|
|
|
|---|---|
Sege |
Har gått och köpt mig min första BMW och har nu en fråga om deadlock funktionen som det står om på tips sidorna. På min bil fungerar det endast på passagerarsidan. Går ej att vrida nyckel förbi 45-grader på förarsidan. Är det något vanligt problem som är lätt att fixa typ plocka isär och rengöra eller är det nåt som har pajat som måste bytas? bilen är en 535 -91 |
| tror att det bara ska fungera på passagerarsidan.....det är iaf lika på min bil... | |
BMW-Yoda |
Det ska fungera på förarsidan också. Hade problem med detta på min E-23, det var bara att plocka isär låset i minsta del rensa bort all skit, montera ihop och smörj. Alt. köpa nytt.. Ps. Mycket smådelar och fjädrar...Ds. BMW-Yoda |
polman |
det ska bara funka på passagerar sidan (på e34 i alla fall) Polman Oo=00=oO |
BMW-Yoda |
Jag har sett tre E-34 som det har funkat på förarsidan på M-5-92, 540-93,520-89. BMW-Yoda |
|
polman : av vilken anledning skulle dom bygga in den funktionen på enbart passagerar sidan ????? det är väl självklart att det ska funka på förarsidan det är väl ändå där man låser för det mesta. sege: ta ur lås kolven och gör rent den så fungerar det säkert,i värsta fall köp en ny låskolv på BMW,kostar ca.350 kr men då får man "koda" den själv så att den passar till orginal nyckeln,krävs en del tålamod(mycket små fjädrar & brickor) lycka till! |
|
|
Nej, nej. Deadlock ska fungera på båda sidorna. Punkt. Det som för det mesta bara fungerar på passagerarsidan är att öppna bilen i strömlöst tillstånd genom att stoppa in nyckeln, hålla uppe handtaget och vrida nyckeln 90 grader (egentligen lite mer än 90 grader) för att på så sätt låsa upp bilen då centrallåset ej fungerar utan ström. T ex om bilens batteri fullständigt tagit slut. Om deadlock fungerar på passagerarsidan, men inte förarsidan, så har du troligtvis skit i låsmekanismen. Rengör. Tommie, BMWPower |
|
|
....öh....missuppfattade den där frågan...trodde att deadlock var det där som Tommie skrev om, "att öppna bilen i strömlöst tillstånd genom att stoppa in nyckeln, hålla uppe handtaget och vrida nyckeln 90 grader (egentligen lite mer än 90 grader) för att på så sätt låsa upp bilen då centrallåset ej fungerar utan ström. T ex om bilens batteri fullständigt tagit slut." ....*inser nu vad deadlock är och håller med om att det ska fungera även på förarsidan*... |
|
polman |
oops!missuppfattade frågan,självklart ska deadlock funka på bådasidorna,vad jag menade var upplåsning av deadlock funktionen när strömmen är borta,tex som när 80a huvudsäkringen brunnit av på min beemer,då minsann gick det bara att öppna på passagerarsidan. alltså helt enligt Tommie Goldhammers inlägg,trevligt med vakna forum användare. Polman Oo=00=oO |
Sege |
Tack för tipsen men jag behöver inte fundera på hur jag ska fixa det längre för någon väligsjäl har använt en skruvmejsel model större och plockat bort låscylindern och halva handtaget på förarsidan! |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
När jag öppnar min i strömlöst tillstånd fungerar den som en bil utan centrallås, dvs den öppnar och stänger dörren där nyckeln sitter, (utan att behöva hålla upp handtaget). Deadlock kan väl inte innebära att den öppnar alla lås när batteriet är borta! Det var lagomt kul när jag skulle sätta i batteriet senast efter laddning, eftersom jag då inte fick upp bakdörren, (går tydligen inte ens att öppna inifrån). (Jag var tvungen att låsa alla dörrarna eftersom jag inte har eget garage). Fick lyfta över det inte helt lätta batteriet över framstolarna och först ansluta så att jag kunde öppna alla dörrar. Därefter kunde jag montera in batteriet. Rolf |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.