AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.174

Hastighetsgivare E28

Hej.

Jag har en 520i -83:a.
Min hastighetsmätare slutade att fungera, och jag trodde då att det var själva instrumenteringen som gett sig. Så jag åkte till skroten och köpte en komplett instrumentering. Men det var samma fel, alla andra instrument funkar utom hastighetsmätaren. Tänkte då att det kanske är hastighetsgivaren som gett sig. Nu undrar jag om det är någon som vet om man kan testa dom på nåt vis för att se om dom är ok, kanske kan mäta dom, va ska der varar för värden då i sånt fall? Hoppas nån kan ha nåt tips.
Har kollat kablarna också.

Mvh
Paul
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Har du en multimeter ska du kunna mäta en utspänning (mycket liten). Problemet är bara att du troligen måste köra bilen för att få ett värde? Visar den noll så är den trasig... Om den visar en spänning så borde hastighetsmätaren ge utslag om du kör mycket fort annars är det kabelbrott.

Ett tips är att dra små kablar in i bilen som du kopplar på givaren som du i sin tur kopplar på multimetern...
har du kollat säkringen? Har haft samma fel, och det var bara säkringen .

mvh/327
Tack för era tips, jag ska kolla det ni tipsat om.
En liten fråga bara, var hittar jag säkringen som har med hastighetsmätaren att göra, sitter den i säkringsboxen under huven?
royale
jäpp

royale
ja den sitter i säkringsboxen, på min är det samma säkring som den till radion (orginal).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.