AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
580

ryckande 525 tds

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Efter att surfat runt här på forumet så inbillar man juh sig ha fel överallt i bilen!!..bilen har blivit en hypokondriker..det där känner jag igen.det där har jag hört.osv osv..stereon är numera ständigt avslagen och örona utspärrade, ögona nervöst flackande över eventuella blinkande varningslampor..
så nu har hypokondriken uppmärsammat ytterligare en konstigt beteende..när jag slår på nå´n förbrukare..typ elrutan,ac..så rycker motorn till, höjer varven nå´n tiondel, för att sedan gå ner till sina 600 varv
samma symtom när man lägger in backen eller drivern så rycker den till och ökar varven nå´n tiondel sekund
läste nå´t om att insprutningspumpen är slut om den gör så????..bilen går enligt mina öron jämnt och stadigt på c:a 600 varv..startar lätt och går bra..har visserligen inte provat nå´n annan tds så man har juh inga referenser..nå´n som känner igen sig??..uppför sig bilen normalt eller är det bara å skrota den..*s*

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Hur mycket ökar den i varv? Tror inte att du behöver oroa dig. Det är styrboxen som kompenserar för den ökade belastningen. Kan ta ett ögonblink innan tomgången stabiliserar sig igen.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Precis som fin bil säger, jag tror inte det är något att oroa sig över. Även min bil gasar till lite vid ökat belastning men lägger sig snabbt igen. Värre är om tomgången börjar vandra konstant (det ser man i så fall på varvräknaren). Att den gör det kortare perioder ibland exempelvis direkt efter hård körning eller så är inget att oroa sig för, men händer det ofta eller alltid så kan ju pumpen vara slut. Men som sagt, detta märker du hyfsat lätt på varvräknaren så njut du av stereon, de gör jag alla fall!

------------------
Always Diesel
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Samma symtom här och som sagt så skall det vara. De har troligen med den snålt tilltagna bränslemängden på tomgång att göra. Däremot när jag läste din rubrik tänkte jag att "aha... Nu har han skitigt bränslefilter" men den typen av ryckig gång var det tydligen inte i det här fallet.
Ju finare bil desto mer orolig blir man över konstiga beteenden. Tacka vet jag när man skruttade omkring i en E21:a med förgasare och brytarspetsar och en tomgång på 1000 till 1200 rpm.
Jo
5
Jontemyra
Bmw 518-90 E34
Håller med.....det är nog inget att oroa sig för. Min TDS gjorde precis på samma sätt som din

Mvh / Jonas

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Det var juh skönt att höra..:)..men tacka vet jag min gammla 524td från -84..den är det bara å varva vilt med..bara går å går..man ska inte ha fina bilar.. riktiga härkar är bra för psyket..:)

//Dogge

Jo
5
Jontemyra
Bmw 518-90 E34
Ha! det har du alldeles rätt i. Egentligen om man inte har råd med ny bil så är det ju nästan lika bra att köra en härk. För det spelar ju ingen roll om bilen kostar 50 000 kr eller 5000 kr jag tycker det racklar nog mycket ändå. Nåja.....en dag kanske man har råd att köpa en sprillans Bayerischen Motor Werke.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.