AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.693

Icke konsekvent centrallås E46 Coupé.

Sida 2 av 3
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tobias: Fick du det bytt på goodwill eller fick du punga ut de sura 2500 det verkar röra sig om? Tycker det är dåligt att det ger upp så pass snart. Ska ändå till bmw i annat ärende får väl tracka dom lite då. Hade varit bättre om du gett upp på passagerarsidan :o)
Tobias: Det är då man vet att man köpt en kvalitetsbil :)
Svarar du inte på mail nuförtiden?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Acey:
På min 323a som var en svensksåld 00:a gick det sönder efter 2,5 år och 7000 mil. De tog allt på goodwill.
På min nuvarande 330 så var de lite hårdare, fick ta allt själv. Hade det varit 2500 kr så skulle jag varit mer nöjd än nu, men de tog 6600 kr för båda sidorna - inte kul!

Wendtan:
Det kommer ett mail till dig snart... har inte varit vid datorn på ett par dagar.

MVH
Tobias
Vet inte om de är samma problem vi pratar om men på min bil så är det så att när man låser den så låser den upp direkt efter. om man vill låsa bilen så får man trycka ner låspinnen och hålla den där tills den försöker låsa upp sej men då man håller tryck på så stannar den där. sen får man låsa dom andra dörrarna manuellt.
ganska segt men de är bara att acceptera.

centrallåsmotorn är det hela klumpen som sitter vid själva låsningen?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tobias Vikberg: Hade du problem på bägge sidorna eller byter man per automatik på bägge sidorna? Låter ju inte speciellt roligt att behöva göra det. 6600 kr låter som ett rån. Är 330in importerad? Kanske är optimistiskt att tro att de tar det på goodwill på en 4a år gammal bil iof. Man kan alltid hoppas. Trött blir man iaf.

Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Acey:
Jag hade problemet på båda sidorna, mest på förarsidan men när det även yttrade sig för passagerardörren så tyckte jag att det var lika bra att byta båda.

Min bil är importerad och det är klart att det har sin påverkan på hur BMW hanterar goodwill på äldre bilar.

Prata med BMW, de är många gånger från fall till fall som de gör sina bedömningar. När jag fick det på goodwill så sade jag att jag kan inte göra annat än trycka på knappen för att öppna/stänga - det är inte ngn del som går att forcera om man vill.

Lycka till!

MVH
Tobias
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tobias: Tack för input! Min bil är svensksåld, men BMW sverige har väl faktiskt bedömt importbilar och svenskålda bilar lika när det gäller tex goodwill på länkarmar. Jag får prata med BMW Group Göteborg. De är väl knappast kända för att vara mest serviceminded i Sverige.

Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Tobias:
Jag har själv samma problem på min, på båda sidorna också och tycker det är lite hårt att betala 660kr för det just nu iom att det trots allt fungerar ibland. Men hur la du upp det när du lyckades få det på goodwill?
Eller vad det BMW själva som sa att klart vi fixar det gratis? Nu är iofs min bil import vilket väl försvårar, men kan man få rabatt är ju även det ett steg i rätt riktning.

Mvh
Erik
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Erik:
Jag sade till Bmw att jag inte kunde göra annat än att trycka på fjärrknappen för låset. Det var inte ngt som gick att forcera på ngt sätt.

Först ville de inte lyssna på Bmw i Norrköping, men eftersom det inte är de själva som gör bedömningen så faxade de iväg en förfrågan om Goodwill till Bmw Sverige och svaret kom direkt att det var ok för Goodwill.

Min bil var då 2,5 år gammal och det var ett gränsfall. Jag tycker hur som helst att du ska prata med din lokala handlare, tyvärr är det ett fel som har hänt lite då och då på E46 Coupe-bilarna.

Lycka till!

MVH
Tobias
Visa användare
42
manges
323 sedan-99
hej
dörrlåsen innehåller 3 st mikrobrytare som känner av i vilket läge dörren och låsmekanismen befinner sig i, använd aldrig låsolja till e46 seriens bmw, mikrobrytarna kommer att "gägga" ihop och sluta fungera och därefter fungerar inte låset som det skall. Blås hällre med tryckluft efter tvätt. Man kan dock rätt enkelt plocka bort dörrsidan och ta löst kolvlåset med ställdon "bmw språk", tar ca 35 min. Kolvlåset kostar i Finland ca 170€

The perfect Drive!
Har samma problem som er killar, detta verkar vara ett "standard" fel på cupér (eller)

JAg har en 323 -00 som annars är utmärkt skick men detta med dörren irreter mig, har lämnat in den en gång på BMW i Umeå men som vanligt tycker jag dom ej kan upptäcka saker och ting, men vill ha betalt ändå

men till problemet med min dörr är att den går upp halv vid första trycket sedan fullt vid andra (när jag har låst ner och sedan upp igen)

är dettasamma problem som för er?

// Mvh
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Topaz: Samma problem, ska undersöka nästa vecka om det går på goodwill.

Jag är också drabbad...men när jag frågade på Jarls (när jag hade den inne på Oljeservice), så sa de att det troligen var pga av det kalla/frusna vädret...

Jag har bara haft problem i ca 1 månad, så det KAN ju stämma...

Passagerardörr-pluppen har inte gått upp alls de senaste dagarna, men den dörren rörs ju inte av någon... :) ...men om jag öppnar med handkraft från insidan så går det bra, och om jag därefter använder fjärren så kommer pluppen åtminstone upp till hälften...

/ Joakim

Länk
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Ufo:
Jag skrev tidigare i denna tråden om detta, och har haft samma problem på två bilar. Det artar sig på detta sättet i början, det går inte låsa upp med fjärrkontrollen - låsa går dock bra.

Mitt tips: Tro inte på vad Jarls säger ang. detta.

MVH
Tobias
Tobias: men det LÅTER ju troligt med tanke på vädret...
...men å andra sidan låter mina problem väldigt lika era...så det lutar väl åt att byta en eller bägge motorerna...och troligtvis får jag väl stå för den kostnaden själv...fy f-n

/ Joakim

Länk
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Joakim:
Se det från den ljusa sidan.
Jag bytte båda sidorna till en kostnad av ca 6600 kr, vilket är 6600 mindre att lägga på krogen, mindre förstörelse av njurar, mindre baksmälla eller liknande.

Jag tror du kan få en förbättring om vädret blir bättre, men problemet kommer med stor säkerhet att återkomma senare - tyvärr.

MVH
Tobias
Hmm, så har jag inte sett på saken... :)

Nå, vi får se...

/ Joakim

Länk
...och nu i morse var det -13°...förardörren öppnades direkt, men inte passagerardörren.
MEN, när jag skulle slå igen dörren, så gick det inte, det sa bara "klonk" och studsade ut igen. Fick hålla på i ca 15 minuter med att pilla på dörrmekanismen, det lilla jag kom åt, innan dörren äntligen gick att stänga...
Nu blir man ju orolig, men jag tror fortfarande att kylan är en inverkande faktor...

/ Joakim

Länk
Ufo: Smörj upp dina dörrmekanismer! Dörrarna på Ci är stora och tunga. Jag har smort med kopparfett vid mekanismen och vid "gångjärnet" till dörren och jag har inga problem alls.

Nu medans det är kallt så kan du spraya med lite 5/56 men när de blir bättre väder sen är ett bra fett att rekommendera.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wendtan...min räddare i nöden... :)

Köpte 5-56 igår kväll på väg hem, gav bägge dörrarna en rejäl dusch, och det har förbättrats markant! Nu kommer tom passagerardörrens plupp upp nästan varje gång!

Tack för tipset!

/ Joakim

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.