AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
484

Vad kolla vid köp av M3

zumpen
Ja ska åka imorrn och kolla på en M3 -94 sportcupè och jag skulle vilja ha några tips om vad som skall kollas på bilen? vi kommer att lyfta den i "gör det själv hall" för att titta under men vad ska man se upp med när man köper en M3? =)
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Hej

Några saker.

Ta den till en verkstad eller ännu bättre ett M-test
och kolla.

Kylarvätskan om toppen håller tätt (HC i kylarvätskan...), samt om det är höga HC och CO värden (samt olja runt blocket) ta gärna ett komp test också.

Kolla det vanliga med E36: spindelled (hissa upp bilen så att hjulen hänger fritt, inget klonk när du skakar framhjulen). Svingarmsbussning ("främre bärarmsbussning" är ett annat namn för denna) i bakvagnen ger sig också efter ett tag, med ett klapprande ljud från bakvagnen som följd.

Sen ska du provköra den ordentligt tycker jag kör den varm och dra ur ordentligt till rödmarkering genom några växlar, den ska dra ordentligt nästan från botten ända upp till rödmarkering, kolla så att växlar går i vid snabb växling.

Kolla bromsar om skivorna är repiga och så att dom inte vibrerar när du bromsar hårt.

Inredning slitage på ratt pedaler om det stämmer med mätarställning om bilen känns "tight" inget skrammel
från inredning/dörrar osv.

Sen är det ju extra viktigt på en M-bil att den är servad som den ska, kolla servicebok/dokumentation noga.

Lycka till det är en grymt rolig bil och köra om man hittar en i bra skick.
zumpen
Tack så mycket =)
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Hmm.. Det du ska kolla är att det finns bensin i tanken sen e det bara att köra :=))

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min M3 DAYTONA Länk
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min M3 MUGGELOROT SÅLD---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.