|
|
|
|---|---|
|
Har funderat på att byta bil i vår. Men så till det återkommande problemet... VILKEN?!?! Mest sugen på en M3'a men en 540 skulle tror jag passa mig bättre efter som jag kör ca 10mil om dagen till å från jobbet..... Men komforten i en m3'a kan ju inte var aså usel heller om man har tillräckligt hög profil på däcken.... Å nu till frågan Hur är det med kostnaderna för dessa två bilarna. M3 vs 540 Försäkringar, bränsleförbrukning.. dvs ägande kostnader och driftskostnader? | |
Jonas M3 |
har själv en m3 med ställbara koni runt om så man kan ju får det riktigt mjukt om man vill det. men det e mycket roligare att leka med sin m3 än 540. försäkring har jag 7400 helförs. 540 dar nog lika mycket på landsväg. min m3 ligger på 0,84 på 90 väg o det är bra. min e tillsalu ifall du är intresserad. skicka ett mail till mig så får du info om bilen. mvh jonas M-Tritschka |
| Välj M3:an. Bara bra att det är 10 mil till å från jobbet, så att du får njuta lite längre varje dag. Beträffande kostnaden...har inte en susning mer än att jag gissar att det är ungefär lika. | |
|
Jo m3'an ligge rnog varmare om hjärtat än en stor 540.... jag kör ju ofta ensam om ibland två... så en stor bil som 540 är nog kanske lite för stort... |
|
|
Ska du verkligen köra 10 mil om dagen med en sådan bil? Köp en 530 D istället så sparar du en hel del pengar . Tänk bara på försäkring vad den kommer att kosta när du anger en maximal körsträcka ?? |
|
|
Vad ska diesel skatt bli på en 530d per år? Och vad är det för effekt i dessa diesel pannor? |
|
| De nya är på 193 hk tror jag och runt 500 i vridmoment . En riktig milslukare faktiskt och när det gäller segdragning och omkörning så kan du känna dig ifrånkörd i en M3 E36 ! Skatten är cirka 6500 tror jag men däremot så kör du på 0.6 - 0.7 liter milen . | |
|
M3 an funkar nog fint att pendla med. Själv hade jag bara ca 2 mil till jobbet i sommras och då han den knappt bli varm!! Snart börjar jag jobba i Norge och får ca 11 mil till jobbet, tyvär så är Norska poliser flitiga med radarn;( Ska du inte köra på grus så är det inga problem med komforten heller ,har själv 225-40x18" inga problem! M3 familjebilen |
|
|
Jag har en M3 och en 530V8 att jämföra mellan. M3:an är en fantastisk bil som man bör äga någon gång. Men trivselfaktorn är tveklöst högre i femman. Tyngre bil, automat, tyst och pysande, varvet aldrig över 2200 rpm om man kör som folk... Ska man köra några mil så är det bättre med en 530/540 än Proviva. I M3an sitter man mest och kollar omkörningsluckor. Lugn och fin - hälsofil. PeO. |
|
|
Det känns lite konstigt val, antingen eller. Man kanske får försöka se hela bilden än bara transporter till jobbet. Behöver du utrymme? Har du fmilj osv. Tänk också på det M 3 sa. Milskräcken kommer tidigare på m3or än en 540. En 540 med 18000mil är inte så farligt men hur många köper en m3a med 18000mil tex? 10 mil om dagen x räknat på 300 dagar = 3000mil om året bara till och från jobbet. Har du ingen andra bil kanske du kommer upp i 5000mil om året med m3an. Det blir dyrt både i värdetapp, förbrukning / service. Lycka till! |
|
sebbe_bmw |
Inte har en 530d 500nm... Den ligger väl på drygt 400 om jag inte är ute och cyklar! Sebbe |
|
Håller med Acey. Många är väldigt rädda för många mil på M3, även om det är lugna "pendlingsmil". Jag hade iallafall varit det. Å andra sidan är det nog många som kör runt med M3:or som de tror har gått 13000 men som i själva verket har gått 10000 till.. Bensinförbrukningen är lägre på M3:an. Jag och min vän körde Malmö-göteborg-malmö med en M3 E36 3.0. Vi körde momsad hastighet och hamnade på 0.79 l/mil.. imponerande tycker jag. |
|
| Förstår inte vitsen med en M3 ellen någon annan snabb bil för den delen om man ska köra i 100km/h. Jag menar om du nu ska köra i 5 eller 10 mil om dan och dessutom i 100 km /h varför köpa en M3 eller 540 och trösta sig med att den drar under 1 liter nä det finns betydligt billigare, bekvämare och framförallt säkrare bilar än vad M3-an är ? | |
| M 3: Kanske för att ha möjligheten att köra fort, ta en kurva i hög hastighet eller göra snabba, säkra omkörningar? Vem utnyttjar bilen maximala kapacitet alltid? | |
Jonas M3 |
min har gått 16000 mil men det kunde lika gärna stått 6000 mil på mätaren. att en bil har rullat långt betyder ju inte att den e helt slut... min går som en dröm M-Tritschka |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.