AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
16.727

svetsköp! lite vilsen...

Sida 1 av 2
travolta
Hejsan! är på jakt efter en svets. vad lämpar sig bäst?
mig eller pinn? kraven är att man ska kunna svetsa avgasrör och bilplåt och fästen typ avgas på bärande
balkar. Tacksam för tips..

vad kan man svetsa med en 80amp mig?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ja det kan du om du väljer 100 amp.
Jag har haft en 1 fas Luna Micromig (Race102 idag)
sedan 1987 men den är på 100 ampere och mindre skulle jag inte köpa.Den bränner faktisk hyfsat upp till 5mm.
kortare bitar.Som bilplåt och tunn plåt är den perfekt
och den har fått slitit hårt genom åren, och funkar förträffligt för hemmabruk..Kör med gas.Jag har svetsat
yrkesmässigt i många år och är fortfarande imponerad
av denna migsvets.Pinnsvets rekomenderas inte till det du ska svetsa.

MVH
Hasso
Länk

BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Köp en begagnad svets på något företag om det gåt. Helst Kempi. Lite dyrare, men mycket bättre än alla hobbysvetsar. Ingen pinna svets till dina jobb i alla fall.
travolta
Hejsan! har kommit fram till att jag ska köpa någon av dessa svetsar:
Telwin Bimax 162/1 gas 145 amp ngt billigare
esab 150 gas 150 amp

någon som har erfarenhet av Telwin?
Tacksam för snabba råd..!

BMW Lvoer: jo.. men jag har rätt brottom o få tag på en svets så jag orkar itne leta begagnat.. har itne den kunskapen o se om den är värd priset..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Telwin tror jag funkar bra,har nån kompis som kör med en sådan.Esab är ju en bra svets också men förmodligen något dyrare pga att det står Esab på den.
det svetsas ju med en tråd, som man inte behöver ha gas till,det funkar säger de som provat, jag har inte testa den varianten.
Kempi är ju sånt man använder som proffs, visst bättre men betydligt mycket dyrare, och det motsvarar inte det behovet som du har.Det är oftast trefas och har man inte tillgång till detta så är det ju kört.

MVH
Hasso
Länk

travolta
tror att jag har bestämmt mig.. Tack Hasso för snabba o ordentliga svar!
sh
820
shu!
525i -91
Köp en mag svets, funkar bäst att svetsa grejjerna som du ville änvända den till. Annars är nog mma (pinne) smartast för den kan du använda till nästan allt.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Gas lös tråd tyckte jag var kass, vanlig rör tråd + Mision 25 funkar fint,
MIG är nog det du skall ha hemma Pinne är ju bra men mest för "Plattjärnsslöjd" ( om man inte är kung på pinnsvets vill säga)

Som sagts innan: en beggad Kempi/ESAB/Migatronic är troligen bättre köp än en 1995:- hos t.ex. Jula
sh
820
shu!
525i -91
Mag är ett mycket bättre val, svetsar varje dag och jag har även svetsat avgassystem och andra detaljer till avgassystem och det är iaf vad jag rekomenderar. Mag är helt enkelt en mycket bättre och lättare alround svets än Mig.

ant
det enda som skiljen en mig-svets mot en mag-svets är gasen och trådmaterialet. alltså ska du svetsa rostfritt/aluminium är det mig som gäller med rätt tråd och gas. ska du svetsa stålplåt/stål så är det mag som gäller.
det är samma maskin man svetsar med. bara olika tråd och gas.
MIG= Metal Inert Gas
MAG= Metal Active Gas.

Mer info finns här: Länk

och till travolta säger jag som de flesta andra här, satsa på en mig/mag svets. den blir mer allround på svetsjobb på en bil. annars är elektrodmaskiner (pinne) bra till det mesta. jag har svetsat flera avgassystem med pinne. det går om du håller koll på smältan. jag vet en kille som punkta upp nya skärmkanter på en bil med pinnsvets, men det hade gått mycket mycket smidigare och fortare med en mag-svets.

=============================
Länk
ant
kan tilläga att en svets märkt med maxampere på 80 ampere inte klarar att svetsas med 80 ampere speciellt länge. den slår ifrån. är du i behov av 80ampere svetsström så bör du satsa på en starkare svets, och därmed binda dig till 3-fas.
Det har med intermittens-värdet att göra. ju högre procent på intermittensen desto längre kan du svetsa på den valda strömstyrkan.
vad maskinen har för intermittens ska stå på höljet till maskinen.
det är oftast detta som skiljer dyrare svetsar mot billigare.

Länk
sh
820
shu!
525i -91
ant har helt rätt, men ja kan lova att magg:en är lättare att använda till det du har tänkt svetsa.
Skulle tro att mag är den vanligaste svetsmetoden pga den är: snabb, billig, har ett väldigt brett användningsområde, är relativt enkelt i jämförelse med MMA och TIG.
Pinne skulle ja inte rekomendera om du nu inte är väldigt duktig på att svetsa. För att svetsa rör med pinnsvets mkt svårare än med MIG/MAG ..

sh
820
shu!
525i -91
Måste bara tillägga att rostfritt går utmärkt att svetsa med MAG.

ant
shu!: du har rätt det är både biliigare och enklare att använda mag. det kräver inte lika stort kunnande.
att svetsa med mag i rostfritt går men det bränner inte in lika bra. det är en annan ytbeläggning på rostfritt. vet inte hur jag ska förklara men om du svetsar aluminium med tig/mig så ser man hur viktigt det är att borsta/slipa bort beläggningen på ytan för att det ska bli ett bra resultat. det är liknande på rosftfritt, men inte lika mycket, och med mig-svets så bryts ytan upp på ett annat sätt vilket gör att det funkar bättre.

Länk
sh
820
shu!
525i -91
Stämmer, men för hemmabruk så tror jag det är smartaste valet. MAG används juh även ofta i verkstäder då man svetsar rotfritt, så det borde duga för hemmabruk. Håller just nu på mycket med MAG och även rostfritt och vi måste pressa bitarna som vi svetsat för att se om vi lyckats få tillräcklig genombränning osv. Och svetsar man rätt så blir svetsen _mycket_ starkare än plåten.

Men det stämmer mycket riktigt som du säger ant.

ant
shu!: jo du har rätt för hemmabruk så är det MAG som ser ut att vara det bästa valet. kompletterat med en "pinn"svets med tig-tillsats och man klarar det mesta.

Länk
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Köp ESSAB dom är väldigt bra!!
Jag köpte själv en ny för ett par månader sen efter det att clas ohlson svetsen la igen he,he...lika bra det för den har aldrig varit bra på att svetsa!
Mvh Ricke
Franke
Lite gammal tråd kanske..
Men jag undrar om någon vet vad som menas med skrap-tig ?
Hittade en sån på jula Länk
Kan denna vara nåt att ha om man ska svetsa alumininum ?

Är det någon skillnad mot en vanlig tig svets?
Samt för o nackdelar.
Tacksam för svar !

Mvh Danne
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Köp en TIG det är bäst om du ska svetsa detaljer, du har mycket större kontroll av smältan och risken för att det blir fel är mindre... Tänk bara på att det inte går så bra att svetsa med utomhus (i så fall måste du ha ett jäkla bra flöde på gasen). varken med tig, mig/mag. Ska du svetsa utomhus och lite grövre detaljer så lämpar sig pinne bäst.

"skrap" (tuch) tig har du ingen använding av (om du inte ska svetsa i ett kärnkraftverk) Skillnaden är att du tänder ljusbågen genom att röra volframet mot svetsstycket för att tända. Med en "vanlig" tig tänder du med HQ som vanligt.

MVH// Jojje81
Franke
OK.
Då vet jag lite mer.
Tack ett för ett bra svar.

Mvh Danne
-BeeMWe-
Kan man använda en Fas1 till att svetsa bärande delar, balkar tex.

Biltema har enbart dessa. Ska ha en som man kan svetsa utan gas med, har inget tillstånd för gas.

Länk

Funkar den? Eller kanske en mindre variant också?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.