|
|
|
|---|---|
|
Ska in idag på den årliga kontrollen, den första med en BMW. Funderar på vad besiktningen kan tänkas säga om följande fel & brister. Bensintanken, läcker när det är mer än 50 liter i, samt att det kan läcka lite vid tankning... har nu ca 15 liter i tanken... Avgasröret, stumpen bakom bakre burken var ca 1 cm lång, dvs går inte ut utanför bakplåten. Jag har monterat en förlängare som får det att nå ut utanför bakplåten. Denna är av micro-typ, sitter med 2 skruvar och är inte tät mot dämparen. Växellådan, tjuter på 3:an o 5:an. Har en annan liggandes, men har inte hunnit montera den. Hardyplattan är inte heller helt frisk. Stötdämparna, om man hissar bilen kan den se ganska kul ut då dämparna har en tendens att haka upp sig, så man får trycka till på skuffen så att den hamnar i rätt höjd... Mina vita mätartavlor... I övrigt finns det inga som helst fel på bilen längre, de som fanns är åtgärdade...Nån som direkt kan säga om nåt absolut inte går igenom? _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! | |
|
hmm, avgasröret är nog det första de kommer anmärka på, har du otur så fastnar väl slutröret i muffen de sätter på:) Jag är tveksam till om de gör några tester som avslöjar varken lådan eller hardyskivan, fast om det osar bensin om den så kan det nog bli lite besvärligt. Du har inte funderat på att fixa till den innan besiktning? de fel du nämner kan ju inte vara särskilt kul/tryggt att åka omkring med ändå? |
|
|
Heli, Jag har av ekonomiska begränsningar (högskolestuderande förälder) inte kunnat laga allt. Tanken läcker bara när de e mycket bensin i, och det är det tyvärr aldrig =( Har för ca 1 månad sen köpt en reservdelsbil som ska få donera tank o vxl-låda, men tentorna + vädret har hindrat mig.. Tänkte ägna julhelgen åt att laga allt, men vill inte pressa in en ombes mitt emellan jul o nyår. Vädret just nu i Kalmar: Hällregn... _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
518i slow mobil |
kommer nog gå igenom... Plocka bort muffen så borde det va lungt... E dina vita mätare bara graderad på rätt vis, så den inte visra 40 vid 70 typ så e det lungt osså... E28, REAL power for REAL men! BMW e28 registret #154 Länk Hellre blyfot och lustgas än simfot och syrgas Fick körkort 26/9 15.30 =) |
| Mmm, tentaveckor är toppen, eller hur:) saknar dem nästan, eller näe...:) bara att hålla tummarna då, klagar de på slutröret kan du ju alltid hävda att de måste varit klantiga när de satte dit slangen, -den var ju tät i morse ju...;) | |
|
Om rören/röret lossnar så blir det svårt att göra en avgasemmisionskoll,det kan möjligen resultera i en ombes. Dem andra "grejorna" ser dem mest troligt aldrig. Däremot brukar dem hitta annat som man inte själv har sett eller märkt iaf så det är bara o vara glad o åka till besiktningen o hoppas på det bästa..:) Mvh Janne. |
|
|
Heli, tenorna e ett helvete, i synnerhet när man har en liten kille på 2½ som bara älskar att störa i studierna + ett rabiat ex som inte går med på att byta 2-3 dagar när det är tentavecka... näfan, nu går ja ut o städar bilen iallafall så den ser bra ut invändigt... _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
Om tanken inte läcker vid besiktningstillfället så kan du ju inte få anmärkning på den. Enda problemet med ändröret är om slutbiten släpper när man hänger på avgasslangen, annars ska det funka bra. Växellådan ska inte innebära några problem förutsatt att den går att växla normalt. Medbringaren "hardyplattan" ska ge en anmärkning om den är skadad, "bra att veta" eller tvåa beroende på hur illa det är. Stötdämparna är jag osäker på, låter som ett originellt fel, men bara de funkar normalt i övrigt så tror jag det ska gå bra. Färgen på mätartavlor är inget som kontrolleras! Jeppe |
|
|
Tackar för tipsen... Resultatet blev för mig något förvånande... en 2:a, dvs ombesiktning...Ojämn bromsverkan Höger bak(1.4), vä bak var 2.1 Citerar besiktningsmannen: "Det var ju synd det där med bromsarna, för detta är en av de finaste E28:orna jag sett" Tanken blev noga undersökt, men inget nedslag. Avgasröret tyckte han var "snyggt" Hardyplattan, nema problema... Växellådan inga problem. Han knackade inte ens i golvet... Fick frågan om var sänksatsen var inköpt...och han hjälpte till att trycka ner bakändan när dom natuligtvis hakade sig.. Förutom detta gick han noga igenom med mig var jag ska hålla uppsikt på bilen, dock påpekade han att det inte var några som helst problem på min kärra...fick även frågan om den var norrlandskörd *skitglad* nu är det bara att ställa sig i helgen o byta bromsar... _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
Glömde att få med min kommentar... Jag är helt klart mycket petigare än vad bilprovningen är, och det känns ganska så gött.. _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
Det är bara att gratulera! Förhoppningsvis räcker det med att lite rengörning och smörjning av oken bak och kanske nya belägg. Läckande tank verkar vara ett typfel, min förra E28 läckte om jag hade mer än ca 35 liter i tanken. Mvh Daniel |
|
|
Grattis!! Är alltid lite nervigt med gamla bilar. Hade inne LTK (528-83) i onsdags för årlig samt regbes av drag, och den bara gled igenom, blankt papper. Känns bra med tanke på att den snart fyller 20... mvh Johan |
|
|
Ett generellt tips om bromsar är att låta bromsen ligga på lite lätt kilometern innan besiktningshallen,då brukar bromsarna fungera klanderfritt i bes.hallen..Dvs fukt o rost torkas/slipas bort o du får "blankt papper" med lite tur.. OBS>>>Se till att det är fritt från trafik innan du börjar med denna "övning" :) Mvh Janne. |
|
|
Janne T, det var ett relativt bra tips... men jag kör ca 2 mil om dagen ren stadstrafik...nöter rätt så bra runtom... Dessutom tog handbromsen lika illa på den sidan... _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
Handbromsen på dina vagnar använder sig av samma backar som den ordinarie färdbromsen så därav ditt problem med denna oxå.. Du kanske ha fått lite bromsvätska från en eventuell läcka i din bromscylinder på den felande sidan. Annars KAN det ju oxå vara som jag skrev förut,dvs lite fukt och/eller rost inuti trumman..Nåja,lycka till med reparationen hur som helst. Mvh Janne. |
|
|
Pissväder ute... har ännu inte fixat det, men hittade en kille som tar 300 kr svart för jobbet+delar+att han garanterar att den går igenom...när jag hämtar bilen är den ombes =) _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
Sådärja, nu kan man njuta av bilen i ett helt år till =) _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.