AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
681

Missljud bak 530iA touring

Har ett skumt ljud höger bak som uppkommer när man kör över ojämnheter. Har lokaliserat det till höger bakhjul.
Lite svårt att förklara ljudet men låter ung. som om man gnider 2 frigolitbitar mot varandra. Inget metalliskt ljud. Låter bara precis när man kör över ev.ojämnhet och sedan försvinner det. Inget när man bara svänger eller liknande. Har "gungat" bilen utan att kunna få fram missljudet.
Bytte till vinterdäck häromdagen (inte för att det behövs i grönskan vi har här nere...) och bad dem titta om de såg något fel men de hittade inget.
Någon som känner igen det?

Har letat i sök och hittat denna tråd glömde jag ju skriva Länk som verkar stämma ljudmässigt.

Vet någon hur det löste sig för de inblandade?
Kan det inte vara någon bussning i bakvagnen som gnisslar?.
Om bilen gått runt 15000mil så brukar silentblocken bak bli glapp,kanske kan det uppstå något ljud från dom.

530 touring.
www.uphillracing.com
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Låter som silentblock tycker jag. Har du kollat hjullagren?

Bilen har gått 17' mil så det där med silentblocken kan ju stämma bra.
Får väl se det som en julklapp till bilen ;-D
Skall kolla det i veckan - tack för tipsen.
Har precis hämtat bilen efter oljeservice.
Bad dem även kolla det knirrande ljudet från bakvagnen.
Fick besked av dem att det var ett "kosmetiskt" fel avseende stötdämparna bak.
Eftersom jag har nivåreglering så blir det enl. dem tokdyrt att fixa till detta.
Bättre att leva med ljudet - ingen som helst inverkan på väghållning eller liknande. Bara ett #¤%#¤ irriterande ljud.
Får väl skruva upp stereon ;.))
De hade bara fixat detta på en bil, en E39:a som var hyfsat ny.
Enl. dem mer motiverat att öppna kappsäcken med pengar då.

Hade inte tid att gräva mer i vad det orsakades av - tidsnöd vid avhämtning.
Skall se om jag hinner ringa dem under morgondagen.
Jag var helt inne på silentblock enl. ovan men tji fick man..

Visa användare
48
Paulus
540iA Touring -98
Hei!

Har samme ulyd som deg på min 525i T -93, høyre bak når man kjører over ujevnheter, j*vlig irriterende. Min har gått 139000 km.
Lyden kom etter at nivåreguleringen ble senket 1 cm. på service sist høst... samtidig har jeg fått feilmelding i check-kontrollen nå og da. Min bil er kjøpt ny i Spania av en nordmann som tok bilen med seg som flyttegods, har glemt å få verkstedet til å skifte språk i check-kontr. :-( Jeg er ikke så stø i spansk:-) Det står "nivel aceite mot, libro instruccio" syns jeg at jeg husker. Høres ut som nivåreg. Kan jo være noe med støtdemperene? Nye dempere foran og bak, hhv. i 2002 og 2000. Synspunkter?

Mvh
Paul

Proud2BaBeemer!!!
Visa användare
130
warcow
728IA -99
Paul!

Läs hur du ska göra här för att byta språk! Länk

/Stefan
Paulus, min spanska är kass men så mycket kan jag utröna att det betyder att du har låg oljenivå i motorn och bör titta i instruktionsboken efter åtgärd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.