AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.330

Köp av M5 eller 540?

Sida 2 av 2
Vi har haft en 540iAT -98 ett tag nu och måste säga att det är en drömbil. Snabb och samtidigt otroligt behaglig att köra. M5 klingar lite bättre, men behövs det???

Måns
Klart man ska köpa en M5. Inte så dyra i inköp (iallafall inte 3.6) , bra med effekt och den är ju inte automat!! Man vill ju röra om själv i grytan, och att ha en automatlåda som byter växel just när man lägger upp ett ställ i en kurva, nej tack........
Sköter man en bil så håller den, oavsett vilken det är...... Skulle kunna tänka mig en manuell 540i men inte automat. Vill inte påstå att reservdelar är så fruktansvärt dyra om vi inte talar motor/drivlina.

Mvh
Patrik
Visa användare
76
m5:mackan
full smetad 530D:05
Hej jag tycker då att du ska köpa en M5a men det är ju förstås vad jag tycker. om du jämför försäkringen ser du att det inte är stor skillnad per år. och på tal om vinter körning är det inga som hellst problem bilen är så pass bra avvägd och att den håller sämmre är ju bara som taget ur luften

M5 Mackan
inget snack att m5 e en bra bil men som sagt jag vet inte om det e värt det jag tar ju hällre en 540i 6vxl eän en 3.6:A för dom lämnar mig inte det kan jag garantera har en polare med en frisk 3.6 han går jämt med mig upp till 80 sen e det bye bye.isåfall köp 3.8:an där händer det grejer men jag ska ha hak på dom också snart mkt snart.

V8-POWER
ze
18
zeemon
528 -87
Känns kul att få så många bra inlägg.
Nu har man lite "kött på benen" och kan fundera och bestämma sig snart.
Tror det lutar mot en M5 :)
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har ingen erfarenhet av någon av bilarna, men jag skulle bra gärna vilja ha en 4-liters V8... Självklart skulle jag även vilja ha M5:an, men jag tror att jag föredrar en rikligt utrustad 540. Det är lite mer "glidare" över den.

Men skall man ha riktigt roligt i en bil så blir det en gammal e30 eller nåt liknande som man kan ta ut på tex en grusväg och köra skiten ur utan att det göt ont i hjärtat. En bula och lite stenskott på min skrattar man ju bara åt:-)

När jag har växt upp och plåmboken är tillräckligt fet så blir det nog en 540 eller liknande.

Min skrothög: Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är svårt att säga att M5an inte är roligare än en 540 i originalskick, höga varvtal härligt taijt chassie hård koppling. 540 är mera stadardbil vad man än säger, men frågan är vad vill man själv/prioriterar och hur mycket kostar respektive kalas? Steg nummer ett är att provköra båda, hittar man bara 540 med automatlåda tycker jag den inte ens går att jämför då den spelar i en annan division.

Kostnadsmässigt har jag kollat upp...lätt 50% mer för en M5a än 540..handlar lätt om 5000kr extra varje år, service även den några lappar dyrare samt sopparäkningen med iallfall minst 1-2deciliter mer per mil. Räknar man grovt under ett år utslaget på 1500 mil och har båda påställda kostar 540in på jämförda punkter ungefär 10000kr mindre att äga....och jag känner iallfall inte att en 3.6a mot en 540 manuellt växlad är värd detta, skulle vara 3.8an då. De 10000kr extra kan man investera i väghållningssats på 540in samt året efter inhandla bättre bromsar...sedan har man en M5 med V8 "lite överdrivet".
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Syftade på försäkringen i mitt fall= 5000kr mer för M5 än 540..spelar ingen roll om det är 3.6 eller 3.8 samma premie endå.
Jag har en M5 skulle inte tveka köp en M5 Touring
Har kört mot ett antal 540 mycket roligt stor skillnad
till M5 ..Tänk på att M5 är handjord det är inte 540.
Motorn i en m5 3,8l är också ihopsatt för hand
Det som jag tycker är viktigt Det finns endast 891 st.
Bmw 504 är en mycket rolig bil men den kan inte gjämföras med en M5

Kör på höger sida
Det roliga är att 540i E34 Touring 6vxl inte är direkt vanlig heller eller vad sägs om ca 541 exemplar tillverkade mellan 8/93-6/96.

MVH Stephan
Stephan: Hur många 540 sedan 6-växlade är det tillverkat?

540 el. M5- det beror också på hur man ska använda bilen, jag kör bara sommar med min BMW och då passar M5:an bättre, men ska man ha bilen hela året är 540 att föredra, mycket bättre bruksbilsutrustning.
M5:an är krångligare att köra, jag har aldrig haft en manuell bil förut så kopplingen blev en chock, det tog långt tid att lära sig, men är mkt trevlig när man vant sig.
Men en 540iA är inte heller fel, de går rätt bra och kan inte vara långt efter en M5 i prestanda.
En sänkt 540 med andra fälgar och lite trim är nog rätt så bra ändå, fast de flesta tycker inte om automaten, men jag skulle kunna tänka mig att ha en sådan, men det är ju fortfarande mer komfort än sport.

//Sniffer

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Länge sedan någon skrev i tråden nu men...

Funderar själv över 540i/540iA/M5. Hur är det med de 6 växlade lådor som sitter i 540i? Är det samma kvalité som de 5 växlade? Hur är kopplingen?
Om jag köper en 540 så kommer troligtvis kompressor i framtiden, hur klarar låda/koppling i den manuella versionen kraften jämfört med automaten som många kompressormatat med framgång?

MVH/Jonas
Saknar min 535i E34...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.