rörtråd ger mer legeringar att välja på och kan med vissa trådar ge högre utbyte än en ren ståltråd = högre svets hastighet.
Rörtråd är som pinnsvetsning med automat = större utbud av legeringar.
Denna svetsning är inget för tunnplåt.

Håller med dig om att köpa en mer proffs betonad, det finns plåtverkstäder som gärna säljer en sv*rt. Och var inte rädd för en jätte till strömkälla om det är löst matarverk.
Min 315 väger 160kg men matarverket bär man lätt och ger större aktionsradie, (man kan lätta lägga på kabel och slang på ca 20 meter utan större kostnad) och 5 meter slangpaket når jag mest hela garaget utan att röra hela svetsen.
Leksaks svetsarna brukar väl ha 2-3 meters slang vilket är störande kort.

W
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Vad tror ni om den här, är det något att satsa på för hobbybruk? Länk Tänkte svetsa trösklar och golv på bilen, duger den till det? Vill inte ha gastuber hemma så det får bli en MIG...
zh
53
zheep
M5 3,6 -91
M5 3,6 -90
Ja vet inte ens om jag ska lägga mig i denna tråd.. för det verkar finnas så många "proffs" här... så ja låter väl bara dum?

Men skall du hålla på med bilplåt så ere bara å köpa en MIG... för jag har i nedstigande en farfars far som e smed, sen en farfar som va smed/svetsare och ägde bilvekstad, sen en far som är smed/svetsare och jag är även utbildad till detta även om ja jobbar med annat.... och verkstaden har gått i nedstigande led och funkar hur bra som helst... och bland dom enda i inlandet som nästan enbart hållt på med bilplåt.... och vi kör bara MIG.. även fast vi äger mig/mag/tig/gas osv.osv... men lättast hemma e MIG..och sen skall du köpa 0.6mm tråd istället för 0.8 om du håller på med bilplåt... det är helt gudomligt och inte svårt å beställa..
Jag använder mig av en Tig svets från Scandtig, en 160P som är mycket lämpad. www.scandtig.net
jag kollar på en svets om jag ska svetsa en skydds-bur på en bil vad ska jag ha då för svets. inte så dyr svets
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.