|
|
|
|---|---|
|
Hur ser man om silentblocken är slitna? Påverkas vägegenskaperna? Isåfall hur ? Hur "känner" man rent fysiskt på silentblocken att de är slut ? | |
| Jag vet inte hur du kan se om Silentblocken är slitna. Men vägegenskaperna påverkas ganska mycket negativt. Bilen kan liksom "vobbla" på vägen och kännas allmänt ostadig. (Förvexla dock ej med slitna stötdämpare, byt dessa i första hand.) Sen när du kör i rusningstrafik i köer o dyligt så kan du höra kraftiga "dunk" från bakvagnen när du släpper upp kopplingen. Hoppas du blev lite klokare... | |
|
Känner att bilen "vobblar" från bakvagnen i svängar. Dessutom har båda bak-däcken slitit oerhört hårt på insidan (väven syntes på sommardäcken). Slitaget har dock inskränkt sig till ett band runt om på ca 2 cm. Skall jag byta stötdämpare, fjädrar, silentblock eller ngt annat ??? |
|
| Låter skumt. Jag är absolut ingen expert... Men jag gissar att du bör göra en 4-hjulsinställning. Är bilen sänkt eller? Efter man sänkt ska man alltid göra en fyrhjulsinställning eftersom Toe-in ställer om sig... | |
| Mig veterligen går det inte att justera bakvagnen. Men givetvis ger fyrhjulsmätning indikering om något inte är som det skall. | |
|
Om de är riktigt slut så ligger tvärbalken an mot den undre fästplåten, men då är det som sagt riktigt slut och säkert ett herrans vibrerande och dunkande i karossen. Silentblocken behöver inte vara särskilt slitna innan bilen, speciellt med vinterdäck, börjar slíngra sig fram. Använd sökfunktionen här på sidan. Det är ett vanligt fel på E34:or. På en så pass tung bil håller det inte mycket längre, om man skall vara petig, än en uppsättning bromsar tyvärr. |
|
| Silentblock? Vad är det för något? Kan vara det felet jag har låter det som... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.