AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.639

M3 E36 motor i en 325 E30 ?

Sida 2 av 3
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Kontakten på torpeden passar inte mellan S50 och E30, det är inte ens lika stora. Kabelfärgerna stämmer inte heller. :-/
Det blir en hel del pillande och mätande. Inte ens BMWs egna kopplingsscheman ger alla svar.

Men de viktigaste funktionerna som soppapump, startmotor, laddlampa, etc, etc är inga problem att lista ut. Det är saker som momentanförbrukning, serviceindikatorn och sånt som ställer till det. Bryr man sej inte om de sakerna är det inga större problem.

För att svara på originalfrågan så finns det iaf 2 E30 som rullar med S50 i Sverige. En finns länkad tidigare i denna tråd och den andra är en -87 iX 4d. Sen finns det några som håller på att bygga, mej själv inkluderad.

Kiip Spiiding!
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Johan- Bröderna kilander borde kunna tipsa om något...

rodge dodge

Länk
Vad säger bilprovningen om motorbytet ??
Blir det krånligare om vill stoppa in SMG-lådan med 3.2L motorn ??
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
De ska säga nej, men det finns de som har gått igenom med dylika motorer genom SBP. Men på pappret så är det omöjligt att få igenom en dylik bil pga att BMW inte lämnar några intyg på ett sådant byte. Det är ju både på gott och ont.

"Letar efter en trimmad E28"
Er det noen av dere som vet hvor mye en M3 E36 motor veier i forhold til en m20 325I motor?
st
2.200
stensth
Tror det var på zatzy jag läste det att den vägde ca 20 kg mer. Men jag är inte säker på det. Det har även funnits en länk här på forumet till en internet sida där de olika motorernas vikt har skrivits ut.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
S50 är ca 25kg tyngre har jag för mej. Jag fick viktuppgifter av Jürgen W, men har sumpat mailet. :-(

SMG = jättekrångligt. Men allt är möjligt...

Kiip Spiiding!
Stensth... Takk for tipset. :) Jeg fant linken til siden du nevnte.
st
2.200
stensth
Webbie: Kan du skriva länken här en gång till kanske? Så finns det på mer ställen sen när man ska söka i forumet.

Mvh Tobias

No problemo.. :) Länk
Har nån prestandauppgifter på e30:ior med m3 3.0L och 3.2L motorer ?
Kan man behålla orginallådan när man gör en sådan konvertering eller kommer den att rasa på en gång ?
st
2.200
stensth
m_power1000: Orginallådan klarar mycket stryk. I min 325 turbo så var lådan orginal med shortshift och klarade av effekten på ca 500hk!
Fast det var ju en std låda till m20, som tydligen ska passa rakt av på en s50, vet ej dock om det gäller både 3,0 och 3,2 men det antar jag. Annars fråga Spiidfriik, som gör en sådan konverting i sin e30.

Prestandan borde väl att komma ned på en höga 5 sek till 100 i alla fall, om du får fäste dvs säga. Om inte i alla fall låga 6:or

st
2.200
stensth
webbie: Tackar för länken. Trevligt att se att s38 inte vägde så mycket mer än nåt kilo än s50.

stensth: Undrar egentligen hur det är möjligt att stoppa in en m3 3.2L motor i en e30 325 med tanke på att den ena är byggd för 6-växlad låda och den andra för 5-växlad ??
st
2.200
stensth
m_power1000: Motorn kan väl inte vara byggd för en 6-växlad låda eller? Det finns ju två modeller utan M3 E36 motor som du kanske vet, eller? Jag vet inte om sprängkåpan skiljer sig emellan, men tydligen så passar i alla fall en låda från en 325 E30 rakt på en 3,0 M3E36 motor.

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

m_po......: Du skulle kunna stoppa i den med en automatlåda från en trabant om du kunde få det att stämma, en motor är inte byggd för en växellåda, däremot gör man en växellåda efter vad motorn kräver, alltså i hållbarhetssyfte. Sen att man kan laborera och sätta på andra lådor på en motor ur hållbarhetssynpunkt eller utväxling är upp till dig själv och din plånbok.

/Kihl
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det skulle förvåna mej väldigt mycket om 3,2:an har ett annat bultmönster mot lådan.
Största problemet med en sådan (kontra en 3,0) är starspärren. Men det går att lösa.

Kiip Spiiding!
st
2.200
stensth
Spiifriik: Är det en 3,0 du använder till ditt bygge eller 3,2?

stensth: Det är inget bygge jag håller på med utan jag ställer bara teoretiska frågor angående bygget.......
st
2.200
stensth
m_power1000: Ps. Jag ställde inte frågan till dig vilken motor du använde!.DS Frågan var till Spiidfriik.

Mvh Tobias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.