AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.009

Automatiskt avbländande innerspegel

pa
50
patric h
525 TDS E34
Har förstått att innerspegeln i min bil ska blända av automatiskt, hur ska det fungera? Något är fel i alla fall. Ingen skillnad om jag ställer den på 1 eller 0.

Patric
Deliq
>patric h
På i läge 1 + att tändläget måste vara på. Ta sedan en ficklampa och lys på fotocellen i hörnet på "spegelsidan" samtidigt som du täcker fotocellen på baksidan av spegeln. Om den fungerar som den ska blir spegelglaset blåaktigt. Sen kan du även lysa på cellen på baksidan och täcka fotocellen på spegelsidan, då ska instrumentbelysningen lysa starkare.
Avbländningsgraden beror nämligen på skillnaden i ljusmängd utanför(framför) och inne i (bakom) bilen.

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
pa
50
patric h
525 TDS E34
Tack för hjälpen men då är nog tyvärr min trasig, inte ett tecken på liv.

Patric
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Vaförnåtför la?!? Finns det en på/av knapp? Även på E39...?

Min funkar inte verkar det som... Men det där med att instrumentbelysningen ändrar sig verkar funka tror jag...? Inte säker... Har jag missat nån knapp måntro?
Om inte, var ska jag börja felsöka...?
mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

dr
57
driver28
540IA Touring 1997
var finns fotocellen på E39?? Jag har en spegel utan en sån dära manuell "knopp" under i mitten... Men jag har inte nån knapp alls med 1 och 0 på och jag hittar bara en liten svart prick som kan vara sensorn i mitten upptill i spegeln. Glaset i spegeln är aningen blåaktigt.

/Hasse
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Ja, det är ju sensorn, som du ser på glaset... Och ska man då lysa en med lite ljus där, så ska spegeln tonas ner... Det gör inte min! Gör din?

Vad ska man börja med att vara sur på? :-) Byta hela spegel-skrället verkar trist....
///

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

dr
57
driver28
540IA Touring 1997
Min spegel e liksom "skum" helatiden... kanske för att jag kollat mest på fenomenet då det varit mörkt... Det är alltså så att den tonas likt sådana där brillor en del har??

/Hasse
Deliq
Avbländnigsfunktionen är elektrokromatisk, dvs den svartnar när en spänning läggs på en tunnfilm mellan glaset och reflexionsskiktet, och denna spänning läggs på filmen när de två fotocellerna känner av starkare ljus bakifrån. Samma funktion ger även starkare instrumentbelysning när du kör i t.ex. motljus.
Har aldrig hört om några solbrillor som varit elektrokromatiska, däremot finns det svetsglas som är det.

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
Länk

dr
57
driver28
540IA Touring 1997
Deliq, det finns solglasögon som är fotokromatiska. samma effekt men kemisk reaktion...

/Hasse
lamborghini har detta som tillval på deras bilar, en slags elektronisk toning, som är enkel att slå av och på, tonar även igen framrutan, mest till för att hämma insyn och inbrott, men ganska coolt... ;)

såg en film där en kille larmade sin Lmb. SV, den stängde dörrarna, hissade upp rutorna, och sen vips, så blev den kolsvart runt om ;)

/mvh jocke
Member of R-I-N, Proud Racer.

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Å f*n !

Nu börjar vi snacka option ! :)
Skulle inte vilja plocka ut nya rutor till den bilen.

Mvh.Patric
Denna funktion lär säljas för eftermontering av någon firma runt Helsingborg om jag inteminns fel.

Ruskigt dyrt men oxå ruskigt coolt!

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Deliq
>driver28
Det var nytt för mig. Vet du var det finns beskrivet hur denna kemiska reaktion fungerar ??
Vore kul att veta...

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.