AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.333

Prisskillnader på service 740 vs. 750 E38?

zi
230
zigge
740iA -96
Egentligen var jag på jakt efter en M5 Touring, men min sambo åkte 740(E38) med en arbetskamrat häromdagen, och när hon kommer hem säger hon vackert: "Älskling, jag fick skjuss hem i den mysigaste bil jag åkt i". Då jag påpekar att vi ju hade diskuterat kombi pga utrymme, säger hon: "Men hennes bil var ju jätterymlig". Jaha, man skall ju inte debattera i onödan när sambon nu vill åka lyxbil, och speciellt inte när det är en BMW(hon är annars helt insnöad på Jaguar).

Frågan är då:

Vad kostar det egentligen att serva dessa? Vad kostar exempelvis en Inspection II på åttan kontra tolvan?

Zigge
Scheckheft
Hej, att serva en 740 (E38), inspect 2, kostar ca 6000:-. Räkna några tusenlappar till för V12. Förvånansvärt mycket kan man dock göra själv. T ex tändstiftsbyte. Mycket finns utlagt på nätet, t ex:
Länk

/Scheckheft
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Enligt Teknikens världs köpguide på E38 i vintras skulle servicekostnaderna vara i stort sett de samma på 740i och 750i, undantaget var bara de 12 tändstiften på 750 som skulle vara dyrare att byta än V8:ans 8 stift.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hur stor skillnaden verkligen är, har debatterats tidigare på denna sajt. Ska man tro motorpressen så avslutas ju artiklarna med mantrat att 740 är är billigare i drift än 750 och därför är det bästa valet, utan att precisera sig i detalj. Försäkringmässigt är det samma bil, flertalet delar är också helt identiska. Bränsleförbrukning skiljer självklart. Räkna med 1,4 l/mil blandat för tolvan.
Följade "sticker ut" på 750: 333mm bromsskivor fram. Dubbla luft och bränslefilter. Dubbla motronic system 8 liter motorolja. 4 extra tändstift, 95 liters tank Tyngre bil, (tjänstevikt för en maxutrustad 750i är 2110kg) Överlägset vridmoment och beroendeframkallande V12-sång. Någon större skillnad på driftsäkerhet mellan 740/750 är det inte på E38:orna.
Slutsats :
750 är och förblir dyrast att hålla igång, (dock inte fullt så mycket dyrare som ofta påstås).
Prova båda och jämför vad du själv tycker. Åttan går fantastiskt fint, men den blir aldrig en tolva).
Man får leta länge efter en riktigt fullutrustad 740.
På en 750 är det i princip bara dubbelglas, eluppvärmd ratt och elnackstöd bak, man behöver leta efter.
zi
230
zigge
740iA -96
Som det verkar, skulle driftkostnaderna på en 750 bli lägre än på den M5 Touring jag funderade på från början. Och då är det ju inget att snacka om egentligen, en 750 får bli det primära valet.

Att 740/750 har sina respektiva sjukdomar är jag medveten om(oljepump, plastkula i lådan innan -96 mm), men jag skruvar mycket själv. Och som sagt, man måste precis som med sitt boende ha en buffert om "shit hits the fan".

Skillnad på bränsleförbrukningen spelar mindre roll för min del iallafall.

Biljakt påbörjas nu....

Zigge
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Rätt inställning! Ett litet tips till jakten. Många har debatterat om rostskyddet är sämre på E38:or än andra modeller. Man ser procentuellt fler objekt med begynnande blåsor i skärm och dörrkanter än hos E39:or. Min åsikt,(och insikt), är att det alltid döljer sig ett dåligt rostskyddat plåtslageriarbete på dessa exemplar. Kryp runt med ficklampa och leta efter omlackerade partier, blåsor och dålig plåtpassning. En "undfallenfrei" E38 ska inte rosta mer än andra BMW.
zi
230
zigge
740iA -96
Har koll på detta oxå tack vare detta utomordentliga forum!

Tack
ho
432
hombre
750iA 1991
Har provkörts kompis m5 touring. Det är jo inte precis samm bilsort. V12 räcker inte riktigt till i jämförelse. Bilernas stelhet och vägegenskaper är också ganska olika. 750 passar inte alla.

ho
432
hombre
750iA 1991
När vi jämför kostnader är inte als en m5 billigare att äga i fråga om underhåll och lagningar. Kan tyvärr inte bidra med nåt i jämförelsen mellan 8:an och 12:an.

ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Jag kan bidra med att en inspec II på en 750 kostar ca 11.000 kr, på BMW i solna( gulp ).
Men bara 5.500 kr på Motordepå'n i Veddesta, norr STHLM.
ho
432
hombre
750iA 1991
insp 2 skiljer sig också i innehåll på 750 mellan olika verkstäder. Det är inte jämförande nog att bara fråga insp 2. Olika moment varannan gång också.

Shady
hur stora är igentligen drifkostnaderna mellan modellerna? (740-750) har själv funderat på att importera en från tyskland i sommar men har svårt att bestämma mig vilken

är det så mycket dyrare att köra v12 som alla säger (försäkring skatt driftkostnader)

har även funderat på antingen en 528 eller en 328 men motorskillnaden känns inte så stor mot min nuvarande 525

vad är skillnaden i samma kostnaderna med dessa 2 modeller mot 740-750

nån som har ägt dom får gärna svara har själv läst modellguiden vad modellernas ca förbrukning är men man vill ju höra från nån som har ägt dom

förresten kan tillägga att det är e38 jag pratar om
Shady
har också funderat lite på 540 e39 hur är skillnadera på driftkostnadera service skatt m.m på den om man gjämfört med 740-750 e38
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag betalade nyligen ca € 550 för insp II på min E38/740 hos en auktoriserad ÅF-verkstad.
Shady
sitter grymt i valet och kvalet inför vad jag ska välja blir det 328 528 540 740 eller 750

har läst en massa inlägg nu i olika trådar och enligt vad jag läst så verkar det inte som det är någon större skillnader i kostnader mellan 540 och 740 stämmer det så lutar det mer mot en 740 pga att det inte precis finns en massa av dom och att dom är lite "fetare"

hur är kostnaderna på *40 v8 modellerna mot en 750 med härliga 12an? och det jag är mest nyfiken på är vad skilnaderna i årskostnaderna är mot en 528 som jag har lite i åtanke som är lite mer ekonomibil
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Shady, välj du en E38/750 eller 740! Detta är inte bilar man väljer med plånboken utan med hjärtat, har du bara i närheten av råd så kommer du knappast att ångra dig.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Bagarn: Menar du allvar när du skriver att du väljer mellan en 328, 528, 540, 740 eller 750? Ganska brett spektra, tre olika karosser och dessutom rak sexa, V8 eller V12. Det är väl bara en cabbe med rak fyra och en lastbil som saknas... ;) Är man osäker på om man har råd med en 750 E38 så skall man nog avstå för det kostar mycket flis att äga (även om den är relativt billig i inköp). Min före detta 540iAT årsmodell 2000 kostade mig ca 8.000 surt skattade kronor i månaden (inklusive ALLT). En 750 är inte billigare...

roadZter
Shady
jo jag vet det är ett ganska brett, såhär funderar jag

328: nya snygga e46 karossen har en grabb som inte behöver barnvagn längre så jag kanske inte behöver någon mer plats än så inte allt för farlig i skatt och försäkring

528/540: kanske den fulare av dom 3 karosserna men en sån där lagom bil man kan busköra lite och skön att glida längre turer med nackdelen med 528 är att den har lika många hk som min nuvarande 525 och såklart är det en helt annan bil komformässgt och prestanda mässingt men jag vet inte om det är nått mer att köra med min 525, den har ju vanos 528 så det ger väl litegrann iaf..540 funderar jag på samma sätt fast det är ju garanterat lite mer att köra med..funderingen jag har med övriga kostnader är att jag ska köpa en ny skoter också under vintern så jag vill helst ha lite pengar över att köra den 2L milen minst med skotern är inte helt billigt men ack så roligt

740/750: 740 kanske håller värdet lite bättre eftersom det inte är 12an i den och folk verkar vara lite rädda att köpa 12an (även om 8an inte heller är så värst eftertraktad)
anledningen att jag funderar på den är att jag flyttaar till umeå i vinter och när man ska köra och hälsa på släkten 30 mil bort och ännu värre tjejens släkt i finland 75 mil bort kan det vara skönt att köra en riktig kryssare
750 tänkte jag att om man lika slösar ut en massa tusenlappar på skatt m.m så kan man lägga till lite till och köra 12an

innan jag bestämmer mig helt så behöver jag forska litegrann vad skatten och försäkringen kostar på dom olika modellerna...så får man se om det är värt att åka 8a eller till och med 12a istället för dom mer ekonomiska 6orna
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Kanelbullen: Angående 525 E34 kontra 528 E39 så är det ganska stor skillnad i prestanda även om båda bilarna har lika många hästar. På 0-100 km/h vinner 528 E39 med över en sekund, det är mycket i dessa sammanhang...

roadZter
Shady
varför skriva kanelbulle skulle det vara ett lamt försök till humor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.