|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Tänkte kolla med er vad man ska köra på för olja i min 525a... Vad ska det vara för viskositet..? Tacksam för svar! MVH Kalle. | |
anderz |
Kör på helsyntet, åtminstonde delsyntet. Själv kör jag på castroil helsynt 5-50, rekomenderas av BMW |
|
Hej och välkommen till detta eminenta forum för BMW-intresserade! Det finns en utmärkt sökfunktion längre upp "Sök inlägg", genom det kan man se de gamla trådarna. Det finns mängder av trådar om motorolja. Här är några! Länk Länk Jag kopierar mitt svar i en av trådarna: Generellt: En bra syntetolja av någon känd tillverkare. Det finns flera bra oljor, ex Mobil 1, Valvoline Synpower, Castrol SLX. Lämpligt viskocitetsindex: 0W-40 5W-40 5W-50 Det lägre värdet anger "kallegenskaper" (dvs hur tjock oljan är när motorn är kall) bör vara så lågt som möjligt nu på vintern. Det högre värdet anger "varmegenskaper" (tjocklek när motorn är varm). Bör vara så högt som möjligt när motorn belastas hårt och/eller då det är varmt ute (sommar). Köper du en bra syntetolja behöver du inte bekymra dig för att behöva byta inför sommaren då den klarar av båda egenskaperna. Sedan finns det fler fördelar med en syntetolja: Lägre friktion, högre filmstyrka, bättre cirkulation, bättre kylning (då den inte flödar skiktvis som en mineralolja), bättre vidhäftning vid metallen, högre temperaturtålighet, lägre oxidationstakt, medger längre serviceintervall, lägre slitage vid kallstart mht snabbare oljetryck och bättre vidhäftning på metallen vid stillastående motor etc. etc. Detta är en myt som du säkert kommer att få höra, så jag slår ihjäl den direkt! Syntetoljor gör inte att motorn börjar läcka pga att de renar mer än andra oljor! Alla moderna oljor renar ungefär lika bra, oavsett om det är mineral, delsyntet eller helsyntet. Det beror på detergentadditiven som finns i alla oljor i ungefär samma utsträckning). Dessa detergentadditiv har tillsatts i oljan sedan sent 50-tal. Det finns ett antal andra skrönor om syntetoljor men de tar jag inte upp. Kort sagt: En syntetolja med kallviskocitet 0-5W och varmviskocitet 40-50 av en känd tillverkare, då får du det bästa till din motor. Kostar förvisso 100-175kr/litern, men det är en billig livförsäkring för din motor. Mvh |
|
|
Hej Johan B! Mycket tacksam för ditt svar... Men en liten fråga till..? Motorn är körd på del syntet... Vi byte olja för helgen och då blev det Valvoline Delsyntet 10W40... Men den låter rätt bra i lyftarna när den är kall men försvinner när den är varm men det tar ett bra tag... Så hur ska man göra..? Tacksam för svar! MVH Kalle |
|
|
Vissa motorer kan vara känsliga för vilken olja man kör på. Enligt några kan det komma luft i olje-systemet vilket kan orsaka att lyftarna låter lite. De bör tystna efter att luften har försvunnit, vilket kan ta ett tag om man har otur. Läs mer här: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.