|
|
|
|---|---|
| Undrar när bmws 03:or kommer? eller har dom redan börjat säljas? | |
|
De var någon på forumet med en ny 320, som kallade den för en 03:a ett tag. Så ja antar att de räknas som att dom börjat säljas. Och andra sidan är det ju inregistreringsdatum man går på nuförtiden om jag inte missminner mig. Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
|
är de inte bmw som bestämmer om de är en 03 lr en 02?? har för mig att 03:orna brukar komma en bit innan jul,men ja har inte sett nån 03 än så därför undrar ja... |
|
|
LazerEye: Modellen som kallades för 03 var en såndär Stockholm Edition. Men som sagt jag har för mig att man använder sig av inregistrings datum på svensk sålda bilar. Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
|
Man brukar tidigare ange bilar tillverkade *efter* augusti månad som tillhörande årsmodellen efter, alltså -03:or från 1 September 2002. Som sägs ovan är det nu tillverkningsdatum, själv har man en 010531. |
|
| Som sagt modellserien 03 kan börja 1sep 2002 tex men det är ju ändå första regdatumet som är intressant. Men köper man än bil i november 2002 så har man ändå en -03a eftersom bilen är en bil från modellåret -03. Eh krångligt :) | |
Bavaria |
Undrar när man får se de första bilarna med "u" plåtar. lär väl bli U som första bokstaven i reg plåten eftersom alla 00:or har "R", 01:or har "s" och 02:or har "T"(förutsatt att dom inte e imorterade) nån som sett en "u" plåtad?. |
|
jag har iaf inte sätt nån me "u" iaf...lär ju komma fler å fler snart... har hört nånstans att M-bilarna kommer senare än dom vanliga bilarna när de är ett nytt modellår,kan de stämma?? |
|
Gubbracer |
Tillverkaren bestämmer vilket chassinummer det nya "modellåret" ska räknas ifrån. Bokstaven U kommer inte att börja användas förän kombinationerna av S tar slut. |
| Är väl "T" som är nu?? inte "S" väl... | |
Gubbracer |
Givetvis T. ;-) |
Bavaria |
Någon som vet hur dom på vv ordande reg numren innan år 2000, för det va väl efter 2000 dom började med den här bokstavsordningen, jag hade förut en 523:a 96:a med början på "A". men andra 96:or hade ju alla möjliga bokstäver. |
|
Såvitt jag vet har dom alltid haft samma system från införandet (på slutet av 70-talet?). Dvs man startade med alla kombinationer som började på AAA, AAB...BAA,BAB, osv. I takt med att Sveriges bilpark sen ökade fick nya förstabokstäver tas i anspråk, samtidigt som gamla blev lediga från bilar som skrotats. Så är det fortfarande. Enda undantaget är bokstaven P som till en börjar reserverades för direktimporterade fordon. Detta ändrades sedemera då det ansågs för diskriminerande/intergritetskränkande eller nåt. Kanske hade med vår EU-inträdesambition att göra vid den tiden. Det kommer säkert ut bilar med A, B, etc även nu. Möjligvis sker det i etapper, att man nu kör med T och sedan samlar ihop alla frigjorda nummer och fördelar den under en period. Det sistnämnda är dock bara en gissning. Mvh |
|
ant |
som jag har förstått så är alla bilar som är nyregistrerade år -00 försedda med första bokstav R. 01 fick dom S och i år är det T. det verkar gå efter alfabetet men samtidigt verkar det vara vissa år det delas ut plåtar med diverse första bokstav. kanske såna nummer som kommer från skrotade bilar. ============================= Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.