|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter att ha läst oändliga trådar där det diskuteras för och nackdelar av chipning, har jag märkt att i samtliga uttalanden saknas det verifikationer på olika åsikter i form av mättningar. Jag kom över detta som kanske ger lite argument till dem som sa sig veta att chipa är inte bara bog. I följande experiment har bilen, en Z3 2.8 (M52), utrustats med cold air intake, sport avgas system och chipats med Dinan ECU upgrade. Bilens värden kontrolerades både innan och efter konverteringar i en dynamometer rack. Stock 1997 2.8 - factory specs 189 HP 156.2 HP - converted to rear wheel 203 ft-lbs Torque 167.8 ft-lbs Torque - converted to rear wheel With Dinan Chip & Cold air Intake: 167.6 * 1.21 = 202.8 HP 175.5 * 1.21 = 212.4 ft-lbs Torque Chip & Intake gain over factory specs: 13.8 HP - estimated at crank 11.4 HP - estimated at rear wheel 9.4 ft-lbs Torque - estimated @ crank 7.7 ft-lbs Torque - estimated @ rear wheel With Chip, Intake & Exhaust: 172.6 * 1.21 = 208.9 HP - estimated @ crank 181.1 * 1.21 = 219.1 ft-lbs Torque - estimated @ crank Chip, Intake & Exhaust gain over factory specs: 19.9 HP - estimated @ crank 16.4 HP - estimated @ rear wheel 16.1 ft-lbs Torque - estimated @ crank 13.2 ft-lbs Torque - estimated @ rear wheel Hela beskrivningen och artikeln kan ni läsa på Länk | |
|
Visst kan det ge en del på "rätt" motor! Framförallt om de olika delarna är anpassade för varandra. Jag saknar en del fakta vid de mätningar som gjordes! Var det samma bensin? Var det samma temperatur? Var det samma lufttryck? Var det samma luftfuktighet? Frågan är också om den öppna motorhuven ger samma värden som en stängd? (Varmluften i motorrummet evakueras lättare utan att sugas in i luftfiltret!) Alla dessa faktorer kan ge mätbara skillnader! Men visst ett av de få dokumenterade fallen där man har gjort riktiga mätningar (trots vissa brister i mät-tekniken)! Om jag förstod det hela rätt var det inget vanligt "trimchip" utan en motortuning (optimering för just den motorn). Mvh |
|
|
Varför "bromsades" inte motorn utan några mods först? Tror du att alla 2.8(M52)-97 håller exakt 189 HP och 203 ft-lbs Torque från fabriken? _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! |
|
| "Factory specs" innebär väl inte fabriksuppgifter utan är väl bilen "bromsad" med orignal chip, luftfilter och avgas. | |
|
Nej det gör det inte, isåfall skulle det inte stå "156.2 HP - converted to rear wheel". Nu har dom antagit 1.21 som faktor. Tänk om det är 1.15 som är den riktiga faktorn, då blir det 164.3 HP av 189 crank HP. Då har chippet och insug bara gett 3.3 HK! |
|
|
Eric_R: Du har helt rätt. Nu när jag läser det igen så ser jag vad du menar. Konstigt ändå att man bemödar sig att mäta 2 gånger på bakhjulen men inte kunde göra en mätning innan man började modda. |
|
|
Johan B: jhag antar att svar till samtliga frågor lär vara "ja" i och med att det verkar som om båda mätningarna gjordes inom loppet av några timmar och på samma rack... Men visst, som du säger: det är högst ovetenskapligt. Jag skulle helst vilja se test resultat med mer "ta på" värden som acceleration 0-100 och någon mer mättning i övre hastighetsregistret typ 80-160 utförd med elektroniska instrument ... |
|
|
Istället för att lita på allt som skrivs så gör testet själv. Det är det enda sättet att få fakta på. Idag finns det inte många moderna bromsbänkar i sverige. TS-Motor i helsingborg har en helt ny digital bänk som ger exakta värden. Det blir ju även skillnad beroende på vilka hjul/däck man har osv. En rätt utförd uppgradering av mjukvara tillsammans med ett sportsystem och ett VÄL avskärmat filter som matas med kall luft kan mycket möjligt ge 10hk. Grejen är ju den att många firmor uppger 15hk med endast chip vilket jag har MYCKET svårt att tro på. Värden som 0-100 osv ger ju ingen rättvis bild heller då det är väldigt svårt att få 2 st exakta repor före/efter modifiering. /Per |
|
|
Angående Dinan´s fina värden, så har jag sett på vissa engelska BMW forum, att fast dom har fina s.k. kurvor för alla sina grejer uppe på nätet, så säger killar som testat deras chip, m.m. att dom inte ger alls effekten som uppges. Har juh ingen egen erfarenhet av deras grejer, men tror nog att dom lovar lite för mycket. ///air, BMW Club Finland #2150 MSN: luften@hotmail.com 325:an -> Länk |
|
|
Ts-motor är dessutom billiga 6-700 för en test!! välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk |
|
|
Dinan brukar ha MYCKET fördelaktiga siffror för sin egen del;) Tolkningarna av kurvor brukar var lite kryptiska och de som testat oberoende brukar inte komma i närheten av deras siffror. I alla fall inte deras effektökningar. |
|
|
Jag tror Dinan kör ett eget system för effekt, uppgifterna de anger på sin sida kan helt enkelt inte stämma. Det är mycket bra grejer, men kanske inte fullt så bra som dom påstår själva... Jeppe |
|
|
I testet står de att de räknar med ett effektförlust på 17,2% mellan motor och drivhjulen! Normalt brukar man väl räkna med knappt 10%!? Vips har man fått ett försprång på 7%-enheter som givetvis chippet måste stå för....! :o/ Mvh |
|
|
Effektförlusten i drivlinan är mycket mer är 10%. På E30 är det ca 17% kanske lite mer. Ner mot 10% kan bara några framhjulsdrivna skryta med. Iaf enligt Auto Rotor(heter de så?) test... |
|
|
ILiveToRide: Nu har du nu fått det om bakfoten...om det är RotoTest du syftar på(de som Teknikens Värld använder). Ett exempel: BMW 330Ci SMG Motoreffekt 231hk Drivhjulseffekt: 203hk hos RotoTest. Tapp på ungefär 11-12%, vilket enligt teknikens värld är normalt, men inte jättebra. Detta gäller en semiautomatisk låda dessutom=större effekt-tapp än normalt. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Icke att förglömma i den eviga debatten om hk... ...hk är inte samma värde i alla länder, vilket därför ger upphov till förvirring. SAE och DIN är två olika sätt att mäta på och ger olika effekt, och eftersom DIN är av tysk härkomst + att de flesta bilar idag mäts med effektnormen DIN så kan vi anta att det är så dom mäter i detta testet (amerikanarna mäter/mätte ofta i SAE). Vidare till hästkrafter: Tyskarna mäter ju som bekant i PS, amerikanarna och britterna i bhp. Vi i sverige i hk, och inget av de tre är av samma effekt. 1PS = 0.9863 bhp t ex... det är alltså inte så konstigt att folk bråkar och gapar om hk hit och dit. Det enda rätta är att mäta INNAN och efter trimmet, så man mäter med "sin egen" effektnorm och hästkraft. Dessutom kan man ju mäta flera gånger och lämpligtvis under samma förutsättningar. Då, och endast då kan man med säkerhet säga vad trimmet har gett för effekt. Inte genom att ta en tysk bil med 200PS, mäta den i bhp och sedan komma och säga, titta mitt luftfilter gav 9.2 hk! Då 1bhp är värd mindre än 1PS och på så sätt blir det ett högre värde. Tjo, det blev långt :o) |
|
| nofx16: Rototest gör ingen mätning av motorns levererade effekt på vevaxeln utan endast drivhjulseffekten. Motoreffekten hämtar de från biltilverkaren. När de tagit fram drivhjulseffekten jämförs den, med hjälp av en konstant, med motoreffekten. Är drivhjulseffekten låg i förhållande til den av bilfabrikanten angivna motoreffekten anses tilverkaren ha lägre motoreffekt än angivet. Råder det motsatta förhållandet hävdar Rototest att biltillverkaren har starkare motor än den angivna effekten. BMW 523 hade för övrigt 168 hästar på bakhjulen enligt Rototest. Om drivlinan stjäl 10% av motoreffekten så finns det 187 hästar i 523:ans spis! | |
|
Bjoerk, effekten för 523 kan nog vara ungefär 187hk. Den motorn (323/523)anses generellt ha betydligt fler hk än uppgivet! Mvh |
|
|
Sant det om RotoTest (var de jag menade;)). Men de har den mest avancerade utrustningen, och vid test för att bestämma förlusten i drivlinan så kom de någon gång fram till de siffror jag angav. 1PS(pferdstärke) är lika som 1hk (hästkraft). Bara olika namn. England använder numera samma också. Däremot har de i usa en liten annan defenition på hk pga annorlunda måttsystem, 1hk i USA är lite MER än en 1hk i europa. Alltså t.ex. 318is (E30) har i USA 134hk medan den i alla andra länder har 136hk. Vänder man på Ebers siffror stämmer det bättre. Ingen använder SAE längre heller. Och alla bilar sålda i USA har hästkrafterna angivna i deras enhet. Likaså har Dinan utgått från de siffrorna (189hk). Men de räknar ändå annorlunda än alla andra;) Däremot kan deras grejjer precis som Jesperado säger vara bra. har inte provat själv. |
|
|
Det är mycket dribblande här med olika sorts hästkrafter, vad chip ger osv. MEN ingen har sagt något om vid vilket varvtal denna effekt uppnås. Om en trimning resulterar i att momentkurvan får en topp vid högt varvtal men kanske blir lägre än orginal vid låga varvtal kommer bilen att få sämre värden vid typ 0-100km/h även om effekten är högre. mvh BLJ |
|
|
Enligt de firmor som sysslar med chiptrimmning så ska inte vridmomentet försämras vid något varvtal och dom nämner ofta som ett plus att bilen går bättre i mellanregistret. Läs t ex på BSR's hemsida. Håller med dig att fler hk på toppen är ointressant om man tappar vridmoment på lägre varvtal. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.