|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Förstår att många gillar sina bilar, och det gör jag med. Jag är ägare till en Bmw 320 e36, har aldrig ägt ngn e30,men det finns många som gillar denna modell. Ni som har ägt båda modellerna kan ni inte skriva vad som skiljer på dessa modeller,förutom chassit. Själv är jag lite sugen på att skaffa mig en e30 kanske en 325:-))). Ska man passa sig från vissa årsmodeller? | |
|
motort skiljer ju oxå. Ta 325. e30: 170hk. e36: 192 hk. om ja nu inte minns fel :) mvh Daniel ---------------------------- Finns på icq: 60288954 "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Hej! Jag har ägt 2 E30 och en E36:a E30 är klart roligare att köra men E36 är en bättre bil, speciellt på vintern. Jag har bara haft bilar med fyror i med de "nya" motorerna d.v.s M40 och M42 motorerna. De räcker till bra att köra med men man missar det läckra ljudet från sexan. Skillnaderna mellan bilarna är att jag upplever E36:an som mera praktiskt, den är ju nyare. vad gäller känsla i mekanik så ligger de lika. En detalj som jag reagerade på när jag bytte från E30 till E36 var att inredingen, plasten, kändes "billigare". Vad gäller utseende så tycker jag att E30:n är himla snygg framifrån med den ser lite gammal ut från sidan, liknar en Trabant ); På de modeller jag har ägt så finns risk att kamaxeln slits om man inte byter olja. Dessutom tycks nästan alla fyror ticka mer eller mindre. Min tickar en del men det är ett himla drag i den så kammen är inte farligt sliten. Tickandet kommer fråm de hydrauliska ventillyftarna och jag vet ej om det går att fixa. Mvh MH |
|
|
Hej mhm! Visst har jag suttit i en e30,men känns verkligen e36 så plastig som du känner? |
|
|
Kanske inte som en japanare av samma årsmodell men sämre än E30 i vissa detaljer. Jämför t.ex ventilationgallerna som i E30 verkar gjorda av ett evigt hållbart material. Mvh MHM |
|
|
Jag har själv en E30 318iS och brorsan har en E36 328i och av de erfarenheter jag då fått av de båda bilarna så är det att E30:n är roligare att köra tycker jag trots att den i detta fallet har mycket mindre motor/effekt. Det är mer fartkänsla i E30n överlag anser jag vilket höjer körupplevelsen ännu mer. Det är också mer ljud inne i cupén i min E30 än i brorsan E36 trots hans större motor. Detta kan ju upplevas som en bra sak för de flesta men om man är ute efter sportighet så vill man gärna att det ska låta "mycket" inne i bilen. E36:an känns mycket mer säker dock, kanske pga. den "fetare" ratten med airbag + airbag på passagerarplatsen, så är dock inte fallet i alla E36:or (alla är väl inte utrustade med dubbla airbag, eller bara förarairbag)). E30 är grym att bygga ljud i kan jag också tillägga, har ingen erfarenhet av detta på E36 dock. ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) |
|
|
Egentligen så är det väl ingen större idé att jämföra en e30 med en e36??? Det är ju två helt olika bilar. Snacka om att ändra utseendet på en modell! E30 är liten och lätt, och därmed en rolig bil medan e36 är betydligt klumpigare men har bättre komfort (= finare bil). Mycket generalicerat av mig... Men är det inte så? Min skrothög: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.