AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.272

Ni som har M3 E46

Sida 1 av 2
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Vad säger ni, SMG eller manuell?

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Liten_men_snabb
Hade helt klart kört SMG II, har testat den, och fastnat för den!! Lägger man ut såpass mkt pengar på en bil, så förstår jag inte hur man inte kan köpa SMG II som tillval.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror att SMG II kommer höja andrahandsvärdet och efter att ha kört ganska många mil så har jag inte hunnit tröttna. Det är ganska personligt. Ungefär som att fråga färg man ska köpa. Vissa gillar manuellt vissa SMG II.
Provade både manuell och SMG och efter en kort prov tur med SMG lådan, så blev valet mkt enklelt:). Har dock endast kört min bil ca:10mil men kan säga att det känns helt rätt. Har i och för sig kört manuell låda tur och retur till Tyskland.Vid längre resor kan det var roligt, men om man som jag sitter jag i dessa bil köer så är det en klar fördel med SMGen. Du kan om du vill växla helt manuellt eller köra automatikst du bestämmer själv.

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Har kört den manuella och den var det inget fel på:) Men som sagt så är ju vägen till jobbet rätt trafikerad ibland så då kanske en smg kan är att föredra.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bil med manuell och köer är jävligt segt om man nu ska använda bilen som bruksbil. Men provkör och se :)
VIP
SMGII och Navi om du vill ha den lättare såld, vet inte om det hjälper mycket eftersom den är ruggigt svårsåld som begagnad ändå.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
VIP: Vad grundar du på att den ska vara ruggigt svårsåld? Har du personliga erfarenheter eller är det spekulation? Visserligen så kan snacket om rasade motorer inte hjälp andrahandsvärdet men svårsålda?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
edit: Alltså mer svårsålda än andra bilar i sammaprisklass. Dyrar sportiga bilar är ganska svårsålda rent generellt i klassen 500k
Tja, jag har ju min åsikt klar. På t.ex. en 360 Modena F1 ska det vara SMG. Nu togs det ju ett rätt rejält tekniksprång av BMW mellan SMG I och SMG II och den har ju rykte om sig att vara fruktansvärt bra.

Min huvudtes är BMW ska växlas - manuellt!

Sen om det är svårsålt eller inte. har man allt annat så kanske inte en SMG är det som är MÅSTET för köparen. Hellre nappaläder, PDC, Navigator kanske ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hellre en kombination. Fast det är klart äger man ekbloms kärra så kanske det är ett mervärde i sig ;)
Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
Halloj!

Jag har haft två E46:or en (tidig)01:a och en 02:a. När jag köpte min andra hade jag möjlighet att beställa SMG, och tog en provkörning med en demobil. Intrycket blev blandat. Fördelarna kommer fram främst vid snabb/aggressiv körning tyckte jag. Hyggligt snabba uppväxlingar i läge S5/S6, och nedväxlingarna är ju helt perfekta, varje gång. Däremot växlar den ju långsammare vid låga varvtal jmfrt med höga vid samma växlingprogram. Och det var just vid låga varvtal, dvs mer "normal" körning jag inte tyckte den kändes 100% harmonisk. Automatläget tyckte jag var kasst, men det är kanske bra om man (?) lånar ut bilen. I slutänden stannade jag vid den manuella lådan, tycker det finns en tjusning och ett nöje med att växla helt manuellt. Mindre TV spelskänsla och mer krav på mig som förare.
Däremed inte sagt att jag aldrig i framtiden inte skulle välja SMG. Tror att det tar en viss tid innan man vänjer sig helt, och att min provkörning var för kort för att alla fördelarna skulle komme fram.

Jag tror inte det blir fel vad man än väljer, men med SMG2 är det ju en högre hitech faktor, vilket ju kan vara en tjusning. Tekniken har ju framtiden för sig, och när nästa generation kommer är den ju mer mogen. Porsche ryktas ju komma med en låda med dubbla kopplingar för att snabba upp växlingarna, och en liknande lösning har ju aviserats i den TT med VR6:a som skall lanseras i sommar.

mvh
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Bästa svaret på din fråga är att testa själv! Person A tycker kanske inte samma sak som person B.

*Best Man Wins*
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Tack för alla svar, det blir nog en provtur. Det är ingen brådska då bilbyte kommer ske om ca 1 år men man vill ju kolla i god tid innan. Det finns ju en hel del bilar i denna prisklass, det som tilltalar mig med M3 är också att det finns lite mer utrymme än till exempel Porsche 996 som också är intressant.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Robgus: Har du allvarliga tankar tycker jag du ska ta och provköra båda. Som BMWCoupe säger måste man ju prova själv. Jag uttrycker ju precis mina åsikter.

Om man nu, som jag, inte ens kört SMG II:an så har jag ju inget att jämföra med ens.

En varningens ord bara - den är j*^)=gt beroendeframkallande efter bara 10 minuters körning. Var medveten vad du ger dig in på ;) Jag vet att du gör rätt val.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
CoolBlueM3: Jag har redan provkört en kollegas M3:a manuell och det var tillräckligt.. Vilket ljud! Men som sagt det finns mycket att välja på för dessa pengar:)

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet är väl att M3an tar din 996 dito i samma prisklass. Porsche i all ära men man måste upp i en bra summa för att få prestanda som knäcker m3ans.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Helt sant, men det är något magiskt över Porsche och det är väl det enda märke utöver BMW som jag skulle tänka mig att byta till. Men som sagt lite tid att fundera finns det, dessutom ska jag gifta mig i juni nästa år så innan det lär det bli svårt att motivera ett M3 köp för blivande frugan:) Hur är det på M3:an med harman kardon ljudsystemet sitter förstärkaren i överkant av bagageutrymmet som i min coupe? =värdelöst..

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
Det är likadant på M3an
Jag tror det, det finns en plastbalja under hatthyllan. Antar att förstärkaren sitter under den. Har själv urplockade högtalare bak i hatthyllan och en baslåda med separat stärkare som är skruvad längst in på baksidan av ryggstödet.

Det sitter ju CD-växlare och Navigationssystemet till vänster och vet ej vad det är till höger. Dessutom vill man väl ha stärkaren kanske nära högtalarna och inte ha 1.5 m kabel ut till högtalarna? Är ingen ljudfanatiker.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Inte jag heller därför så är inte h/k paketet så intressant. Har det i min nuvarande bil men så imponerad är jag inte..

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.