AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
577

Andrahandsvärdet!

LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Varför är andrahandsvärdet högre på en 3 serie än en 5 serie?
Ko
663
Koffe
320iC -93
Knepig fråga... Men jag skulle tippa på att det är för att 3-serien är attraktivare som begagnatbil. Fler ungdomar som drömmer om en 3a än om en 5a. Jag vet att jag är en av dem iaf : )

Men ligger 3-serien sedan oxå högre? Är det inte bara coupé? (Kan jag ju lätt o snabbt kolla själv, men det var lättare att fråga : )

Jaja, en teori iaf!
//Koffe
Det är som vanligt i en marknadsekonomi,utbud och efterfrågan styr. Min teori är att utseende och design styr mycket gällande BMW. Själv anser jag compact vara direkt ful, den är inte speciellt efterfrågan heller vad jag kan förstå. Jag ogillar även designen på z3 coupé...vet inte om den har sämre attraktionskraft än typ M3 som man får jämföra med...

Simon
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Hej!
Det är väl så att det har att göra med vilken modellserie som är nyast.

E34 kom 88 - E36 kom 91.

E39 kom 96 - E46 kom 98/99

När det gäller äldre bilar är det ju som Koffe säger att det är fler ungdomar som vill ha treserien än femserien. På på vis kan en E30 vara dyrare än en E34.
Det finns inte lika självklara köpare till en gammal E34.

Mr C
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Jo det är så att 3-serien står högre i pris även sedan-modellen, fast som du antyder så är coupén betydligt dyrare än sedan-modellen. Nu menar jag E34 vs E36 (har inte lika bra koll på de nyare modellerna.) Att den är dyrare är väl för att den är mycket attraktiv bland ungdomar, vilka oftast heldre vill ha en lite mindre bil. Bland det äldre kliteriet konkurerar 7 och 5serien. mest.

Själv tycker jag att nästan att E34:an är en bättre bil än E36:an trots att jag äger en 325-92, fast den är till salu!

//Daniel
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Mitt intryck är att 3:orna bättre motsvarar vad många kunder (äldre och yngre) förväntar sig av en BMW, nämligen Freude am Fahren. Dels gissar jag att en 5-seriebil är något dyrare i drift vilket pressar priserna. Slutligen är det väl helt enkelt så att de större bilarna tappar mer i värde helt enkelt för att de kostar mer som nya.

Men kan man säga detta generellt i dagens läge? Är det inte så att skillnaderna i värde mellan olika exemplar ökar i takt med utbudet? För tio år sedan, när jag köpte min första 318i, var det exklusivt i sig att det var en BMW. Det är det inte längre. Inte så konstigt när vi fått tillgång till en näraliggande marknad (Tyskland) där utbudet av BMW-bilar måste vara bra mycket mer än det tiodubbla jmfört med Sverige. Och där BMW är en högst "normal" bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.