AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
805

Fästning av kjolar E30?

Hej.
Jag har fått nys på ett par M-sidokjolar 83-87

Jag undrar följande:

Hur sitter M-sidokjolarna som de på bilden nedan fästade?
Jag vet att de sitter skruvade vid skärmkanterna fram och bak. Men hur är kjolarna fästade på mitten, sitter de med clips i över och underkant på tröskeln,
eller är det skruvat även där?

Om det är clips: skulle det utan större ingrepp funka att fästa dem med skruv istället?

Länk

PS: vad är ett lämpligt pris för sådana kjolar?

Tacksam för snabba svar.

Mvh /Carl
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Är det originalkjolar så finns alla nödvändiga monteringsdetaljer att köpa på BMW. Vanligen brukar de sitta med nån slags clips längs trösklarna!..
Ett tips är att inte skruva kjolarna i skärmkanterna. Risken för rost är då ganska överhängande! Använd expandernitar av plast istället!.. Det finns oxå på BMW.

Mvh / Christoffer
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Jag lyckades komma över ett par sådana där kjolar som är på bilden du hade ( Länk )för övrigt kan du se dem monterade på min bil, klicka på länken i min signatur.
Jag ringde till närmaste BMW-handlare det visade sig att han hade ett par liggandes (orginal BMW kjolar alltså) som han ville bli av med, då de legat där ett tag osv. så fick jag dem för mycket överkomliga 500:- inkl.moms. Sedan lämnade jag in dem för lackning, vilket jag lyckades få för 800:- inkl.moms. Summan vart alltså 1300:- inkl.moms. vilket är mycket prisvärt får helt nya och nylackade kjolar.

Att montera dem var fårhållandevis enkelt. Allt som behövdes för monteringen följde naturligtvis med. Man börjar med att borra c:a 8st 10mm hål jämt fördelade längs sidan (8 hål på varje sida alltså). Borrmallar medföljer så det är inget problem att få hålen på rätt ställen. Därefter borrar man 2st hål i framskärmen och två i bakskärmen (finns mall för detta med), precis som du påtallade.

För att undvika röst i hålen så ska man fylla med zinkpulverfärg (står så i monteringsanvisningarna) eller någon annan sorts färg som innehåller zink, dvs. rostskyddsfärg.

Där fram fäster man två plastpluggar i hålen man borrat, dessa plastpluggar har ett skruvhål vardera i vilka man sedan fäster kjolen i (med plåtskruv).

Där bak borrar man i hjulhuskanten och fäster sedan kjolen där med expandernitar för att undvika rost som -Chrille- nämde.

På sidorna fäster man plasthylsor i de borrade hålen (som man målat), för att inte färgen skulle spricka när jag förde in plashylsorna i hålen så "doppade jag plasthylsorna i färg och tryckte in dem i de "målade" hålen innan färgen torkat. Sedan när plasthylsorna var i hålen så målade jag kanterna på plasthylsorna så att det skulle bli tätt och fint. När zinkfärgen torkat sprayade jag över några lager med "vanlig" sprayfärg för att ge ett ännu bättre skydd. Skulle du nu fått färg i plasthylsornas hål så är ett tips att med en skruvmejsel eller liknande försöka avlägsna färgen så mycket som går annars kan det bli svårt att få på kjolen sen.

På kjolen fäster man sedan plastnitar, man börjar sedan med att trycka in dessa plastnitar i plasthylsorna, här kan krävas mycket "våld" för att få dit dem ordentligt, man hör dock när der klickar till så har plastniten på kjolen fäst i plasthylsan på karossen. När man fäst att plastnitar i plasthylsorna så fäster man fram resp. bak delen av kjolen. Därefter skruvar man fast kjolens nedre del i "under" bilen genom att använda plastfästen med skruvhål vilka man fäster i den "plåtskarv" som man för övrigt använder sig av då man "hissar" upp bilen med orginaldomkraften. Det är svårt att förklara hur detta ser ut/går till men det blir klart för dig när du sätter på kjolen.

-----------------------------
Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :)
Min 318iS finns på Länk
Köpes: väghållningskit till min bil (maila)
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Spana här:
Länk

//Ticco

www.ticco.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.