|
|
|
|---|---|
|
Tänkte bara kolla med er här vad det kan vara. När jag startar bilen när den är kall, stått över natten, så tickar den ett par sekunder och sedan försvinner oljudet? Vad kan det vara, någon som har erfarenheter av detta? Ibland när man är ute och kör så kan man känna en svag förnimmelse av att det luktar bränt, vad kan det vara? Bilen är ordentligt servad, svensksåld och jag har haft bilen 4 år nu utan problem. | |
|
Tickandet som försvinner beror på att lyftarna behöver olja för att fungera korrekt (hydrauliska lyftare). Om det tar flera sekunder kan det avhjälpas med en bättre, mer lättflytande olja som har bättre kallstartsegenskaper. Just pga att den är mer lättflytande när den är kall. Men det är för övrigt helt normalt att det tar en kort stund innan oljan tar sig upp i toppen.. **************************************** Länk **************************************** |
|
| Hade samma på min 320 -92:a byt olja som Anders S sa så blir det bättre. | |
|
Tack ska ni ha killar, ska göra det så fort som möjligt då med andra ord. Några rekommendationer vad beträffar oljan?? Några förslag?? Tack så länge. |
|
| jag har precis samma tickande.. tickar välldigt ljudligt utan för bilen ( och hörs til och med inne i bilen) när man startar den när det är kallt.. provade att byta till Castrol magnetica tror det var 10/40 men samma problem jag har hört att det inte skall var någon fara när det bara tickar i 2-4 sekunder efter en kallstar men jag irriterar mig välldigt mycket på det.. hur skall jag få bort det? en kompis som har en 320 95 har inte det tickandet vid kallstart.. | |
ThomasPersson |
Jag har en 325-94. Den är fullservad hos bmw, har gått 12000mil. Jag kör med Castrols bästa olja, som är rekomenderad av bmw. Min motor tickar 2-4 sekunder när det är riktigt kallt ute. Det är helt okej. Jag har hört att man inte behöver oroa sig förän det tickar upp till 15 sekunder. Helt normalt med andra ord. |
-RW- |
äh skrotbilar:) Jag har aldrig haft något tickande vid kallstart, kör med elf helsyntet. |
|
Prova Agrol Spectra 5W/40. En helsyntetolja som säljs av Granngården. Kostar 280:-/4 liter. En mycket bra och oerhört prisvärd olja. Rekommenderas varmt, även till tävlingsmotorer. Micke |
|
|
Du behöver inte oroa dig för det lilla tickandet. Så är det ibland även på tex Golf VR6 osv. Har det på min 325 -91 E36 också. Helt normalt!! |
|
|
min gör likadant.... ända lösningen är nog att byta till en bil med mekaniska lyftare? |
|
|
Tickandet kan bero på detta enligt min uppfattning: * Smuts och avlagrinar i lyftarna, fixas genom att byta från mineral till syntetolja eller byte av lyftarna. * Lågt oljetryck, fixas genom att renovera motorn.... * Försvagad "hjälpfjäder" i lyftarna, byt lyftare. * Utsliten kamaxel / utslitna lyftare, fixas genom att byta ut dessa. * Ibland är man även tvungen att justera "ventilspelet" på hydrauliska lyftare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.