AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.321

Tipps för dom som måste renovera/reparera era ögonstenar

Ba
38
Bamse
M535i-86
Jag har fått en sprucken topp på min M535IA , då jag inte hade möjlighet till att ordna detta själv pga brist på verktyg o till viss del kunskap ringde jag runt till ett par firmor .

Firma A .
Dom skulle ha 22.000:- för att renovera min topp samt byta kam , slipa in ventiler ja hela köret .

Firma B .
Dom skulle ha 19.000:- förra samma arbete .

Det man skall tänka på är att detta gäller firmor både i Stockholm samt Blekinge .

Nu har jag fått kontakt med en man som heter Ingemar som har en BMWverkstad som "bara" har tåånat BMW sedan 1969 . Dom ger mig en ny topp , ventiler , kam ja hela köret inkl installtion för 10.000:- ...

Det lönar sig att ringa runt o luska , det gäller att vi har BMW Power också för utan detta forum hade det varit kört !

Tänkte att detta skulle hjälpe er andra där ute som ocksp kanske måste tååna till sin bil .

Killen heter Ingemar och har följande nummer om ni önskar kontakt med honom !

Obs ! Han verkar seriös o kompetent , jag kommer att skriva här igen efter renoveringen för att ge er ett komplett utlåtande !

0476-28063
0703-488 935
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Verkar att vara ett ok.pris. Verkstaden ligger i Älmults trakten eller?
Jag har fått ett liknande pris på att renomvera min V8-topp. Men då utan kvitto. Demontering/montering ingår dock. Tååna? Tror jag förstår, men förklara gärna ;)

Mvh.Patric
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Älmhult skulle det vara :)

Mvh.Patric
Ba
38
Bamse
M535i-86
PJ .

Stället heter Ryd , ligger i kronobergstrakten . Vaxjö alltså .

Ja jag tyckte att 10lax inkl kam osv var ett bra pris , bättre än 20lax iallfall . Tååna hah ha ja det är Tuning , en STHLM's grej kanske :-) .

N
Am
95
Amit
BMW 320-92
hej! kille e grym asså han fixade min bil med han hämtade den från malmö och lämnade den 2 dagar efter fick betala 10 000 med...

bra gubbe
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
gott att höra att det finns människor som har anständiga priser..och gör bra jobb...dem ska belönas...

/Henke

BMW CS #5075
Ba
38
Bamse
M535i-86
Hej !

Skall hämta bilen idag . jag pratade med Ingmar som han heter och det var tydligen så att BLOCKET var sprucket . Han visste inte om detta var orsaken till mina problem eller om toppen var boven , han provtryckte toppen igår så att jag får svar under dagen .

Ang just hans kunskaper och hans välvilja gentimot sina kunder så har jag bara en sak o säga , KANON alltså det är sällan man stöter på killar som är som han .

Jag hade min bil inne hos BMW i STHLM för att doim skulle kolla över den , jag sa att bilen gick dåligt osv osv . Då sa dom ahhh det gör bilar från 80-talet , varpå jag hmm jasså skall dom ..

Ingmar var av en helt annan uppfattning , nää fyy o buuu för BMW alltså , dom står med sina manualer och går efter den till punkt o pricka , dom är INTE bilmekaniker enligt min mening !

Nja nog om det , det skall bli intressant o hämta den idag , han skulle byta block också så att då blir väl allt bra hoppas jag ! Fan det kostar fett att ha gamla BMW :-) ...

Jag medelar imorgon om hur det gick !
Am
95
Amit
BMW 320-92
hälsa från duggal i malmö så blir han nog glad...! =)

Amit
Ba
38
Bamse
M535i-86
Hej !

Jag åker nu , så visst skall jag hälsa honom så gott från dig ! .. Det visade sig att jag hade en krökt ventil så att bilen hade i prncip bara gått på 5 cyllar innan .. Hmm skall bli intressant att provköra den nu efter full genomgång och justering . fan de e nice med ny topp , kam , ja allt ..

N
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Skulle vilja veta hur det gick för dig och om bilen funka som den ska?

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Är det vår gamle vän Ingemar som beskrivs i så positiva ordalag?! Det hör inte till vanligheterna...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Har under mina 20 år som jag jobbat med BMW aldrig råkat ut för ett sprucket M30 3,5 l block?
Byta topp samt block det innebär byte av motor?
se
3
serebus
740d -03
525tds -94
hej bmw är lite luriga med just detta, då min topp till 525 tds´en sprack så fick jag köpa en ny komplett topp på bmw för 9700kr detta tack vare att jag känner dem men detta priset var ett kampanj pris för bmws verkstäder och som privat person så får man aldrig reda på detta utan detta pris får du om du skulle lämna in bilen för byte av topp.

Att topparna kan spricka är ju inget nytt , men blocken ......
Nej det tror jag inte på...
Så jag håller med dej ppeellee...

Billy B-10
Länk
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Ingemar....Ingemar...Ingemar....hahaha...ja munlädret är fortfarande lika välsmort på karln märker jag. Jag drog mig undan efter ett antal så kallade "motorrenoveringar" hos Ingemar. Allt blir som nytt där, var sig det ersätts med begagnade delar eller ej. Men Ingemars rumäner kanske har en dold sioda som jag har förbisett, ja, så när som på min sambos 320 som Ingemar skulle laga som han spräckte toppen på istället och aldrig BMW fick att gå mer på tomgång alls. Det fick inte auktoriserad BMW verkstad heller. "Gottåsa motorverkstad" *asgarvar*

/ Det finns bilar, BMW, M- bilar och Alpina...men man är precis lika glad i dem alla!
Ja hur gick det...vart det bra till slut??

//Calle
Länk
Den gubben e ju ding.... hehe men men han kanske e bra trotts allt?? han har ju diskuterats hej vilt förut...
Hur gick det nu då??

12 tums ratt e MANLIGT :)
Har pratat med (ingemar) ang e-12 delar och motorer och jag tyckte att han verkade ganska skumm.
Så det blev inget.

Det jag tyckte verkade konstigt var att han hade massor av gamla bmw's som enl honnom var kompletta och kördugliga han sa liksom (det är inget fel på bilarna de är i bra skick)....
Varför ska man då slakta dessa blivarnde "rariteter" frågade jag....

Han svarade jag är så himla trött på skiten........

Faan då är det ju bättre att sälja dom komplett tycker jag iaf..

Billy B-10
Länk
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Callo; Nej, efter tre spräckta vippor och ett par månaders skruvande av Ingemars topputbilda BMWmekaniker från vischan i Rumänien så var det omöjligt att de fick någon tomgång under 2 000 varv/min. BMW i Kalmar försökte även de men nu står den på bakgården som en skrotbil - ett fint studieexemplar av Ingemars kokkonster.

billy; De E12:or Ingemar har har han köpt av mig. Kul att han svarade att han var trött på skiten, annars brukar han alltid säga att det skall skrotas fina bilar också.

Jag låter bitter och det är jag också, jag har kastat ut ett antal tiotusentals kronor på karln och det mesta har inte blivit alls bra.

/ Det finns bilar, BMW, M- bilar och Alpina...men man är precis lika glad i dem alla!
Paap Reeder
Hej Bamse!
Var är Du???
Hur gick det?? ... det var ett tag sedan den 5 dec.

MVH /// Paap R
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Hejsan.

Min bil havererade duktigt en gång strax efter att jag köpt den (2 veckor efter). Då sprack blocket och det blev skräp av det mesta. =( Den hade jag köpt i ryd. Och det var en OERHÖRT oseriös mekaniker som varit ner med oljetråget på den. Denne person har ju INTE köpt en oljetrågspackning och monterat dit. Istället så har det krämats på DUKTIGT mycket silicon. Och det satte sig i sin tur i oljesilen vilket medförde väldigt nedsatt oljetryck. Dock tillräckligt för att släcka lampan. Men motorn havererade till sist. Den bilen köpte jag i RYD. Som tur är så är det flesta kvitton från auktoriserad BMW verkstad. =) Och efter ett motorbyte och topprenovering så är jag hur nöjd som helst med pärlan. Och nu vet jag att den är bra maskinellt. Och det är värt pengar. =)
Och jag kan ju säga att bara grejorna jag köpte för att renovera toppen i min bil kostade ca 9000:-. Så jag undrar då, vem gör renoveringsjobbet seriöst för 1000:-???? Jag vet att jag skulle inte göra ett sånt jobb för dom pengarna.

MVH Morgan.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.