|
|
|
|---|---|
|
Har hittat en mycket fin 528i steptronic 97:a med 9000 mil. Är det något speciellt jag skall tänka på eller akta mig för? Vilka är de vanligaste felen? Barnsjukdommar? bn | |
|
Hejsan, Jag har inte haft min så länge, men så här långt har jag noterat eller läst mig till följande, även om det inte är mycket och jag är tok-nöjd med bilen:) Sök bland Inläggen och du kommer säkert att hitta något jag missat. Klonkande i vänster B-stolpe/dörr, så fort man kör över ojämnheter. Sliten låsnäsa lär vara orsaken, dörrlisterna kan behöva bytas eller smörjas upp för att slippa jobbigt knarrande, behandlat i flera trådar tidigare. Enligt uppgift här är e39'an känslig när det gäller orundheter hos däck/fälgar lite utöver det vanliga, provkör noga. Innanför tanklocket bildas en liten pöl så snart det regnar eller man tvättar, förr eller senare börjar det rosta. Jag hoppas själv att någon här har en bra lösning på det problemet:) Maskinellt har jag inga klagomål och inte sett ett endaste fel, peppar peppar. säkert har andra som haft sin bil längre/mer mil mer att komma med. Jag tror att Motormännen eller om det var bilprovningen har en lista på sin hemsida med de vanligaste felen, kolla gärna där också. MVH och lycka till med köpet-fantastiskt trevlig bil. |
|
|
sätt mycket med fett där så rostar det inte kanske inte så snyggt men det rinner undan !!!! (smörjfett) ************************************************************** Min gammla bil ! Länk Mvh/ Daniel |
|
|
Heli har summerat E39:s brister väl. Kanske ett varningens finger bör höjas för rostiga bakluckor. En ytterst pinsam brist på en så kallad kvalitetsbil! Bristfällig galvanisering gör att lacken släpper med rostangrepp som följd. BMW är dock generösa med garantiåtaganden i detta fall. De fel jag haft på min E39:a är trasigt fläktmotstånd á ca 500:- samt ickefungerande regnsensor. En initiering av styrdonet kostade 400:-. I övrigt är det en mycket bra bil. Var noggrann vid köpet vad det gäller bilens historik. Ring tidigare ägare och kontakta även de verkstäder som servat bilen. E39 verkar vara lite av en favoritmodell hos försäljare med oärliga ambitioner. |
|
| Glömde/förträngde det där med bakluckan, jodå min är lite kass där, ser liksom ut som om luckan har suttit för lågt och skavt mot plåten under. Vet ju inte om det beror på galvningen eller att tidigare ägare/pucko haft något liggande mellan. Har väl tänkt få det ordnat ganska snart, innan det börjar bli för illa. -Är det föresten någon som vet hur Bmw ställer sig till sådant på privatimporter, nån idé att åka dit tror ni? | |
| Instämmer föresten med bjoerck, kolla historiken _noga_ ring absolut verkstan och få service bekräftat osv. Själv höll jag på en hel dag, ringde bmw verkstan i tyskland och stakade mig fram på trasig skoltyska tills jag hade varenda service bekräftad:-) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
bjoerk:Å fasiken är bilen galvad osså:))??? och bara 6 års rostskydd.?? Hade jag ingen om. Däremot så var mitt orginalavgas i rostfritt? Får inte den starkaste magnet fastna på det. MVH Hasso Länk |
| Jag vet vissa fall där även direktimporterade bilar fått luckan fixad gratis. Lycka till! Om alla vore lika noggranna som Du då de köper bil skulle marknaden för manipulerade vrak till snart försvinna. Strålande! | |
|
Vattenansamling i reservhjulsutrymmet har också varit uppe nyligen som en brist. Kolla hjulupphängningen noga, den slits hårt av förarnas aktiva körning och bilens tyngd. mvh Marcus |
|
|
>>Hasso Kan du vara snäll och i fortsättningen skriva BJOERCK med C. Han blir så kinkig annars :) //Marin |
|
|
Ok, jag tackar för det, hoppas det gäller för sedaner med, har läst i andra trådar att det var vanligt på touring. jag ska ta en sväng förbi BMW och se vad de säger, det kostar ju inget att fråga:) Sanningen att säga så utan all ovärderlig information man får här på forumet, så hade jag säkerligen inte brytt mig om att kolla bilen så pass noga. Alla seriösa bmw säljare borde rekomendera hugade spekulanter att läsa på här en stund, då vore vi snart av med alla "hästhandlarna". |
|
|
Hej! Trasiga hjullager bak - kostnad ca 3000 - 3500:- för båda. Skyddsringar rostar och flisor åker in i lagret, som förstörs. Missljud, lyssna efter missljud. Bakluckelås - kostnad ca 700:- - en vacker dag kan du inte stänga bakluckan, hoppas inte att det blir julafton :-)). Fläktmotstånd - kostnad ca 900:- - fläkten beter sig konstigt, håller inte samma hastighet och går ner på för låg hastighet. Rost i tankluckan (i falsen) och bakluckan - kan tydligen åtgärdas på garanti. Jag har fått tanklockproblemet åtgärdat på min (import). Kolla mätarställning och skick hos BMW eller annan firma som kan koppla upp sig mot bilens dator. Kolla historik! Annars är det en hemskt beroendeframkallande bil!!! :-)) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Visst marin!! sorry bjoerck :) MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.