AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.328

Köp av M5 eller 540?

Sida 1 av 2
ze
18
zeemon
528 -87
Tjenare!
Jag har funderingar på att köpa nån lite grymmare bil än den jag har i dag.
Nån som har nåt o säga i ämnet?
Vilken är att föredra, M5 eller 540 ?
Finns det vissa saker man ska akta sig för m.m.?
Vill gärna veta lite mer så att man inte köper nåt som alla andra aktar sig för osv.

//Zeemon
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
använd "sök inlägg" så hittar du säkert mängder av matnyttigt, oavsett om det är E34 eller E39 du suktar efter.

Personligen hade jag föredragit M5...helst Touring!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
51
129
518 I STARTEN
535XDT-12 M-sport.
Hej jag gick i samma funderingar men valde 540 på grund av att den har ASC+T för annars får man vara irriterad hela vintern för att det slirar jämnt och ständigt. För även 540 som är betydligt snällare släpper lös i 160 vid minsta slask om man kopplar bort antispinnet

ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Är i och för sig inte opartisk i frågan eftersom jag äger en 540, men kan säga att du hittar en 540 ca 20 - 30.000 billigare än en M5 av samma årsmodell. Dessutom är den billigare att äga och du har åtminstone samma vrid (400 Nm) som en M5 3,8. Det är lite ovanligt att hitta en 540 med manuell låda och karaktären på bilen är mer komfort än sport. Tyckte bilens väghållning ändrades avsevärt mer mot sport dock när jag satte på andra fjädrar. Jag har ingen erfarenhet av M5 att jämföra med, men en M5 är alltid en M5, eller hur?! Sök forumet som det nämns ovan om vad att kolla efter.
Nämnde jag förresten att jag råkar ha en 540 till salu?! ;-)

RAWLAW

V8:a bruksbil
Rad4:a i hobbybilen
Where did I go wrong?...
jocker18@home.se
försäkringen är ju säkert en hel del dyrare på m5 än 540. chippad 540, blir det som en m5:a ung?

WmB SoundZ
hmm... en m5a är nog sportigare, vassare, och mkt mkt fränare, men kostar mer, håller sämmre, och är dyrare att äga, frågan du ska ställa dig är juh, är det värt dom där extra tusenlapparna (inte 1 eller 2, snarare 40.000kr) för att få åka 0-100 0.5sek snabbare, jag hade juh valt en m5a själv, men det är för att jag sen bara hade ångrat mig om jag inte tog det värsta jag hade råd med.. ;)

men 540i manuell, med chip, sportsystem och sådär, borde nog ligga runt samma prestanda som en 3.6a iaf, kanske inte som en 3.8a... men jämnför sen bromsar, väghållning osv.. så ser du att m5an, den är överlägsen.. komfortracer, eller ren racer.. det är frågan...

/mvh jocke
Member of R-I-N, Proud Racer.

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har en av varje av e34. Rekommenderar starkt M5. Kör den dock inte på vintern beroende på aktsamhet och att den inte varit vinterkörd sedan 1996.
M5 känns "spänstigare" än 540.
Jag håller på den perfekta hybriden av dom två: Alpina B10!!

dr
57
driver28
540IA Touring 1997
Snackar vi E39 eller tidigare? Då skiljer det sig ju en aning mellan M5 och 540 400HK mot 286HK borde ju vara skillnad? Men, aningen partisk då som ny 540 ägare, jag tror att du i längden blir nöjdare med en 540 pga försäkringar och reservdelar. Det är bra skjuts i 540 med, och jag gillar Steptronicens valfrihet. Dessutom finns ju inte M5 E39 i Touring......

/Hasse
Di
6
Direktör´n
540 IA -93
540`n har tillräcklig prestanda för de allra flesta! Köpte min 540 ia - 93 i höstas. Den är underbar!

DIREKTÖR´N
Som sagt, svårt att vara opartisk... Men jag tycker att d roliga med 540 är att den är så diskret! En big surprise, för vissa som rullar fram bredvid vid rödljuset och tror att de ska rasta en...

Dessutom tror jag att andrahandsvärdet på 540 är bättre, pgr att samtliga M5 blir väldigt hårt körda.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som Gasar MAgnus sa en B10 biturbo skulle inte sitta fel. Då har man ju den perfekta kombinationen av sex-turbo-bakhjulsdrift..kan det bli bättre? Dessutom klart trimmvänlig och med förhållandevis små åtgärder har man 400hk och runt 600Nm...men men dessa är det ju samlarvärde på och bör inte köras året runt, iallafall inte i Sverige.
Köp en 540 E39 manuell, sleeper med billiga (rel) driftkostnader.

/B

52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
Köp en m5 en m5 är en m5 540 är 540 stod och valde själv tills jag provade både m5,540 köpte m5 inget att tveka på.Fösäkring fick jag tag på för 5.800 helår reservdelar några hundra mer men de är de värt.
Tigerr
Beror på hur du brukar köra: Är det sportigt, och alltid på höga varv så är det inget snack - Köp M5!

Vill du ha bra pulver i motorn, men gillar att cruisa och ha det allmänt avspännt - Köp 540!
540 kan man nämligen få med komfortpaket och automatväxel..

Tigerr
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Intressant i sammanhanget är hur många procent manuella 540i som egentligen är sålda,kan inte vara mer än 5% möjligen..Misstänker att det skulle vara en härlig ulv i fårakläder bil.

Har dock ingen erfarenhet av körkänslan i den vagnen.

Mvh Janne.
Jag valde 540 framför M5 av den anledningen att jag pratade med ett par BMW mekare som sa att 540 är så nära M5 man kan komma fast med kvalite samt att reservdelarna är lite billigare sen så är det lite kul att ha en bil som inte syns mer än en 525 (bortsett från spoilern) men ändå är så mkt mer.

Sen att jag tyvärr måste sälja min nu svider. Jag hade behållt det om det gått.

Hörrudu Zeemon.
Jag tycker att du ska köpa dig en M5:a. Just det där M´et ger dig likom en liten kick när polarna frågar vad du har för en BMW. M5 är ju alltid M5, och alla här på forumet måste hålla med om att BMWs M-bilar är fantastiska och underbara att köra. Om du köper en M5a så får du allt som du behöver. Du får sex stycken gas-spjäll, över 300 orginal hästar och ett mycket underbart motorljud precis efter 4300 rpm. Kan man önska sig mer? Möjligtvis antispinn, men va fan, det är ju kul att spinna och sladda. Du får också en kraftig M5 koppling som sitter perfekt mellan växlingarna. Synd bara att dom är spärrade vid 260km/h.
Jag skulle nog aldrig sälja min M5a, jo... om jag får 80.000 för den, men aldrig annars.

/en som avgudar BMW M5

Mikael Melander
Länk
Länk
Janne T, efter ha gått längst med chassinummret till min 540 på denna sida

Länk

så tillverkades det 834 vänsterstyrda Europamodell 540i 6vxl sedan E34 62 av 1996 års modell och 1878 av Nord-Amerika modell.

Medan automat versionen byggdes i 8410 exemplar gäller Europamodell vänsterstyrd = 9% manuella.

540i 6vxl är hur trevlig som helst kan tyvärr inte ge någon jämförelse med M5 annat en att det inte var några problem att hålla jämna steg med en 3.6a på Ringen, gillar verkligen kombinationen mellan komfort och sport det enda tråkiga är dom underdimensionerade bromsarna vilket kommer att åtgärdas under nästa år problemet är bara vilka jag ska välja 4-kolv 750, M5 89-94, M5-95 eller M5 E39.

MVH Stephan

B.Lee
Varför inte en 540 med M5-chassiet?Fråga Getrag!Han har en sådan,stötdämpare,fjädrar,sänkning osv-org från Bmw.En åtta med 400nm,6-växlad och grym väghållning,måste ju vara en lyckad/perfekt kompromiss.Dessutom körs m5:orna mycket hårdare skulle jag tippa.Köp 540 istället och få pengar över till vettigare grejer!!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tack stephan...då vet man lite mer om det oxå :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.