AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
478

problem att välja mellan M3 & 540 & 535...

Har funderat på att byta bil i vår. Men så till det återkommande problemet... VILKEN?!?!

Mest sugen på en M3'a men en 540 skulle tror jag passa mig bättre efter som jag kör ca 10mil om dagen till å från jobbet..... Men komforten i en m3'a kan ju inte var aså usel heller om man har tillräckligt hög profil på däcken....

Å nu till frågan

Hur är det med kostnaderna för dessa två bilarna.
M3 vs 540

Försäkringar, bränsleförbrukning.. dvs ägande kostnader och driftskostnader?

Jonas M3
har själv en m3 med ställbara koni runt om så man kan ju får det riktigt mjukt om man vill det. men det e mycket roligare att leka med sin m3 än 540.

försäkring har jag 7400 helförs.
540 dar nog lika mycket på landsväg. min m3 ligger på 0,84 på 90 väg o det är bra.

min e tillsalu ifall du är intresserad. skicka ett mail till mig så får du info om bilen.
mvh jonas

M-Tritschka
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Välj M3:an. Bara bra att det är 10 mil till å från jobbet, så att du får njuta lite längre varje dag. Beträffande kostnaden...har inte en susning mer än att jag gissar att det är ungefär lika.
Jo m3'an ligge rnog varmare om hjärtat än en stor 540.... jag kör ju ofta ensam om ibland två... så en stor bil som 540 är nog kanske lite för stort...
Ska du verkligen köra 10 mil om dagen med en sådan bil? Köp en 530 D istället så sparar du en hel del pengar .
Tänk bara på försäkring vad den kommer att kosta när du anger en maximal körsträcka ??
Vad ska diesel skatt bli på en 530d per år?

Och vad är det för effekt i dessa diesel pannor?

De nya är på 193 hk tror jag och runt 500 i vridmoment . En riktig milslukare faktiskt och när det gäller segdragning och omkörning så kan du känna dig ifrånkörd i en M3 E36 ! Skatten är cirka 6500 tror jag men däremot så kör du på 0.6 - 0.7 liter milen .
jo
97
jol

540 iT -97
M3 an funkar nog fint att pendla med.
Själv hade jag bara ca 2 mil till jobbet i sommras och då han den knappt bli varm!!
Snart börjar jag jobba i Norge och får ca 11 mil till jobbet, tyvär så är Norska poliser flitiga med radarn;(
Ska du inte köra på grus så är det inga problem med komforten heller ,har själv 225-40x18" inga problem!

M3 familjebilen
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
Jag har en M3 och en 530V8 att jämföra mellan. M3:an är en fantastisk bil som man bör äga någon gång. Men trivselfaktorn är tveklöst högre i femman. Tyngre bil, automat, tyst och pysande, varvet aldrig över 2200 rpm om man kör som folk...

Ska man köra några mil så är det bättre med en 530/540 än Proviva. I M3an sitter man mest och kollar omkörningsluckor. Lugn och fin - hälsofil.

PeO.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det känns lite konstigt val, antingen eller. Man kanske får försöka se hela bilden än bara transporter till jobbet. Behöver du utrymme? Har du fmilj osv.

Tänk också på det M 3 sa. Milskräcken kommer tidigare på m3or än en 540. En 540 med 18000mil är inte så farligt men hur många köper en m3a med 18000mil tex? 10 mil om dagen x räknat på 300 dagar = 3000mil om året bara till och från jobbet. Har du ingen andra bil kanske du kommer upp i 5000mil om året med m3an. Det blir dyrt både i värdetapp, förbrukning / service.

Lycka till!
sebbe_bmw
Inte har en 530d 500nm...
Den ligger väl på drygt 400 om jag inte är ute och cyklar!

Sebbe
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Håller med Acey. Många är väldigt rädda för många mil på M3, även om det är lugna "pendlingsmil". Jag hade iallafall varit det. Å andra sidan är det nog många som kör runt med M3:or som de tror har gått 13000 men som i själva verket har gått 10000 till..

Bensinförbrukningen är lägre på M3:an. Jag och min vän körde Malmö-göteborg-malmö med en M3 E36 3.0. Vi körde momsad hastighet och hamnade på 0.79 l/mil.. imponerande tycker jag.
Förstår inte vitsen med en M3 ellen någon annan snabb bil för den delen om man ska köra i 100km/h. Jag menar om du nu ska köra i 5 eller 10 mil om dan och dessutom i 100 km /h varför köpa en M3 eller 540 och trösta sig med att den drar under 1 liter nä det finns betydligt billigare, bekvämare och framförallt säkrare bilar än vad M3-an är ?
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
M 3: Kanske för att ha möjligheten att köra fort, ta en kurva i hög hastighet eller göra snabba, säkra omkörningar? Vem utnyttjar bilen maximala kapacitet alltid?
Jonas M3
min har gått 16000 mil men det kunde lika gärna stått 6000 mil på mätaren. att en bil har rullat långt betyder ju inte att den e helt slut... min går som en dröm

M-Tritschka
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.