AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.692

Icke konsekvent centrallås E46 Coupé.

Sida 1 av 3
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hejsan!

Undrar om någon upplevt liknande problem som jag har, och hur det ev. åtgärdas.

Centrallåsstyrningen via fjärrkontrollen till min 323 Ci - 00 fungerar bra för fördörr och bagageluckan, men till passagerardörren fungerar det inte helt oklanderligt.

Ibland funderar det att låsa upp, ibland åker knappen halvägs upp, ibland inte alls.
Att låsa går alltid bra!

Någon som känner igen symptomen?
Vänligen skriv en rad eller två!

MVH
Tobias
De
65
DeKå
323 CIA-00
Jag har exakt samma problem som du har fast på förardörren. Köpte bilen för en månad sen och förra ägarn påpekade problem för mig redan då. Tänkte att man löser detta lätt med hjälp av litet låsolja men icke! Får la åka in till BMW Gbg och frågar hur mkt det kostar att fixa till detta.
th
105
thepe
520iM -10
Hej får för mig att detta är lite av BMW sjuka när det är kallare och bilen har stått utan kupevärmare.
En Fd bilsäljare jag känner säger att problem med centrallås på BMW är vanligt.

Thepe
Cartén
Har haft samma problem på min bil (328 Ci E 46).
Tog ett bra tag innan dom lokaliserade felet. Till sist bytte dom ut hela motorn till dörren. Tydligen är det en arm som sitter fast på motorn, som blir glapp. Om du bor i Stockholmsområdet kan jag rekommendera BMW specilaisten på Roslagsgatan. Dom är väl insatta i problemet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tobias, det låter som att det är något vajsing med din högerdörr! Du skrev i en annan tråd att den automatiska elhissmekanismen när man tar i handtaget inte fungerar på samma dörr.
Jag skulle nog låta en verkstad kolla den dörren eller åtminstone demontera dörrsida och se hur det ser ut där bakom.
På denna sida finns det instruktioner över hur du demonterar dörrsidan: (iofs för en 4-dörrars, men den största skillnaden är att du har en skruv under det lilla plastemblemet som det står SRS-airbag på själva dörrinsidan. Det tar man bort genom att bända loss försiktigt och då synliggörs skruven.)

Länk

Var noga med att du inte skadar fuktspärren när du monterar ihop dörrsidan med dörren igen eftersom det kommer att resultera i att det rinner in vatten i bilen när det regnar!

Mvh
De
65
DeKå
323 CIA-00
Johan B: Golvtextilen på min bil blev ovanligt blött efter recond. Enligt killen som utförde jobbet så hände detta i samband med högtrycksspolning under dörrarna(skarven) och vatten har sipprat in i kupén vilket jag ställer mig misstänksamt mot. Kan det har varit så att fuktspärren som du nämnde ovan har gått sönder och därmed runnit in vatten istället?

Mvh
DK

Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Har haft samma problem ,fast på båda dörrarna.Bilen larmar av,men centrallåset öppnar ej...

Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00...R.I.P
MJ
86
MJ
328i Touring -13
Exakt samma problem här.
Ibland åker knoppen bara upp halvvägs på passagerardörren.
Låsa funkar alltid.

Cartén, vad fick du betala för att få det fixat hos BMW-specilaisten?

//MJ
Cartén
Jag kommer inte ihåg exakt vad det kostade.
Tror att det låg mellan 1500 - 2000:-, men det kan ha varit billigare också. Ring och kolla med dom.
Nr är 673 77 49. Prata med en kille som heter Jocke.

Mvh
Cartén
MJ
86
MJ
328i Touring -13
Tack.
Vad gjorde dom egentligen? Bytte dom nån motor eller endast den armen som du skrev om? Dom kanske har tränat tillräckligt på andra bilar nu att det blir billigare för mig... ;-)

//MJ
Cartén
MJ: Dom bytte hela motorn. Det sitter ett stag på motorn som blir glapp med tiden. Därför måste dom byta hela motorn istället för bara staget.

// Cartén
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej MJ & Cartén!

BMW bytte hela min låsmotor på passagerardörren på goodwill.
Hör om de inte gör detta för er också!

MVH
Tobias
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Hade samma problem på min E36 Coupé. Bara att byta hela centrallåsmotorn.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Sn
47
Snojhals
120d-14
Z4 3.0-03
Jag har ett liknande problem på min 328-99. Ibland (sällan) går det inte att larma och låsa med fjärrkontrollen, det händer inget alls. Det går dock alltid all låsa upp och larma av. Någon som råkat ut för detta??
Ni som vet hur det ser ut...går det att laga staget om man har lite verkstadsresurser?
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej!

Jag vet inte hur det såg ut, BMW bytte det åt mig på Godwill.

//Tobias
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320d Touring-08

Har oxå samma problem, ska kolla med BMW om det går att fixa på goodwill.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är det någon som vet om BMW tar detta på goodwill? Har samma problem att på förardörren ibland så låser den bara upp "halvvägs". Dock funkar det alltid genom att låsa och låsa upp bilen igen.
ro
16
robin.n
323 Ci -00
Grymt irriterande problem, iofs på passagerardörren för mig men ändå. Och nån goodwill kan nog jag glömma, en -00 med 11.000 mil. Blir väl till att betala och se glad är jag rädd för.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verkar ha repat sig något efter två dagar i garaget. Vi får väl se vad BMW säger om detta när jag åker dit.

Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
acey:
Det symptom som du beskriver är samma som jag upplevde, både på min tidigare 323Ci och min nuvarande 330 Ci. Vad BMW sade till mig är att det "slirar" inne i mekanismen och eftersom allt är integrerat så är det bara att byta hela.

Bara att fixa innan du står på en regnig parkering, provar och provar och till slut accepterar eländet och klättrar in genom passagerarsidan.

MVH
Tobias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.