|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
-BeeMWe- |
Fabrikat:Biltemas Viskositet: 10W 30 Mineral/Syntetisk:Mineral Oljebyte var: 500:e mil Köpte olja från BMW tidigare men oljan från Biltema är lika bra, uppfyller samma krav. På det viset spar jag pengar och kan serva den oftare :) |
|
Fabrikat: Castrol Performence Viskositet 10W 40 Mineral/Syntetisk: Delsyntetisk Oljebyte var: vet inte har kört 1000mil nu dags att byta kanske har dock fyllt på några gånger 1 liter Min fråga till er , vågar jag köra på nån annan olja , typ Helsyntetisk eller löser den upp en massa skit som förstör motorn? såg att den gått på mineralolja när dom gått 19000mil nu har den gått 24600 , vet inte vad gått på tidigare än 23600 motor totalrenoverad för 60.000 -92 så motorn har väl gått en 13.000 nu kan man säga , så jag tror inte det borde vara nå problem , vill även få bort lite ventilslammer , ska givetvis justera ventilerna också , gör man det bäst före eller efter ett oljebyte? /Mvh Göran |
|
|
Om du har använt en kvalitetsolja "känt märke" finns det ingen risk att byta till en syntetolja! Det är en gammal skröna som säger att syntetolja har bättre rengörande egenskaper än annan olja. Däremot kan olja av låg kvalitet orsaka smuts och avlagringar i motorn, som sedan löses upp när man byter till en bättre olja. Men det spelar i det sammanhanget ingen roll om det är en "kvalitetsolja" av mineral- delsyntet- eller helsyntetisk olja. Detta då de rengörande egenskaperna beror på detergentadditiven som finns i all BRA olja = rengör ungefär lika bra. Angående ventiljusteringen, borde det inte spela någon roll om du byter oljan innan eller efter! Mvh |
|
booster |
Kör på nu Valvoline Synpower 5w/40, skall byta till Castrol Magnatec 5w/40 alldeles snart. Byter olja och filter vår och höst, vilket blir i rundaslängar var 500:e mil. |
|
Fabrikat:AGIP Viskositet:10W-40W Mineral/Syntetisk:Delsyntet Oljebyte var: mil 1000 mil max oavsett oljetyp. |
|
|
Fabrikat:Felix Olivolja Viskositet:Anges ej Mineral/Syntetisk:Mineral förmodligen... Nä skämt åsido... Fabrikat: Shell Helix Ultra Visko: 10-40W Mineral/Syntet:Helsyntet Byter senast efter 1000mil,passar även på o kolla nivån i v-låda/bakaxel då... |
|
|
316i körs med följande smörjning: Helsyntetisk Mobil 1 5W50 med byte var 10000 km 318is körs däremot med lite mer lättflytande: Helsyntetisk Mobil 1 0W40 med byte enligt SI BMW - vad annars? |
|
|
Kommer med lite sen respons på sista inlägget i denna tråd. gecko tänker tvärt i mot hur jag fattat saker och ting när det gäller olja. Tänker han rätt? Är det inte bättre att köra 5w50 oljan i 318is och 0w40 i 316i? Vi kan förutsätta att is´en körs hårdast. |
|
|
Har precis bytt olja i min 325:a. Valet föll på Shell Helix Ultra 5W-40. 350kr för 4 liter på Mekonomen. Mer än halva priset jämfört med TWS som är i Z3:an :) __ Länk |
|
|
Fabrikat: ? Biltemas Viskositet: 5W-40 Mineral/Syntetisk: Syn Oljebyte var: ungefär 5-800 mil (oftare på vintern) + filter |
|
bmwracing |
Hinkar i allt billigt jag kommer över, rinner ända bara rakt igenom=/ |
|
kör nu på Agrol nova men ska byta till Fabrikat: Agrol spectra Viskositet:5w/40 Mineral/Syntetisk:Syntet Oljebyte var: Aldrig över 1000 mil brukar bli kring 800 mil Once a beamer allways a beamer Länk |
|
|
Fabrikat: Castrol TWS Viskositet:10/60 Mineral/Syntetisk:Hel syntet Oljebyte var: 1000 mil ///Egget Länk |
|
|
Fabrikat: Castrol GTX 5 Lightec Viskositet: 10W 40 Mineral/Syntetisk: Halvsyntet Oljebyte var: När SI:n börjar att gnälla ;) dvs. gul lampa "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
| Nån skrev tidigare "Köpte olja från BMW tidigare men oljan från Biltema är lika bra, uppfyller samma krav". Det är ju inte riktigt sant, bara för att två produkter uppfyller samma krav behöver de ju inte vara lika bra - jfr med kvalgränsen till en idrottstävling. | |
|
Bmw:n när den funkar: Valvoline 10/40 Mondeo-racern: Valvoline Synpower 5/30 |
|
|
Fabrikat: AGIP Viskositet: 10-40W Mineral/Syntetisk: Delsyntet Oljebyte var: 1000 mil // Lazze Länk |
|
|
Fabrikat: Mobil 1 Viskositet: 5-50W Mineral/Syntetisk: Helsyntet Oljebyte var: ca1000mil En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B! |
|
|
Castrol Magnatech 5/40 helsyntetisk byter var 1000:e mil Bilen drar inte en droppe olja mellan bytena, har gått 21300..det tycker jag är rätt bra. |
|
|
Fabrikat:Pennzoil Viskositet:5w/40 Mineral/Syntetisk:Helsyntetisk Oljebyte var:1000 mil /Stefan Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.